عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » تولید یک میلیون و 300 هزار لارو خاویاری در مرکز شهید مرجانی

مدیر کل شیلات گلستان خبر داد؛

تولید یک میلیون و 300 هزار لارو خاویاری در مرکز شهید مرجانی

تولید یک میلیون و 300 هزار لارو خاویاری در مرکز شهید مرجانی 

مدیر کل شیلات گلستان گفت: یکی از مهم ترین اهداف مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید مرجانی تولید و تکثیر گونه های بومی ماهیان خاویاری دریای خزر است که در سال جاری پیش بینی می شود حدود یک میلیون و 300 هزار لارو در این مرکز تولید شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، مهندس سید جواد قدس علوی با اشاره به دیگر اهداف این مرکز تصریح کرد: هدف از احداث مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید مرجانی تکثیر و پرورش 5 گونه از ماهیان با ارزش فیلماهی، قره برون، چالباش، شیپ و ازون برون است و منبع تامین آب آن از رودخانه های زرین گل و فاضل آباد ، بعلاوه چهار حلقه چاه عمیق و همچنین 3 آببندان ذخیره آب می باشد.
وی با بیان اینکه این مجموعه مجهز به سیستم برگشت آب می باشد تصریح کرد: از جمله فعالیت های مهم این مرکز
می توان به افزایش وزن بچه ماهیان گونه های نادر از جمله فیلماهی، شیپ، قره برون تا اوزان 5 گرم به منظور بازسازی ذخایر دریای خزر و رهاسازی در رودخانه های حاشیه جنوب شرقی دریای خزر(گرگانرود و قره سو) و مولدسازی گونه فیلماهی در سنین مختلف به منظور تکثیر مصنوعی اشاره کرد.
مدیر کل شیلات گلستان در خصوص همکاری علمی این مرکز در زمینه تولید دانش گفت: همچنین این مرکز همکاری لازم با مراکز دانشگاهی و تحقیقات جهت اجرای پروژه های علمی کاربردی و تامین کادر کارشناسی و دانش فنی لازم جهت احداث و راه اندازی مراکز تکثیر و پرورش در سطح استان گلستان، را دارد.
همچنین رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید مرجانی با اشاره به تکثیر موفق گونه قره برون در این مرکز گفت: عملیات تکثیر گونه قره برون طی دو مرحله در این مرکز انجام شد که در مرحله اول این تکثیر 8 قطعه ماده و 10 قطعه نر با وزن تخم استحصالی 36 کیلوگرم با موفقیت صورت گرفت.
مهندس اسماعیل جباری افزود: همچنین در مرحله دوم تکثیر مصنوعی با 2 قطعه مولد قره برون ماده و 5 قطعه مولد نر با استحصال 12 کیلوگرم تخم انجام گرفت و پیش بینی می گردد که از مجموع تخم های استحصالی بدست آمده در حدود یک میلیون و 300 هزار لارو تولید گردد.
گفتنی است مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید مرجانی در 45 کیلومتری شمال شرقی گرگان و در 23 کیلومتری امتداد جاده آق قلا ـ گنبد به مساحت 150 هکتار مابین روستای اوچ تپه و چین سیبلی واقع شده است.

تولید یک میلیون و 300 هزار لارو خاویاری در مرکز شهید مرجانی


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شیلات
تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : شیلات 1
  • بازدید : 519
  • کد خبر : 60505