عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » افتتاح پایگاه ملی بافت تاریخی استرآباد(گرگان) به عنوان سومین پایگاه ملی استان گلستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان خبر داد:

افتتاح پایگاه ملی بافت تاریخی استرآباد(گرگان) به عنوان سومین پایگاه ملی استان گلستان

افتتاح پایگاه ملی بافت تاریخی استرآباد(گرگان) به عنوان سومین پایگاه ملی استان گلستان

 مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از افتتاح پایگاه ملی بافت تاریخی استرآباد(گرگان) به عنوان سومین پایگاه ملی استان در هفته آینده خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ابراهیم کریمی شامگاه یکشنبه 19 آذر 96 در دهمین جلسه کمیسیون گردشگری، خدمات شهری و زیست شهری شورای شهر گرگان اظهار کرد: در حوزه بافت تاریخی استرآباد(گرگان) به جهت اهمیت و ارزشی که این بافت دارد بحث ثبت ملی و حفاظتی آن در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: به پیشنهاد این اداره کل برای اجرای مدیریت یکپارچه در خصوص بافت تاریخی استرآباد(گرگان) در ذیل کمیته گردشگری گرگان کمیته تخصصی در این خصوص شکل گرفت که اعضای این کمیته شامل کارشناسان میراث فرهنگی استان، شهرداری، مسکن و شهرسازی، دفتر بهسازی اوقاف ، شورای شهر و چند تن از اساتید دانشگاه می باشد.

کریمی با بیان این که امیدواریم با احیاء بافت و مرمت و بهره برداری از آن، بافت آبرومندی را شاهد باشیم، خاطر نشان کرد: این بافت منحصر به فرد است و علی رغم آنکه بافتهای زیادی در کشور در انتظار پایگاه ملی هستند تمامی اعضای کمیته تخصصی سازمان میراث فرهنگی به این بافت به عنوان پایگاه ملی رای موافق دادند.

وی  در ادامه اشاره کرد: دو هفته قبل پایگاه ملی بافت تاریخی استرآباد(گرگان) با رای اعضای کمیته تخصصی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور به تصویب رسید و برنامه ابلاغی بافت به جمع بندی رسید که انشالله هفته آینده شاهد افتتاح این پایگاه به عنوان سومین پایگاه ملی استان گلستان خواهیم بود و همچنین یگان حفاظت ویژه این بافت ارزشمند تاریخی نیز جهت حفاظت از مواریث گذشتگان راه اندازی می شود.

ابراهیم کریمی با اشاره به اعتبار تملک بناهای تاریخی در شهرداری گفت: در شهرداری هزینه هایی  که برای تملک بناهای تاریخی وجود دارد را باید صرف مرمت بافت و ایجاد بازارچه خرد کرد تا مسیر روشنی برای ما در جهت احیای بافت تاریخی ایجاد کند.

وی همچنین در ادامه به برنامه های کوتاه مدت و میان مدت در خصوص احیای محور های تاریخی در بافت اشاره کرد و افزود: الویت اول اداره کل محور نعلبندان به سرچشمه است که  جهت احیا و مرمت  در دست اقدام است.

کریمی در پایان به تملک بناهای تاریخی اشاره کرد و افزودک تملک بناهای تاریخی در صورتیکه اعتباری برای مرمت آن وجود ندارد مشکلی را از بافت تاریخی گرگان رفع نخواهد کرد، اکنون ۳۵ ساختمان در معرض تخریب در بافت تاریخی شناسایی شده که اگر مبلغ تملک آنها برای مرمت اختصاص یابد ۳۳ ساختمان تعمیر خواهد شد
 

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .