عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » ۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد

معاون وزیر و راه و شهرسازی:

۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد

معاون وزیر و راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: ۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد.

به گزارشاداره ارتباطات واطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان ، سیدمحمد پژمان ظهر سه شنبه در حاشیه بازدید از پرژوه های بازآفرینی گرگان در جمع خبرنگاران اظهارکرد: در کشور ۱۴۱ هزار هکتار از عرصه های شهری را بافت فرسوده میانی، بافت تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی تشکیل می دهد که جمعیت ساکن در آن در قالب پنج میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار است که جمعیت ۲۰ میلیونی را شامل می شود.

وی با بیان اینکه این جمعیت در دو هزار و ۷۰۰ محله زندگی می کنند، افزود: در گلستان بالغ بر دو هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که محدوده های بافت چهار شهر مشخص و مطالعه بافت در دو شهر هم انجام شده است.

پژمان گفت: حدود ۱۶ درصد عرصه شهرها درگیر بافت فرسوده بوده که ۲۸ درصد جمعیت شهری هم در این مناطق زندگی می کنند.

وی ادامه داد: در این بافت ها مخصوصاً سکونتگاه های غیررسمی به دلیل پایین بودن وضعیت اقتصادی و فرهنگی، آسیب های اجتماعی زیادی وجود دارد بنابراین مطالعات و اقدامات ما در راستای این است که از بُعد شهرسازی آنها را به حد قابل قبول و استاندارد برسانیم.

پژمان اضافه کرد: طبیعتاً میزان خدمات و امکاناتی که به یک خانوار ارائه می شود باید متناسب با وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن خانوار بوده و ضمن اینکه یک حداقل هایی هم به دلیل استاندارد باید لحاظ شود.

وی با بیان اینکه هدف گیری کردیم که با میانگین خدمات موجود در شهرها به این محلات خدمات برسانیم، گفت: باید دولت و مردم آستین همت بالا بزنند و برای تغییر وضعیت این مناطق اقدام کنند.

معاون وزیر و راه و شهرسازی تصریح کرد: باید زیرساخت های لازم مانند خدمات آب، برق، گاز و غیره که لازمه زندگی روز شهری است، در دسترس این افراد قرار بگیرد.

وی گفت: به سایر خدمات رونمایی مانند مراکز خرید، مراکز تفریح، مراکز آموزشی، ورزشی، فرهنگی و درمانی هم باید توجه ویژه و برای تأمین سرانه ها عرصه های لازم ایجاد شود.

پژمان با اشاره به برنامه های دولت برای بازآفرینی، گفت: دولت برای این کار تسهیلات متنوعی در نظر گرفته است، وام ارزان قیمت برای ساخت، ودیعه مسکن برای دوره ای که باید منزل تخلیه شود، تسهیلات برای ارتقاء زیرساخت ها و روبناها از جمله این برنامه ها است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: عملیات اجرایی تعدادی از پروژه بازآفرینی امروز در گرگان تحت عنوان ((سرای محله)) آغاز شد که ظرفیت سرویسی دهی فرهنگی و کارآفرینی دارد.

پژمان با اشاره به مشکلات بافت های فرسوده گفت: عبور و مرور در معابر بافت فرسوده باید تسهیل شود و همچنین خانه ها نباید ریزدانه باشند و تغییرات زیربنایی را مردم بپذیرند.

وی اضافه کرد: بعد از اینکه قطعه بندی و ضوابط ساختمانی لحاظ شد و شهرداری پروانه ساخت داد متقاضیان می توانند به سامانه ما مراجعه و بعد از بررسی درخواست آنها به بانک معرفی می شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: ۴۰ میلیون تومان تسهیلات یارانه ای برای احداث ساختمان، ۲۰ میلیون تومان تسهیلات بدون یارانه و ۱۵ میلیون تومان هم ودیعه مسکن به این افراد تعلق می گیرد ضمن اینکه ار برخی از تخفیفات مانند انشعاب ها و نظام مهندسی بهره مند می شوند.


 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان:
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .