عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » شیلات می تواند نقش بسزایی در توسعه استان داشته باشد

مدیر کل شیلات گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

شیلات می تواند نقش بسزایی در توسعه استان داشته باشد

شیلات می تواند نقش بسزایی در توسعه استان داشته باشد

مدیر کل شیلات گلستان گفت: با توجه به ظرفیت و  ها و پتانسیل های موجود در استان، پروژه های شیلات می تواند به عنوان یک ظرفیت بکر نقش بسزایی در توسعه منطقه داشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل شیلات گلستان، مهندس سید جواد قدس علوی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت هفته دولت برگزار شد در خصوص نقش رسانه ها در انعکاس عملکرد دستگاههای اجرایی خاطر نشان کرد: هفته دولت فرصت مناسبی است که عملکرد دستگاههای اجرایی به اطلاع مردم برسد. چرا که این حق مردم است که بدانند دستگاههای اجرایی به خصوص در زمینه سرمایه گذاری ها چه فعالیتهایی انجام می دهند و در این بین نقش رسانه ها به عنوان منعکس کننده این عملکرد بسیار مهم است.
وی  با اشاره به 4 پروژه مهم شیلات استان که از مهم ترین طرح های اقتصاد مقاومتی کشور و استان هستند خاطر نشان کرد: 4 طرح پرورش میگو، پرورش ماهیان خاویاری، پرورش ماهی در قفس و پن و پرورش ماهی با استفاده از آب چاههای دومنظوره کشاورزی، از مهم ترین طرح های تحول زا و اقتصاد مقاومتی شیلات استان است که طرح پرورش ماهی در قفس و پن به عنوان طرح ملی و 3 طرح دیگر به عنوان طرح های استانی در ستاد اقتصاد مقاومتی استان مصوب شده اند.
وی پرورش ماهی در پن را یکی از فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری در استان دانست و تصریح کرد: با توجه به عمق کم سواحل دریای خزر در منطقه گلستان، یکی از مهم ترین فرصت های سرمایه گذاری پرورش ماهی در پن است که استان گلستان به عنوان تنها استان کشور پتانسیل پرورش ماهی در پن را دارد و تاکنون پروانه تاسیس پرورش ماهی در قفس و پن برای تولید 3 هزار تن صادر شده است.
مدیر کل شیلات گلستان با بیان اینکه محور توسعه شیلات در استان گلستان دریا است گفت: وجود اراضی ساحلی و دهها هزار هکتار زمین های شور و لم یزرع در استان فرصت خوبی است که شیلات استان با کمک دیگر دستگاههای اجرایی مرتبط سرمایه گذاری در این بخش را به انجام برساند.
مهندس قدس علوی تصریح کرد: مجتمع میگو گمیشان به عنوان پاک ترین مجتمع تولید میگو در کشور در سال 96 توانست 1690 تن میگو گونه وانامی را در سطح مفید 514 هکتار تولید کند که پیش بینی می شود این رقم امسال با افزایشی بالغ بر 60 درصد بیش از 2500  تن برسد که 80 درصد این میزان صادر خواهد شد.
وی از راه اندازی فاز دوم مجتمع میگو گمیشان خبر داد و اذعان داشت: تمامی 4 هزار هکتار مزارع فاز اول مجتمع میگو گمیشان به سرمایه گذاران واگذار شده است و در حال حاضر مطالعات فاز دوم این مجتمع در قالب 6 هزار هکتار در حال اتمام است که به زودی سرمایه گذاری و واگذاری مزارع در این بخش نیز آغاز خواهد شد.
وی توجه به بازارهای جهانی را به عنوان یکی از حلقه های بعد از تولید میگو مهم دانست و اظهار کرد: تلاش ما این است در کنار تولید حلقه های دیگر این زنجیره از جمله مراکز عمل آوری، مراکز تکثیر و ... را هم ارتقا دهیم و با توجه به اینکه امسال برای نخستین بار تعدادی از مراکز عمل آوری ما در داخل استان کد صادرات خود را دریافت کرده اند، درصددیم با استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی استان مسیر صادرات این محصول را از داخل استان به خارج از کشور هموار کنیم. چرا که تا قبل از این به دلیل نداشتن کد صادرات، میگو استان گلستان از دیگر استان های کشور صادر می شد که زین پس و با صادرات این محصول از گلستان علاوه بر مطرح شدن برند میگو گلستان در دنیا ارزش افزوده آن نیز در استان باقی خواهد ماند.
وی با اشاره به وجود سفره های آب زیرزمینی شور در استان تصریح کرد: وجود سفره های آب زیرزمینی شور در گلستان این استان را مستعد پرورش ماهیان خاویاری کرده است و در تلاشیم با راه اندازی مزارع پرورش ماهیان خاویاری و در مقیاس بزرگتر راه اندازی مجتمع پرورش ماهیان خاویاری بار دیگر برند خاویار را به استان گلستان برگردانیم چرا که خاویار ایران را در همه جای دنیا به نام استان گلستان می شناسند.
مدیر کل شیلات گلستان در پایان با قدردانی از زحمات تمامی همکاران خود در مجموعه شیلات استان گفت: کارکنان شیلات گلستان در هیچ زمینه ای در همکاری خود با سرمایه گذار کوتاهی نمی کنند و تمام قد پا به پای سرمایه گذار طی مسیر می نمایند و حتی فراتر از وظیفه ی خود پیگیر هستند و در جهت جذب سرمایه گذار برای استان گام بر می دارند.
گفتنی است تور یکروزه مطبوعاتی به همت اداره کل شیلات گلستان با حضور بیش از 20 نفر از خبرنگار و فعال حوزه رسانه استان، همزمان با هفته دولت برگزار شد که در این تور خبرنگاران از مرکز پرورش ماهیان سردابی، مرکز پرورش ماهیان خاویاری، مرکز پرورش زالو بازدید و مرکز عمل آوری میگو  به عمل آوردند. لازم به ذکر است تور یکروزه مطبوعاتی خبرنگاران استان با نشست خبری مدیر کل شیلات گلستان به پایان رسید.

شیلات می تواند نقش بسزایی در توسعه استان داشته باشد


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شیلات
تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : شیلات 1
  • بازدید : 490
  • کد خبر : 50063