عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » برگزاری نشست تخصصی پایداری زیستی خلیج گرگان به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان


برگزاری نشست تخصصی پایداری زیستی خلیج گرگان به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

 

 نشست تخصصی پایداری زیستی خلیج گرگان به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت با حضور کارشناسان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی ایران، اساتید دانشگاه و جمعی از کارشناسان و محققان استان‌های گلستان و مازندران در سالن رشد دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با اشاره به کاهش سطح آب دریای خزر و ایجاد مشکلاتی که برای خلیج گرگان بوجود آمده گفت: در نشست هایی که پیرامون نجات خلیج گرگان در این دانشگاه و با حضور استاندار گلستان برگزار شد، پیشنهادهایی نظیر ایجاد کانال و لایروبی مسیر رودخانه‌های ورودی آب به این خلیج مطرح و مقرر شد تحقیقات علمی،‌محیط‌زیستی و اکولوژی آن مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن اعلام شود.
دکترحمیدرضارضائی ایجاد هرگونه تغییر در این اکوسیستم را نیازمند بررسی تمام جوانب آن دانست و افزود: بررسی راهکارهای پیشنهادی برای نجات خلیج گرگان می‌تواند از بروز خسارات و آسیب‌های بعدی آن جلوگیری کند.
وی دو مشکل اصلی خلیج گرگان را پایین آمدن سطح آب و قطع ارتباط آن با دریای خزر و مشکلات محدوده خارج از خلیج گرگان دانست و گفت: فعالیت‌های انسانی و تغییرات کاربری و هیدرولوژی که در بخش خشکی خلیج گرگان رخ داده، ما را برآن داشت تا علاوه بر بررسی اثرات تغییرات در داخل دریا و خلیج، اثرات این تغییرات در خشکی و پیرامون آن نیز درنظر گرفته شود.
در ادامه معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: برنامه اقدام نجات خلیج گرگان با انجام تحقیقات در دانشگاه و پژوهشگاه می‌تواند به مدیران راهکارهای اجرایی نشان دهد تا با کمترین میزان تغییرات و آسیب به اکوسیستم منطقه، به دنبال پایداری زیستی خلیج گرگان باشیم.
دکتر علیزاده اهمیت پایداری زیستی خلیج گرگان را منوط به رعایت جوانب مختلفی دانست و افزود: در چند دهه اخیر عوامل انسانی مانند برداشت آب از حوضه آبریز برای مصارف شهری، صنعتی و کشاورزی و تبخیر به طور مستقیم بر رژیم آبی دریای خزر تاثیر گذاشته است.

 

وی به پیشنهاد لایروبی کانال‌های منتهی به خلیج گرگان برای انتقال آب دریای خزر اشاره کرد و گفت: انجام این طرح به دلیل همتراز بودن سطح دریای خزر و خلیج گرگان نمی‌تواند انتظار افزودن سطح آب آن را برآورده کند و کمکی به احیا و پرآب شدن خلیج گرگان نخواهد کرد.
ایشان با اشاره به آسیبی که در شرایط کنونی به زیستگاه آبزیان خلیج گرگان وارد می‌شود خاطر نشان کرد: بهترین راهکار و طرح در دست اقدام، افزایش تبادل آبی خلیج گرگان با دریای خزر می‌باشد تا با فراهم شدن این شرایط، آب، اکسیژن و مواد مغذی لازم برای افزایش پایداری زیستی خلیج گرگان فراهم شود.
در ادامه این نشست رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی ایران به اهمیت نجات خلیج گرگان و آسیب‌های جدی کاهش تراز آب اشاره کرد و گفت: با وجود نقش زیاد دریای خزر در زندگی حاشینه نشینان دریا، اطلاعات مردم از این پهنه آبی اندک است و بر همین اساس نیازمند دریافت اطلاعات و آگاهی های بیشتر درخصوص توجه به ضرورت حفظ و نگهداری آن می‌باشند.
دکتر ابطحی افزایش انجام کارهای مشترک تحقیقاتی بین اساتید و پژوهشگران داخل و خارج از کشور در حوزه دریای خزر را با اهمیت دانست و افزود: توجه به موضوعات پایداری زیستی در دریای خزر و مناطقی نظیر خلیج گرگان ، علاوه بر کمک موثر به بهره برداری از این ثروت خدادادی می تواند موجب کاهش آسیب‌های ناشی از رفتارهای غلط با دریا شود.
شایان ذکر است: کارشناسان و پژوهشگران حاضر در این جلسه نظرات و تحقیقات خود را پیرامون راهکارهای نجات خلیج گرگان ارایه کرده و به بحث و تبادل نظر پرداختند.
گفتنی است: تعدادی از شرکت‌کنندگان در این نشست به صورت مجازی در آن حضور داشتند.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .