عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » استاندارد سوزن دوزی شاهکوه تصویب شد


استاندارد سوزن دوزی شاهکوه تصویب شد

استاندارد سوزن دوزی شاهکوه تصویب شد

 به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد گلستان، استاندارد «صنایع‌دستی- سوزن دوزی شاهکوه- ویژگی ها وآیین‌کار»، به دبیری آقای محمد امان بائی، رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد گلستان، بر اساس پژوهش های انجام شده، تدوین شد.

محمد امان بائی در این خصوص گفت: در  بیست ونهمین جلسه کمیته ملی استاندارد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که با حضور کارشناسان و متخصصین سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان گلستان برگزار گردید، استاندارد مذکور تصویب شد و هدف از تدوین این استاندارد تعیین ویژگی ها و آئین کار سوزن دوزی شاهکوه است.
دبیر استاندارد سوزن دوزی شاهکوه دلیل گرایش خود به استانداردسازی صنایع دستی را ضرورت حفظ، احیاء و ترویج صنایع دستی این مرز و بوم دانست و گفت: سوزن دوزی شاهکوه، آراستن پارچه های ساده به نقوشی نشات گرفته از تصاویر سنتی و بومی است که در منطقه شاهکوه به روی لباس های محلی زنان نظیر پیراهن و روسری، دوخت می شود.
وی افزود: در سوزن دوزی شاهکوه، رنگ غالب سیاه بوده که با استفاده از نقوش بته جقه، گل های ساده، خطوط شکسته و منحنی به صورت ذهنی، روی پارچه سفید، اجرا می شود و طرح و نقش آن با سایر سوزن دوزی های موجود در استان گلستان متفاوت است. 

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل استاندارد گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .