عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » جدیت شرکت آب منطقه ای گلستان درآبگیری اولیه سد نرماب تاپایان سال جاری


جدیت شرکت آب منطقه ای گلستان درآبگیری اولیه سد نرماب تاپایان سال جاری

 پیگیری تکمیل و رساندن سد نرماب مینودشت به مرز آبگیری اولیه به اعتقاد کارشناسان از نقاط عطف دولت در شهرستان مینودشت است که سبب رفع کمبود آب شرب افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت چهار شهر و ۱۳۰ روستای شرق گلستان، تامین آب ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی و کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی می‌شود. 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، ساخت سد نرماب چهل‌چای از سال ۱۳۹۱ با اعتبار 3730میلیارد ریال (۸۵ درصد فایناس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو مینودشت آغاز شد.
عملیات اجرایی این سد بعنوان یکی از طرح عمرانی و زیربنایی گلستان با ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب ، در حال حاضر به پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصد رسیده است.
به گفته مدیر اجرایی سد نرماب مینودشت، از زمان شروع عملیات اجرایی این سد تا انتهای دولت دهم ، حدود ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار و در دولت های یازدهم و دوازدهم تاکنون حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این سد تخصیص یافته است.
مهندس مهدی ضیایی افزود: علاوه بر آن، در قانون بودجه امسال هزار میلیارد ریال بودجه برای این سد تصویب شده است و شرکت آب منطقه ای تلاش دارد که  اعتبار سال جاری افزایش داده شود،که تکمیل بدنه مخزن و آبگیری آن تا پایان سال جاری انجام گیرد.  
وی بیان کرد: آزادسازی ۵۷۰ هکتار اراضی مخزن سد و جابجایی چهار روستای باقی مانده در مخزن سد، شامل جنگلده ‌بالا، باقرآباد، محمدزمان‌خان و پس‌پشته و پرداخت مطالبات پیمانکار و همچنین اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی سد به حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.
دکتر حق شناس استاندار گلستان هم چندی قبل گفته بود که این سد یکی از پروژه‌های بزرگ و زیربنایی استان است که به تنهایی معادل گنجایش آب سه سد "وشمگیر، بوستان و گلستان" ظرفیت ذخیره آب دارد.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .