عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » عضویت فعال ایران در کمیته فنی سازه های چوبی جهان

به همت اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان صورت گرفت؛

عضویت فعال ایران در کمیته فنی سازه های چوبی جهان

عضویت فعال ایران در کمیته فنی سازه های چوبی جهان

 با پیگیری اعضای کمیته متناظر سازه های چوبی مستقر در دانشکده مهندسی چوب و کاغذ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و باتوجه به مصوبات پنجمین کمیته راهبری دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی، کشور ایران از وضعیت ناظر به عضو فعال تبدیل و در کمیته فنی بین المللی ISO/TC165 نیز با عنوان "سازه های چوبی” با ارتقای عضویت ایران در سازمان ایزو موافقت شد.

 

دبیر کمیته متناظر سازه های چوبی با اعلام خبر فوق گفت: با توجه به این ارتقا، امکان شرکت در رای گیری و اخذ تصمیمات مرتبط با تدوین استانداردهای بین المللی برای ایران فراهم شد.

دکتر حمیدرضا عدالت افزود: ایران در سال ۱۳۹۵ عضو ناظر کمیته متناظر سازه های چوبی شد و به واسطه تخصص اعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دبیرخانه این کمیته در دانشکده مهندسی چوب و کاغذ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان مستقر شد.

وی با اشاره به اهمیت سازه های چوبی در کاهش ایجاد گازهای گلخانه ای گفت: مطابق پیش بینی ها، کره زمین تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۲.۳ میلیارد شهرنشین جدید خواهد داشت که تامین خانه آنها با روش های کلاسیک و ساختمان هایی بر پایه مواد معدنی و فلزی با معاهده پاریس برای کاهش گازهای گلخانه‌ای مانند دی اکسید کربن مغایرت دارد. بر اساس معاهده پاریس که سال ۲۰۱۵ انجام شد، ۱۹۵ کشور جهان در بیست و یکمین اجلاس کنوانسیون تغییرات آب‌ و هوایی سازمان ملل متحد به سندی دست یافتند که مبتنی بر آن موظف شدند برنامه خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت به خصوص دی‌اکسید کربن کاهش دهند.

دبیر کمیته متناظر سازه های چوبی (TC۱۶۵) با بیان اینکه تولید مصالح مرسوم از جمله سیمان و استخراج آهن برای تولید فولاد به دلیل واکنش های شیمیایی فرآیند تولید و استفاده از کُک برای تولید گرما موجب انتشار مقادیر بالایی از گازکربنیک در اتمسفر می شود تصریح کرد: به عنوان مثال برای تولید و مصرف هر تن مصالح فولادی ۳۷۰ تا هزار و ۴۰ کیلوگرم گازکربنیک انتشار می یابد و این رقم در مورد سیمان ۵۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم انتشار گزارش شده در حالی که تشکیل هر تن چوب در درختان حداقل ۵۰۰ کیلوگرم گازکربنیک از اتمسفر جذب می کند و به عبارتی ترسیب کربن چوب منفی است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: مواد ساختمانی چوبی با کمترین میزان انتشار گاز گازکربنیک و نیز با بیشترین مقدار ذخیره آن از محیط، گزینه ای بدون رقیب و موفق خواهد بود که در کشورهای توسعه یافته شاهد رشد سریع این صنعت و همگام شدن آن با صنعتی سازی ساختمان هستیم.

دبیر کمیته متناظر سازه های چوبی پیش بینی کرد که در آینده نه چندان دور استفاده هدفمند از چوب در صنعت ساختمان کشور تحت آیین نامه‌های ویژه اتفاق خواهد افتاد.

دکتر عدالت خاطرنشان کرد: استفاده از استانداردهای بین المللی نه تنها موجب تسهیل تجارت جهانی فرآورده ها می شود بلکه کیفیت زندگی مردم یک کشور را ارتقاء بخشیده و راه ورود کالا و خدمات خارج از کیفیت را مسدود می کند.

گفتنی است: در کمیته متناظر سازه های چوبی تعداد ۳۰ کشور به عنوان اعضای اصلی و ۳۴ کشور به عنوان اعضای ناظر مشغول فعالیت هستند و این کمیته فنی بین المللی وابسته به سازمان استاندارد جهانی (ISO) است که در راستای تدوین استانداردهای بین المللی مرتبط با تعاریف، طبقه بندی، روشهای آزمون و کنترل کیفیت سازه های چوبی فعالیت دارد و دبیرخانه اصلی آن در کشور کانادا مستقر است.

لازم به ذکر است: در کمیته فنی متناظر سازه های چوبی (TC 165)، دکتر محراب مدهوشی به عنوان رئیس، دکتر علی رفیقی به عنوان نائب رئیس و دکتر حمید رضا عدالت به عنوان دبیر مشغول به فعالیت هستند.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .