عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » استاندارد سوزن دوزی ترکمن تجدید نظر شد


استاندارد سوزن دوزی ترکمن تجدید نظر شد

استاندارد سوزن دوزی ترکمن تجدید نظر شد

در  بیست و یکمین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندارد «صنایع‌دستی- سوزن دوزی ترکمن- ویژگی ها وآیین‌کار»  به دبیری محمد امان بایی برای نخستین بار تجدیدنظر شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد گلستان، رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد گلستان گفت: استاندارد «صنایع‌دستی- سوزن دوزی ترکمن- ویژگی ها وآیین‌کار» در سال1391 بر اساس پژوهش انجام شده، تدوین و منتشر شد.
وی ادامه داد: بر اساس پیشنهاد های دریافتی و بررسی و تایید کمیسیون های مربوط برای اولین بار مورد تجدید نظر قرار گرفت و در  بیست و یکمین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور کارشناسان و متخصصین سازمان ملی استاندارد و همچنین نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و استان گلستان تصویب شد.
محمد امان بایی با اشاره به تاریخچه سوزن دوزی  در بین ترکمن ها افزود: سوزن‌‌دوزي تركمن كه به آن سياه‌دوزي نيز اطلاق مي‌‌‌‌‌شود‌، در گذشته كاربرد فراواني داشته‌است و در جامعه سنتي تركمن براي تزئين لباس‌هاي مردان‌، زنان و كودكان و نیز پرده‌ها استفاده مي‌شد، اما امروزه بیشتر در لباس زنان ديده مي‌شود. نوع دوخت آن زنجيره فشرده و بسيار ريز مي‌باشد كه در تركمني به آن «‌سانجيم» مي‌گويند و بيشتر از نقوش هندسي و قرينه به‌صورت ذهني بهره مي‌گيرند.
رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد گلستان گفت: از آنجایی که حفظ، احیاء و ترویج صنایع دستی این مرز و بوم یکی از اهداف شاخص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است لذا استاندارد سازی رشته های صنایع دستی در این راستا امری ضروری به نظر می رسد .
وی هدف از تدوین این استاندارد را تعیین ويژگي‌ها و آئین‌کار سوزن‌دوزی ترکمن بیان کرد و گفت: نسخه ي نهايي اين استاندارد  به شماره 16149به زودي بر روي پايگاه اطلاع رساني سازمان ملی استاندارد ایران جهت بهره برداري كاربران و صاحبنظران قرار خواهد گرفت.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل استاندارد گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .