عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مهارت دوخت پوشاک سنتی زنان قوم کتول به ثبت ملی رسید

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان:

مهارت دوخت پوشاک سنتی زنان قوم کتول به ثبت ملی رسید

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از ثبت ملی مهارت دوخت پوشاک سنتی زنان قوم کتول در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی وامور فرهنگی مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت:یکی از مصادیق مهم میراث ناملموس حفظ ، احیا و بازنشر سنت ها ، فرهنگ و حفاظت از کرامات و داشته های اقوام ایران زمین است . بدین سبب لباس هر قوم که برگرفته از اعتقادات و آیین هاست در مطالعه فرهنگ ها بسیار پر اهمیت می باشد .

وی به تشریح لباس محلی قوم کتول پرداخت و خاطر نشان کرد:لباس محلي قوم کتول که متشکل است از:‌ پيراهني بلند (رخت کوتاه)، دامني پرچين،انواع کت(کلیجه، بهاری، کمرچین)، جلیقه، كلاه شهری، روسري، پيش جامه (دم جامه) و شاروسه است خود نشانگر روح بلند و هنر ارزشمند زنان قوم کتول است که هنر های فراوان صنایع دستی چون نوار بافی، سکه دوزی، نساجی سنتی، نخ­ریسی، رنگرزی و... را در دل خود جای داده است .

کریمی در ادامه با اشاره به  گذشت زمان و به فراموشی سپرده شدن پوشاک سنتی قوم کتول بیان کرد: گواه این مدعا نسل جوان امروزی می باشد که به دلیل  توسعه جوامع انسانی و شکل گیری فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، ترویج البسه مدرن، در دسترس و پایین بودن قیمت آن نسبت به بالابودن دستمزد دوخت لباس سنتی، از این نوع پوشش فرسنگ ها فاصله گرفته اند و همه این عوامل موجب آن گردید تا لباس­هایی از این دست مشتری خاص خود را بطلبد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان در پایان گفت: به جهت حفظ و احیا این هنر و فرهنگ دوخت و پوشش ارزشمند لباس قوم کتول پرونده ثبت این اثر توسط دفتر ثبت آثار این اداره کل تشکیل و در جلسه ششم دیماه 1395 شورای عالی ثبت کشور به عنوان یک اثر و هنر ارزشمند نیکان و زنان قوم کتول در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسید .

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .