عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » طراحی و ساخت نخستین نرم افزار برآوردگر بار رسوبی در رودخانه ها

توسط پژوهشگران دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان صورت گرفت؛

طراحی و ساخت نخستین نرم افزار برآوردگر بار رسوبی در رودخانه ها

 

 پژوهشگران و محققان واحد فناور علوم و فنون آب هیرکان، مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، موفق به طراحی، ساخت و ارزیابی نخستین نرم افزار برآوردگر بار رسوبی در رودخانه ها (Sediment Transport Estimator(STE)) با به ‌کارگیری تمامی روابط موجود و الگوریتم های هوشمند و شبکه های عصبی مصنوعی شدند.

 

پژوهشگر و مدیر عامل این واحد فناور در این خصوص گفت: برآورد بار رسوبی در رودخانه‌ها یکی از مهمترین بخش‌های مطالعات انتقال رسوب و مهندسی رودخانه است. بنابراین دستیابی به شیوه های نوین و خلاقانه ای که بتواند ضمن افزایش سرعت و دقت در محاسبات و روش های مختلف برآورد بار رسوبی را در رودخانه‌ها مورد ارزیابی قرار دهد، دارای اهمیت بسیاری است. با توجه به وجود روش های متعدد و مختلف برآورد بار رسوبی در رودخانه‌ها و همچنین حجم بالای محاسبات آن ها، وجود یک نرم افزار جامع محاسباتی برای افزایش دقت و سرعت در این زمینه نیاز بود.

دکتر امیر احمد دهقانی با بیان اینکه این نرم افزار کاربردی قادر است تا با استفاده از روشهای نوین، تراز سیلاب در رودخانه را به ازای دبی های مختلف برآورد نماید و ظرفیت عبور دبی در مقاطع مختلف رودخانه را ارائه نماید گفت: استفاده از تمامی روابط موجود در دنیا جهت تخمین میزان رسوب در این نرم افزار این امکان را برای شرکتهای آب منطقه ای، آبخیزداری و شرکتهای مهندسی مشاور در زمینه مهندسی آب و رودخانه فراهم می کند تا برآورد دقیقی از میزان حمل رسوب و نشست رسوبات در بالادست سازه ها داشته باشند و بتوانند در مطالعات مهندسی و مدیریت سیلاب و رسوب از آن بهره گیرند.

وی با اشاره به اینکه زبان برنامه نویسی VB.NET برای نرم افزار برآورد گر بار رسوبی در رودخانه ها در محیط ویندوز طراحی شده است، افزود: در این نرم‌افزار سعی شده تا هم روشهای هیدرولوژیکی و هم روشهای هیدرولیکی برآورد رسوب مورد مطالعه قرار گیرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در پایان خاطر کرد: با توجه به اینکه در شرکتهای آب منطقه ای سراسر کشور بصورت ماهانه بار رسوبی اندازه گیری می‌شود و با توجه به دشوار بودن این کار، معمولا در هر استان تعداد کمی رودخانه مورد اندازه گیری بار رسوبی واقع می شود. با توسعه این نرم افزار و استفاده از آن توسط شرکت های آب منطقه ای، می توان برای رودخانه های فعلی که در آن ها اندازه گیری انجام می شود، روابط بهینه با نرم افزار تولید و رودخانه های دیگر کشور را مورد اندازه گیری قرار داد.



نام دستگاه ارسال کننده خبر : دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .