عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مراتع استان گلستان در قالب 275 سامانه عرفی توسط 5000 خانوار مورد بهره برداری قرار می گیرد

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان عنوان کرد:

مراتع استان گلستان در قالب 275 سامانه عرفی توسط 5000 خانوار مورد بهره برداری قرار می گیرد

 

مراتع استان گلستان در قالب 275 سامانه عرفی توسط 5000 خانوار مورد بهره برداری قرار می گیرد

 رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان بااشاره به وسعت مراتع استان به مساحت 862 هزار هکتار افزود: این میزان مساحت در قالب 275 سامانه عرفی توسط 5000 خانوار مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان گلستان، تاج قلی فرهنگ دوست هدف از تهیه طرح های مرتعداری حفظ،احیا،توسعه و بهره برداری منابع پایه و کاهش فشار بر چرای مرتعی،بهبود پوشش گیاهی، افزایش درآمد،بهبود معیشت و استفاده از ظرفیت های موجود دانست و ادامه داد: طرح های مرتعداری حاوی مراحل مختلفی همچون تهیه طرح های مرتعداری، انعقاد قرارداد ، اجرای طرح های مرتعداری و نظارت بر اجرا بوده که تا پایان سال 99، به تعداد 209 فقره به مساحت 618 هکتار تهیه طرح شده و 142 فقره به مساحت 444 هزار هکتار واگذار شده است و 67 فقره نیز نیازمند واگذاری می باشد.

فرهنگ دوست ادامه داد: از طرح های مذکور 108 فقره به مساحت 388 هزار هکتار نیازمند بازنگری بوده و 76 فقره معادل 127 هزار هکتار نیز در قالب طرح جدید اجرا می گردد.

ایشان آموزش بهره برداران را امری مهم قلمداد کرده و اذعان نمود:  از طریق اجرای دقیق قوانین، مقررات و ضوابط فنی و مهندسی توسط دانش آموختگان رشته های منابع طبیعی، مرتع و آبخیزداری و همچنین شرکتهای خدمات فنی مهندسی می توان به بهره برداری پایدار از مراتع دست یافت.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در زمینه تصویب تهیه طرحهای مرتعداری هسته تخصصی 7 نفره تشکیل داده شد که در آن طرح موردنظر مورد بررسی قرار گرفته و جهت تصویب به کمیته اجرایی ارجاع داده می شود. درسال 99، تعداد 35 فقره طرح مرتعداری در سطح 130 هزار هکتار دردست بررسی و تصویب می باشد.

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی تاکید کرد: طرح نظارت بر اجرای طرح‌های مرتع‌داری نیز در راستای صیانت از منابع ملی، کنترل و جلوگیری از چرای بی‌رویه دام در عرصه‌های مرتعی با مشارکت سازمان نظام مهندسی و بهره گیری از ظرفیت فارغ التحصیلان منابع طبیعی در سطح مرتع استان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اعتبار صرف شده به مبلغ 40 میلیارد ریال توسط مجریان طرح های مرتعداری در قالب شرکت های تعاونی مرتعداری و  در زمینه اقدامات مشارکتی انجام شده ، عنوان کرد: ازاقدامات مشارکتی انجام شده میتوان به اجرای 900 هکتار بوته کاری، 200 هکتار ذخیره نزولات،400 هکتار کاشت گیاهان دارویی و..... اشاره کرد. تسهیلگران بخش مرتع نیز ضروریست در جهت توجیه و تفهیم مرتعداران به طور جدی وارد شوند تا شاهد نتایج و در نتیجه عملکرد بهتری باشیم.

 



نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .