عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » ضرورت پیشرانی روستاها در فعالیت های اقتصادی

در گفتگو با قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تاکید شد:

ضرورت پیشرانی روستاها در فعالیت های اقتصادی

ضرورت پیشرانی روستاها در فعالیت های اقتصادی

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به اینکه ایجاد اعتماد به نفس در جوانان در راستای توانمندسازی نقش مهمی دارد، گفت: شاید ترس از شکست اقتصادی و طرد اجتماعی  باعث شده که یک روستایی تفکر فعالیت اقتصادی خود را محدود کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان، «محمد رهبری» در رابطه با مسئله توسعه یافتگی روستاها اظهار کرد: برای بحث درخصوص توسعه یافتگی روستاها، باید قالب های توسعه پایدار را بررسی کرد. یکی از دلایل اصلی وجود آسیب های اجتماعی از جمله فقر، عدم توجه به روستاها است.

وی با بیان اینکه ما یک زیر ساخت مهم کشور که دارای پتانسیل قوی در مشارکت است را فراموش کردیم، افزود: شاید روستا در مشارکت ها و پذیرش مسائلی از جمله اتحاد و همدلی از جوامع شهری پیشروتر باشد. با توجه به شناخت و رفتار همگنی که روستاییان نسبت به یکدیگر دارند، می توانیم قالب های مشارکت اقتصادی در روستاها را بیشتر جلو ببریم.

رهبری عمده ترین علت فقر در روستاها را بحث مشکلات در آموزش دانست و گفت: متولیان در روستاها نتوانستند محتواهای آموزشی بالقوه ای را که تاکنون وجود داشته را به ظرفیت های بالفعل تبدیل کنند.

وی بیان کرد: عدم توجه به سرمایه های انسانی در روستاها به ویژه جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از دلایل گرایش به خروج از روستا و افزایش مهاجرت است.

قائم مقام اداره کل تعاون گلستان، سطح انتظارات را یکی از عوامل گسترس فقر در روستا عنوان کرد و گفت: سطح دسترسی تعداد زیادی از جوانان به آموزش های دانشگاهی زیاد شده و موضوعی که وجود دارد این است که آنها در آموزش های مهارتی ضعیف هستند.

رهبری در رابطه با توانمندسازی روستاها، تصریح کرد: ایجاد اعتماد به نفس در جوانان در راستای توانمندسازی نقش مهمی دارد. با اعتماد به نفس به شخصیت سنجی و شخصیت سازی می رسیم. عمدتا جوامع روستایی پیشاهنگ نیستند و مقلدند؛ این تقلید آزاردهنده است. باید این مسیر را کاملا متحول کنیم و پیشاهنگی را به روستا بازگردانیم.

وی درخصوص عملکرد ساختار آموزشی، گفت: در آموزش پذیری خوب پیش می رویم اما در بخش آموزشهای کاربردی و به بالفعل رساندن ضعیف هستیم. محتوای آموزشی و عدم تناسب آن محتوا با فعالیت های اشتغال در روستا از دلایل ضعف در این بخش هستند که به خاطر شناخت کم از فعالیت ها، زیرساخت ها و  ظرفیت های اقتصادی یک روستا و روستایی بوجود می آید.

رهبری با تاکید بر اینکه برای توانمندسازی افراد باید هم بر روی بعد روانی و هم بعد مهارتی کار کنیم، افزود: فرد روستایی باید مهارت هایی را کسب کند که او را به بازارهای سطح بالاتر نزدیک کند و او را برای خدمت رسانی با کیفیت به یک طبقه دیگر آماده کند.

قائم مقام اداره کل تعاون گلستان بیان کرد: گردش مالی در روستا باید طوری باشد که یک روستایی و روستازاده از این گردش مالی متمول باشد.

رهبری اظهار کرد: برخی موانع فرهنگی و اجتماعی در روستاها مانع اصلی پیاده سازی آموزش های مدنظر است. ابتدا باید موانع فرهنگی تا حدودی تعدیل و مشکلات اجتماعی شناسایی شود و راهکارهایی متناسب با تغییر جهت ارائه شود.

وی با بیان اینکه افراد خود نیز باید دارای انگیزه و قصد کارآفرینانه باشند، گفت: وقتی از افراد با انگیزه می خواهیم کاری را انجام دهند، بدلیل اینکه قصد ندارند، متوقف می شوند. شاید ترس از شکست اقتصادی و طرد اجتماعی باعث شود که یک روستایی تفکر فعالیت اقتصادی خود را محدود کند که این امر عموما به قالب های ذهنی شکل گرفته در افراد باز می گردد.

رهبری بیان کرد: برای توانمندسازی جوامع روستایی، در ابتدا مردان روستایی باید بپذیرند که زنان هم وجود دارند و 50 درصد جامعه ما را تشکیل می دهند.

قائم مقام اداره کل تعاون گلستان با اشاره به ظرفیت زیاد روستاها، گفت: در فعالیت های اخیر از جمله طرح هادی که در روستاها انجام شد، به روستاییان آموزش هایی داده شد که آنها را به جامعه شهری نزدیک و از نظر امکانات غنی کرد.

وی با تاکید بر اینکه این کار مصرف گرایی را پرورش می دهد، افزود: جامعه روستایی باید تولیدکننده باشد و ساختارهای سنتی تا حدودی در آن حفظ شود. در روستاها باید به موضوع گردشگری و تنوع اقلیمی و قومی توجه ویژه داشت.

رهبری در رابطه با توجه به بازار و ارسال محصولات کشاورزی به بازار، گفت: این کار هم تخصص، هم حمایت و زیرساخت مورد نیاز را می خواهد تا این محصولات به شهرها به عنوان یک بازار هدف برسند.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : golestanmcls
  • بازدید : 461
  • کد خبر : 51896