عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » کشت شالی منابع آبی استان را در معرض خطر قرار می دهد/ برخورد قضایی با استفاده کنندگان غیر مجاز از منابع آبی

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای گلستان:

کشت شالی منابع آبی استان را در معرض خطر قرار می دهد/ برخورد قضایی با استفاده کنندگان غیر مجاز از منابع آبی

کشت شالی منابع آبی استان را در معرض خطر قرار می دهد/ برخورد قضایی با استفاده کنندگان غیر مجاز از منابع آبی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان گفت: امسال متاسفانه با توجه به وضعیت آب و هوایی و کاهش بارش ها با کاهش آب زیرزمینی نیز رو به رو هستیم و تقاضای ما از کشاورزان این بود که سطح زیر کشت چاهها را تا 15 درصد، آن هم فقط با کشت محصولات متعارف کاهش دهند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس سید محسن حسینی در گفتگو با برنامه رادیویی روزنه، اظهار کرد: اما طی بازدید های صورت گرفته ، برخی کشاورزان کاهش سطح زیر کشت را رعایت نکرده اند وحتی اقدام به کشت شالی نیز نموده و برخی از شالیزارها نیز به همین علت خشکیده است.
وی تصریح کرد:  من باب مثال اگر کشاورزی 10 هکتار محصول کشت نموده است ضروری است حداقل 2 هکتار از کشت متعارف خود را رها کند تا دچار خسران نشود و چنانچه شالی کشت نموده است، حدود دو سوم آن را رها کرده و باقیمانده را آبیاری نماید.
مهندس حسینی در پاسخ به این سوال که با کشاورزانی که اقدام به حفر چاه غیر مجاز می نمایند و یا اضافه برداشت دارند، چه برخوردی می شود، گفت: چاه های غیر مجاز سالانه شناسایی می شود و به مراجع قضایی معرفی می شوند  که در سال جاری حدود 500 حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده است که ضمن انسداد باید غرامت خسارات به منابع آبی را نیز بپردازند.
وی افزود: چاه های مجاز نیز می بایست با توجه به پروانه خود مصرف نمایند و هر ساله نیز پروانه خود را تمدید کنند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد: کشاورزان در800 روستای استان دارای چاه هستند و این پراکندگی کار شناسایی چاه های غیر مجاز را مشکل می کند و نیاز به اطلاعات مردمی داریم. حدود 13 درصد آب زیرزمینی استان در حال حاضر توسط چاه های غیر مجاز مصرف می شود و تقاضای ما این است که همه مردم به عنوان شهروندان این استان در مصرف آب در بخش شرب، کشاورزی و ... صرفه جویی کنند.
مهندس حسینی بیان کرد: در مجموع اگر یک سال با بارش نرمال داشته باشیم و میزان برداشت از سفره ها نیز مطابق پروانه ها باشد مشکل خاصی رخ نمی دهد چون وضعیت دشت های ما با توجه به صیانت و حفاظت از منابع آبی استان بحرانی نیست اما در شرایط خشکسالی و کاهش بارش ها مانند امسال که میزان تغذیه و برداشت از چاه ها با هم همخوانی ندارد می تواند منابع آب زیرزمینی استان را دچار مشکل نماید.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد: امسال نیز برآورد می شود بیش از 70 هزار هکتار از اراضی غیر نسق استان شالی کشت شده است و این موضوع علاوه به خطر انداختن منابع آبی استان، کشاورزان رانیز دچار خسارت عمده می کند چرا که با خالی شدن سفره ها آبی برای اراضی کشاورزی نیز باقی نمی ماند.



نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .