عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » آبیاری تابستانه 7700 هکتار از اراضی شبکه و پایاب سدهای بوستان، گلستان و وشمگیر بررسی شد

در چهارمین جلسه کارگروه هماهنگی برنامه ریزی منابع آب و مصارف سدهای استان؛

آبیاری تابستانه 7700 هکتار از اراضی شبکه و پایاب سدهای بوستان، گلستان و وشمگیر بررسی شد

آبیاری تابستانه 7700 هکتار از اراضی شبکه و پایاب سدهای بوستان، گلستان و وشمگیر بررسی شد

 در چهارمین جلسه کارگروه هماهنگی برنامه ریزی منابع آب و مصارف سدهای استان که با حضور اعضا در شرکت آب منطقه ای استان برگزار شد، آبیاری تابستانه 7700 هکتار از اراضی شبکه و پایاب سدهای بوستان، گلستان و وشمگیر مورد بررسی قرار گرفت. 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان در این جلسه اظهار داشت: با توجه به وضعیت بارندگی و رواناب در پاییز ماههای خشکی را داشتیم و از بهمن تا اردیبهشت، ماههای پر بارشی را سپری کردیم و در مجموع بارندگی استان از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۹۸) تا کنون با شرایط نرمال مواجه می باشیم. 
 مهندس حسین دهقان افزود: با توجه به مدیریت مخازن در فروردین و اردیبهشت چندین سیلاب متوالی را بدون خسارت پشت سر گذاشتیم و در شرایط حاضر ورودی به سدها صفر است.
مهندس محمدرضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان نیز در ادامه اعلام داشت: با توجه به شرایط اقلیم و وضعیت آب و هوایی در شهرستان آق قلا نباید شالی کشت شود و در این موارد باید اعمال قانون انجام گیرد. راهکار جدید جهاد کشاورزی برای ارتقای سطح معیشت کشاورزان ، طرح  احداث گلخانه کوچک مقیاس با وام و یارانه دولت است که با توجه به پیشینه این منطقه در جمع آوری آب باران، در این طرح نیز جمع آوری آب باران برای گلخانه لحاظ شده و وام با سود 4% برای این طرح در روستاها پیش بینی شده است . 
مهندس شعبان رسولی مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی، گزارشی از کارگروه های محلی سدهای گلستان وبوستان، وشمگیر، دانشمند و کوثر ارائه نمود و با توجه به پیش بینی وضعیت آب و هوایی و وضعیت آب موجود سدها برنامه پیشنهادی کشت بهاره و تابستانه را در شبکه سدهای استان ارائه کرد.  
مریم نیکزادفر کارشناس اداره کل هواشناسی استان نیز در این جلسه گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون میانگین بارش استان 440 میلی متر بوده است و براساس پیش بینی فصلی، در تیر ماه بارش حدود 10 میلی متر و وضعیت خشک و ماه مرداد نیز خشکی پیش بینی شده است و  دما در سه ماهه آینده در غرب استان در ماههای تیر و مرداد نیم درجه افزایش و در شهریور 1 درجه افزایش نسبت به سال گذشته ، در شرق استان در ماههای تیر و مرداد 1تا 2 درجه افزایش و در شهریور 2 درجه افزایش نسبت به سال گذشته می باشد .
 در این جلسه مقرر شد، شورای حفاظت منابع آب شهرستان ها تشکیل و اطلاع رسانی لازم جهت وضعیت آب و هوایی و منابع آب و مدیریت کشت انجام گیرد، و از کشت شالی در شبکه و پایاب سدها در حد توان ممانعت بعمل آید و ادارات مربوطه اطلاعیه و اخطار لازم را صادر نمایند. اطلاع رسانی جهت طرح گلخانه کوچک مقیاس در برنامه ترویج جهاد کشاورزی قرار گیرد. 
همچنین با توجه به حجم ذخیره آب سدها و پیش بینی شرایط آب و هوایی و شرایط فنی سدها، سطح کشت تابستان شبکه و پایاب سد بوستان 1700 هکتار، سد گلستان و پایاب آن  4 هزار هکتار و سد وشمگیر 2 هزار هکتار تصمیم گیری شد و مورد تایید همه اعضا قرار گرفت.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .