عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » بازدید اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از ذخیره‌گاه شمشاد بندرگز


بازدید اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از ذخیره‌گاه شمشاد بندرگز

بازدید اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از ذخیره‌گاه شمشاد بندرگز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، رئیس اداره حفاظت و حمایت این اداره کل به همراه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از ذخیره‌گاه جنگلی شمشاد منطقه چشمه بلبل شهرستان بندرگز بازدید مشترکی داشتند که در این بازدید علل و عوامل خسارت روی گونه با ارزش شمشاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صادقیان رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل ضمن اشاره به اهمیت ، ارزش و جایگاه گونه شمشاد با نام علمی Buxus hyrcana  به عنوان یک گونه بومی پهن برگ همیشه سبز و نادر جنگلهای ناحیه رویشی هیرکانی ، به تشریح شرایط اکولوژیکی ، رویشگاهی و جامعه گیاهی متشکله ذخیره گاه شمشاد در ناحیه رویشی هیرکانی و استان گلستان پرداختند، ایشان اذعان داشتند هرچند گونه شمشاد گونه ای گرمادوست  و سایه پسند است اما تحمل آفتاب شدید را ندارد. و بیشتر بصورت توده خالص و غالباً آمیخته در زیر اشکوب درختان بلوط ، ممرز، آزاد و انجیلی و ... استقرار و با هم تشکیل جامعه می دهند. با توجه به خسارات غیر قابل جبران ناشی از عواملی همچون تغییرات اقلیمی ، طغیان آفت شب پره و هجوم بیماری بلایت  به توده‌های شمشاد در سال‌های اخیر ، از دانشگاه و مرکز تحقیقات به عنوان بخش پژوهش و تحقیق انتظار می‌رود راهکارهای علمی نحوه برخورد با این عوامل خسارتزا را به بخش اجرا معرفی تا در آینده شاهد همکاری‌های بیشتری از نظر مدیریت و کنترل آفات و بیماری‌ها در حوزه جنگلهای هیرکانی باشیم.

وی همچنین با تشریح اقدامات و روش‌های مبارزه با بیماری بلایت و آفت شب‌پره شمشاد عنوان کر:  که در این روش‌ها که برابر دستورالعمل های کمیته تخصصی گیاهپزشکی سازمان به استانهای شمالی ابلاغ گردیده ، با توجه به پیچیدگی و حساس بودن اکوسیستم های جنگلی سعی و تلاش بر این است تا  از روش‌های کنترل بیولوژیکی و غیر شیمیایی مانند عملیات بهداشتی و استفاده از محلول‌های بیولوژیکی مانند B.t استفاده شود.

خالقی سرجنگلبان چشمه بلبل شهرستان بندرگز بیان کرد: در سال جاری شدت طغیان آفت شب‌پره شمشاد به ویژه در نسل دوم بسیار بالا بود به طوری که بالا بودن جمعیت و تغذیه کل تاج پوشش شمشاد فقط طی سن اول  و دوم لاروی، عملیات مبارزه با آفت را با مشکل جدی مواجهه نمود به طوری که جمعیت بسیار بالای آفت و سرعت تغذیه باورنکردنی لاروها، همه دست‌اندرکاران عملیات محلولپاشی را غافلگیر نمود.

در ادامه دکتر رهنما بیماری شناس و عضو هیأت علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه دلایل ارائه شده در برخی منابع مبنی بر اینکه آفت شب‌پره شمشاد یک آفت قرنطینه‌ای بوده را کافی ندانست و اظهار نمود: با توجه به اینکه آفت طی یک سال در کل استان‌های شمال کشور انتشار پیدا کرده، این احتمال وجود دارد که آفت از قبل در منطقه بوده و در اثر تغییرات اقلیمی و یا سایر عوامل محیطی دیگر فعال شده باشد.

دکتر یزدانیان حشره‌شناس و عضو هیأت علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه نیز ضمن تشکر از اداره کل در خصوص تلاش‌های فراوان‌ جهت مبارزه به موقع با آفت شب‌پره شمشاد اظهار کرد:  از آنجا که این آفت یک آفت بسیار سرسخت بوده و با توجه به توپوگرافی منطقه و عدم دسترسی به همه مناطق، به نظر می‌رسد در صورت فعال نشدن عوامل کنترل کننده طبیعی آفت، عملیات محلولپاشی با توجه به شرایط فعلی کار بسیار سختی خواهد بود و ممکن است نتواند به طور مؤثر از طغیان سالانه آفت جلوگیری نماید. 

بازدید اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از ذخیره‌گاه شمشاد بندرگز

 

بازدید اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از ذخیره‌گاه شمشاد بندرگز

 

بازدید اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از ذخیره‌گاه شمشاد بندرگز

 



نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .