عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » آغاز بررسی باستان‌شناسی گورستان تاریخی خالد نبی کلاله برای تعیین عرصه و حریم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خبر داد؛

آغاز بررسی باستان‌شناسی گورستان تاریخی خالد نبی کلاله برای تعیین عرصه و حریم

آغاز بررسی باستان‌شناسی گورستان تاریخی خالد نبی کلاله برای تعیین عرصه و حریم

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در بازدید از گورستان تاریخی خالد نبی کلاله از آغاز پروژه بررسی باستان‌شناسی این گورستان تاریخی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، احمد تجری سه‌شنبه 15مهرماه 99 در بازدید از گورستان تاریخی خالد نبی کلاله با اعلام این خبر گفت: در این پروژه بررسی‌های پیمایشی در مناطق پیرامون گورستان اصلی به شعاع 5 کیلومتر برای شناسایی احتمالی سنگ افراشته‌های مرتبط به این گورستان و شناخت دقیق مناطق پراکنش این گورها صورت گرفته تا محدوده عرصه و حریم آن مشخص شود.
او خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات مقرر در این پروژه، مستند نگاری سنگ افراشته‌های شناسایی‌شده موجود در این گورستان خواهد بود.
تجری اضافه کرد: در این مستند نگاری علاوه بر کدگذاری و پلاک گذاری تمامی سنگ افراشته‌ها، تمام مشخصات فیزیکی سنگ‌ها شامل فرم سنگ افراشته‌ها، طول، عرض، ارتفاع، ضخامت، نوع و مشخصات تزئینات، آسیب‌شناسی و... به همراه طرح و تصویر در فرم‌های مخصوص به‌عنوان شناسنامه‌ی اثر ثبت و ضبط می‌شود.
او بیان کرد: در فاز نقشه‌برداری محوطه به روش ارتوگرافی، علاوه بر برداشت توپوگرافی و عوارض محیطی منطقه، تمام سنگ افراشته‌های موجود در محل خود مکان‌یابی شده و مختصات جغرافیایی دقیق تمام سنگ افراشته‌ها برداشت‌شده تا امکان پایش، حفاظت و مدیریت این سنگ‌ها در آینده تسهیل شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان یادآور شد: مدت این پروژه یک ماه بوده و تأمین مالی این پروژه از محل اعتبارات استانی است.
گورستان تاریخی و منحصربه‌فرد خالد نبی در 60 کیلومتری شمال کلاله در نزدیکی روستای گچ سو قرارگرفته و در سال 1395 به شمارۀ 31594 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .