عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » اشتغال 50 هزار نفر در استان گلستان به قالی‌بافی


اشتغال 50 هزار نفر در استان گلستان به قالی‌بافی

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: هم اکنون ۵۰ هزار نفر در استان گلستان به قالی‌بافی اشتغال دارند ضمن اینکه ۴۳ کارگاه فرش‌بافی متمرکز و غیرمتمرکز نیز در این استان شمالی فعال است.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت،معدن وتجارت استان گلستان، حسین طلو عیان گفت: استان گلستان از دیرباز مهد تولید صنایع دستی از جمله فرش دستباف ترکمن بوده که نقوش این فرش اصیل، ذهنی یا حفظی بافت است و زنان ترکمن در تولید این دستبافت، آداب و رسوم و فرهنگ قوم خویش را با رنگ‌های دلخواه بر روی تار قالی گره می‌زنند تا تابلویی زیبا و مانا پیش‌روی بینندگان قرار دهند.

وی گفت : زنان و دختران ترکمن به فرشبافی نه برای تفریح بلکه حرفه‌ای برای گذران زندگی می‌نگرند هرچند که این روزها به‌دلیل تحریم و گرانی مواد اولیه ادامه این هنر برای نسل حاضر با مشکلاتی روبرو شده اما بازهم با تمام ناملایمات، این هنر ظریف ترکمن سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر درحال انتقال است.

ایشان افزود : فرش‌های ترکمن در اندازه‌های بین یک تا ۱۲ متر مربع و در رنگ‌های قرمز لاکی، آبی سرمه‌ای، سبز پررنگ، سفید و بژ بافته می‌شود و رنگ‌هایی که اینک به فرش دستباف ترکمن اضافه شده شامل طوسی، دارچینی، عبایی، قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای تیره، طلایی، نخودی و آبی آسمانی است.

طلوعیان با یادآوری اینکه در سال ۱۳۹۴ برند فرش ترکمن گلستان ثبت جهانی شد، افزود: علاوه بر این اقدام که به ارتقای جایگاه این هنر کمک کرد، تعیین و اختصاص کد استاندارد فرش ترکمن برای درج در سامانه آموزشی فنی و حرفه‌ای کشور از دیگر اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید بود.

به گفته وی، بافندگان گلستان درطول هشت سال گذشته ۵۳۷ هزار و ۹۳۰ متر مربع فرش دستباف به وزن ۲ هزار و ۱۱۰ تن تولید کردند که تاکنون ۱۸۴ هزار و ۹۱۸ متر مربع آن به ارزش ۳ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۵۲۴ دلار به کشورهای مختلف صادر شد.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : خلیلی
  • بازدید : 227
  • کد خبر : 83703