عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » نشست هم اندیشی روند سیلاب اخیر گلستان برگزار شد

با حضور شرکت آب منطقه ای و بسیج اساتید دانشگاه منابع طبیعی گلستان؛

نشست هم اندیشی روند سیلاب اخیر گلستان برگزار شد

نشست هم اندیشی روند سیلاب اخیر گلستان برگزار شد

نشست هم اندیشی روند سیلاب اخیر گلستان، با حضور شرکت آب منطقه ای وبسیج اساتید دانشگاه منابع طبیعی گلستان برگزار شد. 
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در این جلسه اظهار کرد: همواره ارتباط خوبی بین دانشگاه و شرکت آب منطقه ای گلستان برقرار بوده است و ما از نظرات و انتقادات علمی همکاران دانشگاهی استقبال می کنیم.
مهندس علی نظری بیان کرد: روز 25 اسفند ماه سال 1397 اخطاریه هواشناسی به شرکت آب منطقه ای اعلام شد و در همان روز جلسه فوری را با ستاد بحران شرکت آب منطقه ای برگزار کردیم و تصمیماتی مثل کاهش ظرفیت سدها، تشکیل چارت تشکیلاتی، مستند سازی، تشکیل گروه عملیاتی و تشکیل اتاق فکر را مصوب کردیم.
 وی افزود: در تاریخ 26 اسفند ماه به تقاضای شرکت آب منطقه ای جلسه ستاد بحران استان تشکیل شد. به ستاد حوادث استان و شهرستان اعلام کردیم که چه نقاطی از شهر و در چه ساعتی دچار آبگرفتگی می شوند، چرا که روند یابی زمانی سیل را هم انجام داده بودیم. همه این ها براساس پیک های اتفاق افتاده اطلاع رسانی شده است و مستندات آن موجود است.
وی با بیان اینکه سال آبی از مهر هرسال تا مهرسال بعد است، افزود: هنوز نیمی از سال آبی تمام نشده بود که 397 میلی متر بارش در استان اتفاق افتاده است به این معنی که 38 درصد افزایش نسبت به سال گذشته وحدود 35 درصد افزایش نسبت به درازمدت 30 ساله را شاهد بوده ایم. 
مهندس نظری ادامه داد: این عدد بعد از بارندگی سه روزه که از 26 اسفند تا 29 اسفند اتفاق افتاد، به 575 میلی متر رسیده است به این معنی که نسبت به سال گذشته 92 درصد افزایش بارش داشته ایم. 
وی با بیان اینکه به طور همزمان در همه حوضه های استان درگیر بارش مداوم و طغیان رودخانه ها بودیم، گفت: 30 درصد سد بوستان خالی بود و سد گلستان وکبودوال نیز تا حد امکان تخلیه صورت گرفت. ضمن اینکه روند یابی سیل اخیر به خوبی انجام شد، که اگر این روند یابی و اطلاع رسانی و پیش آگاهی به موقع نبود، ما دچار خسارت های جانی نیز می شدیم.
وی با بیان اینکه، در شهر گنبدکاووس ابتدای آبگیری از سمت نرماب و چهل چای بوده است و باعث شده جنوب غربی شهر گنبد آبگرفتگی داشته باشیم، گفت: در سدوشمگیر 690 مترمکعب در ثانیه ورودی و 666مترمکعب در ثانیه سرریز آن نشان داده است. چون فاصله زمانی گنبد تا آق قلا 70 ساعت بوده است. نیروهای خود را برای آق قلا بسیج کردیم تا خسارت کمتری داشته باشیم . 
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان این که در 5 ساله گذشته 1116 کیلومتر لایروبی انجام شده است، گفت: در رودخانه قره سو قبل از سیلاب اخیر 7 کیلومتر از انتهای مصب تا روستای چارقلی لایروبی انجام شده بود. قبل از اینکه آب به گمیشان برسد دایک سرتاسری زده شد و مردم هم سد کیسه ای زدند تا آب وارد این مجموعه نشود که مردم واقعا حماسه آفریدند که از زحمات این غیورمردان تشکر و قدردانی می کنیم. 
وی با اشاره به نقش اثرگذار سدهای استان در پیشگیری خسارات های بیشتر سیلاب اخیر گفت: 35 درصد سد بوستان و 19 درصد گلستان و 22 درصد وشمگیر بعد از سیل اثر گذار بوده است. 
مهندس نظری با اشاره به اینکه سد وشمگیر در سال 49 بهره برداری شده است و 30 سال عمر آن تمام شده است، بیان کرد: طرحی برای آن تهیه شده است و لایروبی و علاج بخشی را برای آن مورد مطالعه قرار دادند که بهترین روش علاج بخشی بود ولی اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است. همچنین اگر سد نرماب و آقدکش به اتمام می رسید می توانست حجم سیلاب اخیر را بسیار کاهش بدهد که اعتبارات اختصاص یافته برای اتمام آن کافی نبود. 
وی افزود: مجموعه دانشگاهی و اجرایی باید در کنار هم باشند تا بتوانیم علم و عمل را در کنار هم قرار داده و از نظرات یکدیگر برای انجام بهتر کار استفاده کنیم کما اینکه تاکنون این گونه بوده است.
در این جلسه دکتر منتظری رئیس بسیج اساتید استان نیز با بیان اینکه رویکرد سازمان بسیج اساتید رویکرد علمی است، گفت: رویکرد بعدی ما این است از قابلیت های علمی اساتید برای رفع بحران های استان در کنار نهادهای اجرایی استفاده کنیم.
در ادامه این جلسه اساتید و معاونان و مدیران شرکت آب منطقه ای گلستان نظرات و پیشنهادات خود رادر خصوص سیلاب اخیر استان مطرح نمودند و مقرر شد جلسات بین بسیج اساتید و شرکت آب منطقه ای گلستان تداوم داشته باشد.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .