عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » گل فشان اینچه شهرستان آق قلا در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسید

معاون میراث فرهنگی استان خبر داد:

گل فشان اینچه شهرستان آق قلا در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسید

گل فشان اینچه شهرستان آق قلا در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسید

 دکتر جاوید ایمانیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خبر داد: گل فشان اینچه شهرستان آق قلا در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان جاوید ایمانیان با اعلام این خبر افزود: با توجه به اهمیت موضوع و با هدف حفاظت و معرفی اثر ارزشمند گل فشان اینچه در شهرستان آق قلا و با پیگیری های صورت گرفته ، در جلسه 1396/07/12 کمیته میراث طبیعی شورای عالی ثبت آثار کشور این اثر ارزشمند در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسید.

ایمانیان تشرح کرد:  گل فشان اینچه در 26 کیلومتری شمال آق قلا در مجاورت دریاچه ای به همین نام  در سمت راست مسیر جاده آق قلا به اینچه برون واقع شده است.

این گل فشان در ارتفاع 7- متر از سطح آبهای آزاد جهان در مختصات جهانی 38/4123125 متر شرقی و 63/280224 متر شمالی قرار دارد و در 26 کیلومتری شمال شهرستان آق قلا واقع شده است.. اینچه در گویش ترکمنی به معنی باریک و برون به معنی دماغه و اینچه برون به معنی دماغه باریک است.دریاچه اینچه در سمت راست مسیر جاده آق قلا به اینچه برون واقع شده است، بلندی میانگین آن از سطح دریا 7 متر و گستردگی در حدود 200 هکتار است. بخش شمالی دریاچه را شوره زار تشکیل می دهد و آبهای ناشی از طغیان رودخانه اترک و هرز آب های موضعی، نمک ها را در خود حل کرده اند و پس از ورود به دریاچه باعث بالا رفتن شوری آن می شود.

از این گل فشان گاز، آب حاوي كلريد سديم و مواد نفتي آروماتيكي خارج مي شود. اما امروزه به دلیل افزایش آب وسعت گل فشان گسترش پیدا کرده است. عمق آن 10 متر و مساحت کل 750 متر مربع و مساحت سطح آب 500متر مربع است این گل فشان از سطح دریاچه اینچه 8 تا 10 متر بالاتر است و از شمال 65 متر و از شرق 215 متر و تا دماغه جائیکه خشکی بصورت دماغه به داخل دریاچه پیشروی کرده است حدود275 متر فاصله دارد.علت گسترش این گل فشان در سال های اخیر افزایش حجم آب که سبب تخریب دیواره های اطراف شده است. جوشش آب در این گل فشان به همراه خروج گاز متان در چندین نقطه بویژه در مرکز آن قابل رویت می باشد. که در فیلم فعالیت این گل فشان کاملا به تصویر کشیده شده است.

 این گل فشان یکی از زیباترین پدیده های طبیعی به اشکال مخروطهای کوچک آتشفشانی از جنس گل یا ماسه هستند که ابعاد آنها از چند سانتیمتر تا چندین متر متغیر است اما امروزه در زیر آب مدفون هستند.

گلفشان اینچه از نظر ریخت شناسی به صورت گودال با دیوارهای در حدود 70 درجه که متناسب با میزان بارندگی در منطقه ژرفای آن تغییر می کند.

گفتنیست لوح ثبت اثر پس از طی تشریفات قانونی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ارسال خواهد شد.

 

 

گل فشان اینچه شهرستان آق قلا در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسید

 

گل فشان اینچه شهرستان آق قلا در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسید

 

 

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .