عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » با كمك جامعه علمي و دانشگاهي مي توان به امنيت غذايي دست يافت

مدير كل شيلات گلستان:

با كمك جامعه علمي و دانشگاهي مي توان به امنيت غذايي دست يافت

 
 
 

با كمك جامعه علمي و دانشگاهي مي توان به امنيت غذايي دست يافت 

مدير كل شيلات گلستان در دومين نشست هم انديشي بررسي پتاتسيل هاي استان در صنعت ماهيان خاوياري گفت: قطعا با كمك جامعه علمي و دانشگاهي مي توان به امنيت غذايي و ترغيب جامعه به مصرف غذاي سالم (آبزيان) دست يافت.
به گزارش روابط عمومي اداره كل شيلات گلستان مهندس سيد جواد قدس علوي در خصوص ظرفيت هاي استان در زمينه پرورش ماهيان خاوياري تصريح كرد: در حال حاضر 27 متقاضي جهت سرمايه گذاري در بخش پرورش ماهيان خاوياري در مزارع منفرد استان اعلام آمادگي كردند كه از اين 27 طرح 3 مورد در حال فعاليت و توليد 
مي باشند.
وي با اشاره به اينكه در مجموع ظرفيت اين 27 مزرعه 329 تن گوشت و  8/9 تن خاويار مي شود، افزود:  منابع آبي اين طرح ها غالبا استفاده از آب دريا و چاههاي آب شور بوده كه وجود اين منابع در سطح استان با توجه به اينكه در زمينه مصارفي از جمله شرب و كشاورزي كارايي ندارند، مزيتي نسبي براي پرورش ماهيان خاوياري است. 
مهندس قدس علوي با بيان اينكه مي توان با استفاده از تمام امكانات و ظرفيت ها دوباره گلستان را به جايگاه واقعي خود در زمينه پرورش ماهيان خاوياري رساند، اذعان داشت: ايجاد مجتمع پرورش ماهيان خاوياري گام موثري در بازگشت جايگاه گلستان به عنوان مهد خاويار ايران و جهان خواهد بود. در حال حاضر مطالعات اين مجتمع انجام شده و مجوزهاي لازم نيز دريافت گرديد كه در آينده نزديك در زميني به مساحت 400 هكتار با ظرفيت 4 هزار تن گوشت و 300 تن خاويار، در كنار فاز دوم مجتمع پرورش ميگو گميشان ساخت و ساز آن پس از واگذاري به بخش خصوصي از طريق شركت شهركهاي كشاورزي آغاز خواهد شد.
مدير كل شيلات گلستان در پايان خاطر نشان كرد: يقينا يكي از دغدغه هاي سرمايه گذاران اين بخش، هزينه هاي سنگين و البته ديربازده خواهد بود كه جامعه علمي و تحقيقاتي مي توانند با استفاده از دانش خود مشاوره هاي لازم را به سرمايه گذاران ارائه نمايند.
گفتني است دومين نشست هم انديشي در خصوص بررسي پتانسيل هاي استان در صنعت ماهيان خاوياري،  در محل دانشگاه علوم كشاورزي گلستان و با حضور  مسئولين سازمان شيلات ايران و گلستان، مركز تحقيقات آبزيان آبهاي داخلي گرگان، دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان و جمعي از اساتيد، محققين، دانشجويان و فعالين صنعت پرورش ماهي خاوياري و آبزي پروران استان،  شيلات برگزار شد.   
لازم به ذكر است از محورهاي اين نشست مي توان به مواردي چون  پتانسيل استان گلستان در تكثير، پرورش و صيد ماهيان خاوياري، نيازمندي¬هاي صنعت ماهيان خاوياري، بازار داخلي و بين المللي ماهيان خاوياري و فرآورده¬ هاي ارزش افزوده آن و چالش¬هاي پيش¬روي توليد غذاي ماهيان خاوياري از لارو تا مولد اشاره كرد.


با كمك جامعه علمي و دانشگاهي مي توان به امنيت غذايي دست يافت




نام دستگاه ارسال کننده خبر : شیلات
تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : شیلات 1
  • بازدید : 486
  • کد خبر : 68763