عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » آغاز عملیات بوته زدایی و مرمت میراث جهانی گنبد قابوس

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خبر داد؛

آغاز عملیات بوته زدایی و مرمت میراث جهانی گنبد قابوس

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان از تجهیز کارگاه و آغاز بوته زدایی و مرمت میراث جهانی گنبدقابوس خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امورفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان ، ابراهیم کریمی گفت : تجهیز کارگاه مرمت میراث جهانی گنبدقابوس آغاز شده است و طبق برنامه ریزی صورت گرفته  تا دو هفته آینده نصب داربست کامل و  پس از تکمیل، عملیات بوته زدایی و مرمت انجام خواهد گرفت.
او خاطر نشان کرد : عملیات بوته زدایی و مرمت از روی گنبد مخروطی این برج به صورت بوته زدایی فیزیکی، جمع‌آوری دانه‌های جمع شده در بین بند آجرها و مرمت بندهای آجر در دو فصل از سال انجام خواهد گرفت تا بتوانیم در دو دوره زمانی رشد و دانه دهی با گیاه مبارزه کنیم.
کریمی اضافه کرد : به موازات این اقدام کارهای مطالعاتی و تهیه مدل ربات به نام پرنده قابوس صورت گرفته و امیدواریم ساخت آن سریع‌تر انجام گیرد که با این اقدام مدت زمان نصب داربست و مداخله فیزیکی به تأخیر انداخته می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان تصریح کرد : در زمان نصب داربست که دو هفته به طول می‌انجامد بازدید از میراث جهانی گنبد قابوس امکان‌پذیر نخواهد بود اما پس از نصب داربست با رعایت تمهیدات حفاظتی، بازدید برای بازدیدکنندگان بلامانع است.
او با اشاره به این که روئیدن گیاهان و بوته‌های مختلف بر مخروط گنبد قابوس با توجه به شرایط اقلیمی منطقه از سال‌های دور وجود داشته است گفت : بر اساس مستندات موجود اولین مرمت این بنای تاریخی در سال 1317 خورشیدی با زدن داربست چوبی در وسط بدنه غربی برای تعمیر (گنبد رک) زده می‌شود و در سال 1385 مجدداً جهت مرمت و بوته زدایی داربستی نصب می‌گردد؛ و از این زمان تقریباً در فاصله‌های زمانی 5 سال جهت حفاظت و مرمت داربست پیرامون گنبد قابوس نصب گردیده است.
کریمی گفت : در سال 1390 نیز قبل از آماده‌سازی جهت ثبت جهانی در ضلع غربی بنا داربستی نصب گردید که در این سال فقط کار بوته زدایی انجام گرفت و در آخرین دوره در سال 1395 نیز حفاظت و مرمت گنبد رک به‌صورت کامل انجام شد.
لازم به ذکر است ، میراث جهانی گنبد قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در شهر گنبد کاووس، در میان پارکی زیبا و در سه کیلومتری شهرتاریخی جرجان قرار دارد. این بنا به شماره ثبت86درتاریخ 15 دی ماه 1310در فهرست آثار ملی و در سال 1391 به عنوان پانزدهمین اثر فاخر ایران درفهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته است.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .