عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مطالعه و نقشه‌برداری دیوار بزرگ گرگان با 30 میلیارد ریال اعتبار آغاز شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی گلستان خبر داد؛

مطالعه و نقشه‌برداری دیوار بزرگ گرگان با 30 میلیارد ریال اعتبار آغاز شد

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از آغاز مطالعه و نقشه‌برداری دیوار بزرگ گرگان با اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی در راستای ثبت جهانی این اثر ارزشمند خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی و امورفرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، احمد تجری امروز سه‌شنبه 16 اردیبهشت‌ماه 99 در گفت‌و‌گو با خبرنگاران بیان کرد: تامین اعتبار مطالعه و نقشه‌برداری این اثر تاریخی یکی از مصوبات سفر دولت تدبیر و امید به گلستان است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا شهریور امسال به اتمام خواهد رسید.
او خاطرنشان کرد: در این مرحله تمام طول ۲۰۰ کیلومتری دیوار تاریخی گرگان نقشه‌برداری می‌شود و پس از آن الزامات مورد نیاز مراحل ثبت جهانی این اثر مهیا خواهد شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی گلستان با قدردانی از توجه فرهیختگان و نخبگان استان به این اثر تاریخی اضافه کرد: یکی از خواسته‌های مهم جامعه نخبه، ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان است که پیگیری ثبت جهانی این اثر یکی از اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی گلستان خواهد بود.
او با اشاره به نقش نهادهای غیردولتی در تحقق هدف ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان بیان کرد: تشکل مردم نهادی با تمرکز بر هدف ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان و با مشارکت اهالی فن، معتمدین محلی و آگاهان به مسائل دیوار تاریخی در حال شکل‌گیری است تا پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی مورد نیاز در مسیر ثبت جهانی این اثر را با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان گردآوری کند.
تجری گفت: در حال حاضر مامورین یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان به صورت مستمر و شبانه‌روزی این اثر تاریخی را رصد و پایش کرده و مانع دست‌اندازی در آن می‌شوند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تصریح کرد: این بنای ارزشمند چند هزار ساله در صورت فراهم شدن برخی امکانات و معرفی بهتر به گردشگران داخلی و خارجی، قابلیت نقش آفرینی موثر در جذب بازدیدکننده و رونق اقتصادی گلستان را دارد.
دیوار دفاعی، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در برخی متون قدیمی با عنوان مار سرخ نیز مطرح شده، یکی از سه دیوار تاریخی جهان است. طول دیوار تاریخی گرگان حدود ۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۲ تا ۱۰ متر بوده که با مصالح آجر به ابعاد ۱۰×۴۰×۴۰ سانتیمتر ساخته شده است.
این دیوار در طول مسیر دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره‌ای از قلعه‌ها، کوره‌های آجرپزی، سد و کانال‌های هدایت آب بوده است. پیشتر تاریخ ساخت دیوار گرگان را به دوره اشکانی نسبت می‌دادند ،اما مطالعات پژوهشی و آزمایشگاهی انجام شده در سال‌های اخیر نشان داد که این دیوار در دوره ساسانی و برای جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شده است.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .