عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » برگزاری کارگاه تخصصی تدوین درس آموخته‌های سیل گلستان در دانشگاه علوم کشاورزی گرگان

با حضور شرکت آب منطقه ای گلستان؛

برگزاری کارگاه تخصصی تدوین درس آموخته‌های سیل گلستان در دانشگاه علوم کشاورزی گرگان

برگزاری کارگاه تخصصی تدوین درس آموخته‌های سیل گلستان در دانشگاه علوم کشاورزی گرگان

کارگاه تخصصی تدوین درس آموخته‌های سیل گلستان، با حضور مدیران و کارشناسان شرکت آب منطقه ای گلستان و دیگر دستگاههای اجرایی و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان گلستان در سالن رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان،  مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان دراین جلسه گفت: مدیریت سیلاب، مدیریت بخشی نیست و از عهده یک دستگاه و یک مجموعه خارج است و مدیریت گروهی و جمعی با حضور همه عوامل استانی و شهرستانی ضرورت دارد.
مهندس نظری در ادامه با اشاره به روند سیلاب رخ داده در استان گفت: پتانسیل منابع آبی استان در شرایط عادی 2 میلیارد و 485 میلیون متر مکعب و متوسط بارندگی استان 450 میلی متر است. بارندگی قبل از سیلاب اخیر در استان 395 میلی متر بود که نشان می داد، 38 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل آن افزایش بارش داشتیم.
وی افزود: بعد از بارش های اواخر اسفند، این عدد به 575 میلی متر رسید و عدد 38 درصد اضافه بارش را به 92 درصد افزایش بارش نسبت به سال گذشته رساند. ضمن اینکه بارش ها از شرق تا غرب استان درگیر کرده بود.  
مهندس نظری با بیان اینکه در سیلاب اخیر، درسه حوضه اترک، گرگانرود و قره سو درگیر بودیم و ابعاد سیلاب وسیع بود، گفت: یکی از مهم ترین درس آموخته های سیل اخیر استان این بود که لزوم اطلاع رسانی در بحث سیلاب جدی گرفته شود. اطلاعیه و اخطاریه های هواشناسی باید با دقت و سرعت بیشتری همراه با فاصله زمانی مناسب، به دست ما برسد و تجهیزات این سازمان به دستگاه های روز مجهز گردد تا پیش بینی ها با کمیت و ارائه فاصله زمانی بیشتر ارائه گردد.
مهندس نظری افزود: لزوم اطلاع رسانی به مردم و آموزش را در تمام سطوح باید دنبال گردد و به مردم ضرورت ها را گفته شده، تا تا حداقل آمادگی را داشته باشند. با پیش آگاهی که در سیل  شهر گنبد داده شد، خسارت های کمتری وارد شد. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه باید سامانه های پیش بینی و هشدار سیل را فراهم گردد، گفت: در بالادست حوضه ها آبخیزداری و مدیریت پوشش گیاهی حوضه و حاشیه رودخانه ، باید جدی گرفته شود تا بتوانیم تاثیرات سیل را کمتر نمائیم.
مهندس نظری افزود: سیل چیزی نیست که بگوئیم حتما می توانیم با آن مقابله کنیم بلکه می توانیم خسارت وارده را تا حد ممکن کاهش دهیم.
وی بیان کرد: نداشتن بیمه کشاورزی صنعتی و مسکن موجب می شود دولتمردان در پشتیبانی دچار مشکل شوند که باید مورد توجه قرار گیرد. مدیریت کاربری عمومی اراضی حاشیه رودخانه باید مورد توجه واقع شود و تنها صرف نوشته در کتاب و نشریه نباشد بلکه نیازمند اقدام عملی است.
مهندس نظری تصریح کرد: مطالعات طرح جامع سیل در استان به اتمام رسیده و مصوب گردیده است، و هم اکنون نیاز است ردبف اجرای آن نهایی گردیده و مقدمات مطالعات تکمیلی و اجرایی آن فراهم شود. به اعتبارات کنترل سیلاب گرگانرود  نیز تخصیص داده شود تا بتوان کارهای اثر بخش کنیم.
مهندس نظری در ادامه تعریض رودخانه قره سو، توسعه زهکشی اراضی شمال استان، اصلاح سازه های تقاطعی غیر فنی را از دیگر مواردی دانست که می توان با رعایت آن به کنترل سیلاب های آینده کمک نمود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان، آزادسازی بستر و حریم رودخانه ها، اتمام طرح های نیمه تمام مدیریت سیلاب استان، از جمله سدهای نیمه تمام نرماب و آقدکش را از دیگر برنامه های اساسی برای کنترل سیلاب استان است.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این جلسه گفت: موضوع سیل در استان گلستان باید از جنبه‌های مختلف، بررسی شود.
دکتر علی نجفی نژاد افزود: سیلاب اخیر نیازمند رویکرد جدید در حوزه مدیریت و پیامدهای آن می‌باشد تا در حوزه گرگانرود براساس حوزه جغرافیایی آن تصمیم‌گیری شود.
وی خاطر نشان کرد: در تبدیل تجربیات و یافته‌ها به درس آموخته‌ها، در حوزه مستندسازی بایستی به خوبی عمل کرد تا برنامه مدون خوبی برای مدیران در آینده ایجاد شود تا درک بهتری از موضوع ایجاد شود.
وی تصریح کرد: در حوزه گرگانرود، دانش بومی خوبی در حوزه سیلاب وجود دارد که تدوین آنها، می‌تواند، مدیریت مشارکتی، استفاده از توان و کمک مردم و مدیریت قبل بحران و نحوه برخورد و اطلاع رسانی موضوع را به خوبی ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: حادثه سیل مخصوص کشورهای درحال توسعه نیست، بلکه در کشورهای توسعه یافته مانند انگلستان، کانادا و… نیز سیل خساراتی به وجود آورد.
دکتر نجفی نژاد افزود: هدف اصلی این کارگاه تخصصی، استخراج و تدوین درس آموخته‌های سیل است.
گفتنی است، در این کارگاه، هشت کارگروه تخصصی شکل گرفت که پس از بررسی عوامل مختلف، روش‌های اجرایی مناسب مشخص و به دستگاه‌های تصمیم گیرنده ارسال خواهد شد.                           

برگزاری کارگاه تخصصی تدوین درس آموخته‌های سیل گلستان در دانشگاه علوم کشاورزی گرگان

 




نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .