عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مطالعات فاز دوم و استملاک اراضی سد میرداماد را در سال 1400 / 70 درصد فاز اول سد آقدکش اجرا شده است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در دیدار با دکتر منتظری نماینده مردم شهرستان های گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی:

مطالعات فاز دوم و استملاک اراضی سد میرداماد را در سال 1400 / 70 درصد فاز اول سد آقدکش اجرا شده است

مطالعات فاز دوم و استملاک اراضی سد میرداماد را در سال 1400 / 70 درصد فاز اول سد آقدکش اجرا شده است

 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در دیدار با دکتر منتظری نماینده مردم شهرستان های گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین طرح برای آبرسانی به گرگان، سد میرداماد است که امسال با کمک مجلس و وزارت نیرو کد اجرایی گرفت و باید مطالعات فاز دوم و استملاک اراضی سد را در سال 1400 به پایان رسانده و عملیات اجرائی آن را در سال 1401 آغاز نمائیم که در صدد هستیم اجرای این سد را به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بسپاریم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس حسینی در این دیدار که معاونین و مدیران شرکت نیز حضور داشتند، اظهار کرد: در ۶ ماهه اول سال آبی در استان گلستان با 27درصد کاهش بارش نسبت به درازمدت مواجه هستیم. به تبع کاهش بارش ها،  آورد رودخانه ها نیز کاهش داشته و سفره های زیرزمینی نیز افت داشته است وحتی سفره های کم عمق که پس از سیل سال ۹۸ افزایشی داشتند پس از شالیکاری های فراوان در سال گذشته نتوانستند خود را ترمیم کنند .
مهندس حسینی از کاهش ورودی آب سدهای استان نیز خبر داد و افزود: همه این ها نشان می دهد که در سال جاری با خشکسالی رو به رو هستیم و باید بهره وری صحیح از منابع آبی و مدیریت مصرف داشته باشیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به طرح های مختلف آبرسانی به شهرستان گرگان گفت: طرح آبرسانی به گرگان نیز مولفه های بسیاری دارد که تا ابتدای تابستان امیدوار هستیم بتوانیم 2 حلقه چاه را به مدار برسانیم. سه چاه هم قبلا در فاضل آباد حفر شده است که مشکل تجهیزدارد و به علت نوسانات شدید قیمت ها رغبت پیمانکاران برای اجرای طرح کم است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه اظهار کرد: سد آقدکش نیز از طرح های مهم شهرستان آق قلا برای کنترل سیلاب است  که فاز یک آن که شامل انحراف سیلاب و انتقال است 70 درصد اجرائی شده است وامیدوار هستیم با تزریق اعتبارات و با کمک نمایندگان در افزایش اعتبارات سد در سال جاری به اتمام برسد.
وی افزو: سد وشمگیر نیز بیش از 51 سال از عمر بهره برداری آن می گذرد و پر از رسوب است و برای اینکه کشاورزان بتوانند از آن همچنان استفاده کنند نیاز به علاج بخشی دارد که برای سال جاری اعتبار نسبتا مناسبی به آن تخصیص داده شده است. 
دکتر منتظری نماینده مردم شهرستان های گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با بیان اینکه مسئولیت شما در شرکت آب منطقه ای در تامین نیازآبی شرب و کشاورزی و .. با توجه به کاهش بارش ها و کمبود منابع آبی در استان بسیار سخت و سنگین است، گفت: در بودجه 1400ردیفی تحت عنوان تنش های آبی برای استان هایی مانند گلستان که با بحران آب مواجه هستند، تخصیص داده شده است که باید باید از این سهم برای کهش مشکلات منابع آب استان استفاده شود.
دکتر منتظری افزود: سد میرداماد هم پاسخگوی تامین کامل آب شرب گرگان نیست و البته تلاش شرکت آب منطقه ای برای برداشتن گام های دیگری مانند استفاده از آب دریا در رفع مشکل شرب گرگان قابل تقدیر است که این موضوع در مرکز هم توسط نمایندگان در حال پیگیری است.
وی بیان کرد: در حل مشکل آب شرب گرگان نیازمند راه حل جامعی هستیم و شرکت آب منطقه ای استان با تدوین این مدل جامع انتظارات خود را از نمایندگان نیز بیان کند ونمایندگان نیز برای تحقق آن اقدامات لازم را پیگیری می نمایند. 
دکتر منتظری افزود: پس از تدوین مدل جامع آب استان با تغییر استانداران و یا مدیران نباید این سیاست ها تغییر کند در غیر این صورت نمی توانیم افق روشنی را در این زمنیه شاهد باشیم.
نماینده مردم شهرستان گرگان و آق قلا در ادامه با بیان اینکه برای علاج بخشی سد وشمگیر نیز اعتبارات مناسبی در بودجه 1400 گذاشته شده است، گفت: هر روزنه رسمی یا غیررسمی برای جذب اعتبارات برای گره گشایی طرح های منابع آبی استان می شناسید به نمایندگان اطلاع داده تا پیگیری لازم را تا اجرا انجام دهند.
وی افزود: لازم است اطلاع رسانی مناسبی هم برای وضعیت منابع استان برای عموم مردم صورت گیرد تا بتوان با مصرف صحیح در بخش های مختلف از بحران کم آبی و خشکسالی سال آبی جدید عبور کرد.
 

مطالعات فاز دوم و استملاک اراضی سد میرداماد را در سال 1400 / 70 درصد فاز اول سد آقدکش اجرا شده است


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .