عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مطالعات تکمیلی 42 هزار هکتار از اراضی اولویت دار استان گلستان برای طرح زهکشی


مطالعات تکمیلی 42 هزار هکتار از اراضی اولویت دار استان گلستان برای طرح زهکشی

 معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: با اتمام و تصویب مرحله اول طرح زهکشی، مطالعات مرحله دوم و تکمیلی در بخشی از اراضی که در معرض مشکلات حاد آبگرفتگی قرار داشته و اجرای عملیات زهکشی و دفع رواناب های سطحی در آن ضروری است، تحت عنوان زهکشی اراضی اولویت دار در سطح ۴۲ هزار هکتار انجام شده و اسناد بالادستی آن آماده شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس داوود گیلک در نشست علمی- تخصصی دستاوردهای و چالش های پیش رو طرح های زهکشی و کنترل رواناب های سطحی گلستان اظهارکرد: گلستان همواره در معرض هجوم سیل های تاریخی و مخرب قرار داشته است.
وی افزود: معضل زهکشی و دفع رواناب های سطحی، دشت های وسیع منطقه و به ویژه دشت های منتهی به دریای خزر را همواره مورد آسیب های جبران ناپذیری قرار داده است.
مهندس گیلک گفت: آبگرفتگی و زه دار بودن اراضی از سویی و شوری و قلیایی بودن منابع خاک استان از دیگر سو موجب شده که بخش وسیعی از اراضی، فاقد قابلیت مطلوب جهت بهره برداری در توسعه کشاورزی استان بوده و بخش های شمالی استان با معضل بیایان زایی روبرو شود.
وی بیان کرد: به منظور بهبود شرایط مذکور طی سال های دهه ۶۰ الی ۷۰، اقدامات موثری توسط دستگاه های متولی انجام شد، اما طرح بزرگ زهکشی اراضی استان گلستان با هدف ارائه راهکارهای جامع فنی و اقتصادی در خصوص زهکشی و حفاظت و ارتقاء کلاس اراضی و قابلیت بهره برداری منابع خاک در سطح ۲۸۰ هزار هکتار، از سال ۸۲ مورد توجه قرار گرفت و مطالعات آن از سال ۸۳ شروع شد.
وی تصریح کرد: در این طرح، ابتدا طرح های اضطراری برای کنترل رواناب های سطحی و کاهش اثرات مخرب ورود آن به محدوده مورد نظر با محوریت افزایش پتانسیل مجاری اصلی تخلیه سیلاب و ساماندهی و ارتقاء بهره وری آن ها، پیش بینی آشغال گیرها و رسوبگیرها عظیم و غیره تهیه شده که اثرات مثبت آن در محدوده شهرستان های بندرترکمن و آق قلا مشاهده شد.
مهندس گیلک افزود: با تامین اعتبارات مورد نیاز طرح از سال 96 نسبت به تکمیل کارهای باقی مانده عملیات اجرایی ، اقدام گردید. همچنین با توجه به ضرورت احداث زهکش های درجه یک ودو در محدوده فاز نخست اراضی اولویت دار عملیات اجرایی آن بخش در قالب 3 قرارداد در دست اقدام  واجراست. 
مهندس گیلک بهینه سازی و افزایش ظرفیت مجاری روباز موجود جهت تخلیه سیلاب ها، افزایش پتانسیل تخلیه رواناب های سطحی جهت مقابله با آبگرفتگی اراضی و کاهش مخاطرات ناشی از سیلاب و رواناب و افزایش بهره وری از منابع و اصلاح شبکه و تکمیل شبکه های موجود را از جمله مهم ترین اهداف طرح زهکشی در استان بیان کرد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .