عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » ثبت مجموعه آبشارهای اوتره شفیع آباد فندرسک در فهرست آثار ملی طبیعی کشور

مسوول دفتر ثبت آثار و تعیین حریم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خبر داد:

ثبت مجموعه آبشارهای اوتره شفیع آباد فندرسک در فهرست آثار ملی طبیعی کشور

ثبت مجموعه آبشارهای اوتره شفیع آباد فندرسک در فهرست آثار ملی طبیعی کشور

 سید مقداد موسوی مسوول دفتر ثبت آثار و تعیین حریم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خبر داد: مجموعه آبشارهای اوتره شفیع آباد فندرسک در شهر خان ببین در فهرست آثار ملی طبیعی کشور به ثبت رسید

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان سید مقداد موسوی با اعلام این خبر افزود: با توجه به اهمیت موضوع و با هدف حفاظت و معرفی این اثر ارزشمند  و با پیگیری های صورت گرفته ، در جلسه 1396/07/12 کمیته میراث طبیعی شورای عالی ثبت آثار کشور این اثر ارزشمند در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسید.

موسوی در ادامه تشریح کرد: " مجموعه آبشارهای اوتره شفیع آباد فندرسک آبشاری است که در جنوب روستای شفیع آباد واقع شده است. مسیر پیاده روی بسیار زیبا است در طول مسیر تا زیر آبشار اصلی  چندین آبشار دیگر نیز وجود دارد که هریک زیبایی خاص خود را دارد. جالب توجه اینکه تمامی عظمت این رودها و آبشارها و جاذبه ها همگی از چشمه ای بسیار کوچک منشاء می گیرند که از آن آبی زلال و سرد می جوشد. روستای شفیع آباد از بخش فندرسک، دهستان فندرسک جنوبی، دارای 330 خانوار و با 1300 نفر جمعیت در حوزه جغرافیایی شهرستان رامیان واقع شده است.و دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیبا برخوردار است. غار اوتره، صخره های فوق العاده زیبا و دیدنی قسمت های بالادست آبشارها، رودخانه اوتره و ... اشاره کرد. آبشار یکی از پدیده های زمین شناسی است که در آن آب از یک نهر یا رودخانه از یک فلات یا ارتفاع باسرعت زیاد به پایین یک دره یا دامنه می  ریزد. گاهی اوقات لایه ای از سنگ سخت روی لایه های سنگ نرم در سطح زمین تشکیل می شود. هنگامی که آب روی آن جریان پیدا می کند سنگ سخت در مقابل سایش مقاومت نشان می دهد و سنگ نرم در زیر آن ساییده می شود و در نتیجه سنگ سخت به صورت پیشامدگی در آمده و شکل آبشار می گیرد.

او اضافه کرد: مجموعه آبشارهای اوتره روستای شفیع آباد فندرسک در دره ایی به همین نام که رودخانه اوتره از آن عبور می کند قرار دارد. که از چهار آبشاردیدنی و بسیار زیبا به نام های( اوشرشره، او گردگر، هفت بهشت و اوتره) تشکیل شده است که با برنامه ریزیهای هدفمند و پایدار می توانیم به یکی از قطب های گردشگری تبدیل نمائیم. که عبارتنداز:

 آبشار اوشرشره: این آبشار بر روی خطوط متقاطع جهانی 322213 متر شرقی، 4089582 متر شمالی در ارتفاع 256 متر از سطح دریا های آزاد واقع شده است.آبشار مذکور بر روی یک صخره سنکی کله قندی مانند که توسط خزه های پراکنده سطح آنرا پوشیده است قرار گرفته وارتفاع کلی ریزشگاه 15 متر است  و در قسمت جنوب شرقی رودخانه اوتره قرار دارد. از چشم اندازهای محیطی این آبشار زیبا وجود آبشارهای کوچک است که از مسافت 150 متر نرسیده به آبشار شروع که از دیواره های  سمت راست دره به داخل رودخانه سرازیر هستند نمای بسیار زیبا و حیرت انگیز را بر طبیعت دره ایجاد کرده است.

آبشار او گردگر: این آبشار بر روی خطوط متقاطع جهانی322656 متر شرقی، 4089201 متر شمالی در ارتفاع 345 متر از سطح دریاهای آزاد واقع شده است. آبشار اوگردگر بر روی یک دیواره سنکی بلند قرار گرفته و ارتفاع کلی ریزشگاه 30 متر است.

در قسمت سمت راست این آبشار به فاصله کمی آبشار شگفت انگیز و پلکانی هفت بهشت قرار دارد که ارتفاع کلی ریزشگاه آن به 20 متر است که در اثر فرسایش آب در زمان آبدهی فراوان به مروزمان بصورت پلکانی در آمده است و چشم انداز فوق العاده زیبایی در محیط ایجاد کرده است. در زمان آبدهی کم به وضوح می توان سطح این اشکال پلکانی را مشاهده کرد."

 آبشار اوتره: که در بالای آبشار هفت بهشت قرار گرفته و از نظر میزان آبدهی بیشتر از دیگر آبشار ها است که مسیر اصلی رودخانه اوتره را تشکیل می دهد و ارتفاع کلی ریزشگاه به 25 متر میرسد و در زمان طغیان سبب از بین رفتن صخره های سنکی می گردد و حتی موجب تخریب و فرسایش بستر رودخانه هم می شود.

قابل ذکر است بستر رودخانه یا کف دره که آب از آبشارها به پایین دره جریان دارد بیشتر آن توسط سنک های مادر بصورت صاف و یکنواخت پوشیده شده است و به علت فرسایش آبی بستر رودخانه در فواصل میانی آبشارها دیواره ها یا آبشار های کوچک به ارتفاع 5/1 تا 5/2 متر تشکیل شده و در پای این دیواره ها حوضچه هایی به عمق 1تا 2 متر ایجاد شده است. راه دسترسی به این آبشار ها بصورت پیادرو و در برخی قسمت ها بسیار سخت بوده و برای رسیدن به آبشارهای بالایی باید از روی یالها و صخره ها با شیب بسیار تند عبور کرد. و برای جذب گردشگران باید راه دسترسی آنرا با رعایت جوانب زیست محیطی و مطالعات جامع مرتفع کرد."

 مسوول دفتر ثبت آثار و تعیین حریم اداره کل در پایان گفت: لوح ثبت اثر ارزشمند" مجموعه آبشارهای اوتره شفیع آباد فندرسک " پس از طی تشریفات قانونی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ارسال خواهد شد.

 

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .