عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » هشدار حریق احتمالی در ارتفاعات جنگلی استان گلستان


هشدار حریق احتمالی در ارتفاعات جنگلی استان گلستان

هشدار حریق احتمالی در ارتفاعات جنگلی استان گلستان

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان برای حریق احتمالی در ارتفاعات هشدار داد و گفت: از ابتدای هفته، تاکنون ۳۷ مورد حریق در ارتفاعات استان رخ داده است.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیع و آبخیزداری استان گلستان سرهنگ حبیب یارادبزی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری  استان گفت: با توجه به افزایش دمای هوا در استان و وقوع چندین فقره آتش سوزی در استان، ۵۱ گروه متشکل از نیرو‌های ستادی و قرق بان در مناطق مختلف به صورت آماده باش هستند.
او ادامه داد: تجهیزاتی کافی و مورد نیاز مانند، دمنده، چنگه، اره موتوری، بیل و آب در اختیاراین نیرو‌ها قرار گرفته است.
یارادبزی افزود: در صورت روشن کردن آتش به هر دلیل، حتما موقع بازگشت از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنند.گردشگران، کوهنوردان و شکارچیان اگر برای آخر هفته به ارتفاعات می‌روند از روشن کردن آتش خودداری کنند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: همه این آتش سوزی‌ها مهار و اطفا شده است و اگر هم نقطه‌ای به دلیل کنده‌های نیم سوز شده در حال دود کردن باشد نیرو‌ها برای خاموش کردن آن اقدام می‌کنند.

 


چند نکته جهت در خصوص  پیشگیری و مضرات وقوع حریق در عرصه های ملی  
* آتش‌سوزی جنگل‌ها می‌تواند گسترده‌ و خطرناک‌ باشد؛ اما به‌دلیل اینکه جنگل‌های کشور نم و رطوبت و علف‌های سبزی دارند و نور خورشید به‌صورت محدودتری به زمین جنگل‌ها می‌تابد، کمتر مستعد آتش‌سوزی هستند.
*مراتع دارای پوشش گیاهی، بیشتر مستعد آتش‌سوزی هستند چراکه پوشش گیاهی آن‌ها در فصل تابستان خشک و مهار آتش آن دشوار می‌شود.
*آتش ‌سوزی بقایای زمین‌های کشاورزی به‌دلیل قرابت با مراتع، یک خطر بسیار جدی محسوب می‌شود چرا که آتش برافروخته شده در آن می‌تواند به‌راحتی به مزارع و عرصه‌های طبیعی اطراف سرایت کند و مشکلات زیست محیطی و اقتصادی به‌همراه داشته باشد.
*آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی می‌تواند باعث معضلاتی از جمله نابودی میکروارگانیسم‌های خاک و حاصلخیزی خاک، افزایش میزان گاز دی اکسید کربن و اثر گلخانه‌ای در کره زمین، افزایش میزان تولید گرد و غبار، افزایش تصادفات جاده‌ای بر اثر دود گرفتگی، از بین رفتن گونه‌های گیاهی ارزشمند و درختان کهنسال، از بین رفتن تنوع‌های زیستی و به دام افتادن حیات‌وحش در شعله‌های آتش شود.
*افرادی‌ که برای گردش وارد طبیعت می‌شوند باید از آتش افروزی در طبیعت جدا خودداری و سعی کنند مواد غذایی مورد نیاز خود مانند چای و غذا را از منزل و یا از مغازه‌ها تهیه کنند یا زغال به‌همراه خود ببرند تا مجبور به سوزاندن پوشال یا قطع تنه درختان نشوند و با رعایت نکات لازم آتش را روشن و در نهایت آن را با آب خاموش کنند و از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.
*وسایلی مانند شیشه و فلز به دلیل اشتعال زایی نباید در طبیعت رها شوند چراکه اقلامی مانند شیشه می‌تواند گاهی مانند یک ذره‌بین عمل کند و با تابش نور خورشید موجب آتش‌سوزی گیاهان و علف‌های خشک شود.
*کشاورزان و صاحبان تعاونی‌های کشاورزی خصوصی با ایجاد «آتش‌بُر» در مزارع خود می‌توانند از پیشروی آتش‌ها جلوگیری کنند و کسانی‌که که امکانات کشاورزی خوبی مانند تراکتور و منبع آب دارند می توانند هنگام آتش‌سوزی در مراتع به کمک دیگر کشاورزان محاصره شده در آتش بشتابند.

 


هواشناسی گلستان پیش بینی کرده است که تا فردا دمای هوا به بیش از ۲۸ درجه خواهد رسید و تا چند روز هم در سراسر استان شاهد افزایش دما و وزش باد گرم هستیم.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .