عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » کاهش 20 هزار هکتاری کشت سالی در سال جاری/ خشکسالی همزاد گلستان است و غافلگیر کننده نیست

در بازدید مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان از خبرگزاری ایرنا عنوان شد:

کاهش 20 هزار هکتاری کشت سالی در سال جاری/ خشکسالی همزاد گلستان است و غافلگیر کننده نیست

کاهش 20 هزار هکتاری کشت سالی در سال جاری/ خشکسالی همزاد گلستان است و غافلگیر کننده نیست

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان از خبرگزاری ایرنا به مناسبت گرامیداشت هفته خبرنگار ضمن تشکر از خبرنگاران این خبرگزاری در تلاش دایم برای نشر اطلاعات و اخبار استان و به ویژه مسائل آبی استان گفت: امسال برای جلوگیری از خسارت خشکسالی، پیشنهاد حذف زراعت شالی به شیوه غرقابی با استفاده از آب چاه و کاهش ۲۰ درصدی سطح زیر کشت ( با استفاده از آبخوان ها) به سازمان جهاد کشاورزی و بهره برداران داده شده بود که کشت شالی نسبت به سال گذشته 20 هزار کاهش داشت و در سطح 60 هزار هکتار از اراضی استان کشت شد. 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، سید محسن حسینی در این بازدید اظهار کرد: به دلیل خشکسالی در سال آبی جاری و کاهش آورد رودخانه ها، وضعیت آب مخازن سدهای استان در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

وی با بیان اینکه،  امسال سال خشکسالی است و سال گذشته سال نرمال بود، گفت: در 45 سال گذشته، طبق آمار، یک سوم سالها با خشکسالی مواجه بودیم که باید تمهید کنیم. خشکسالی غافلگیر کننده نیست و از سال قبل هشدارهای مربوط به خشکسالی سال جاری را به مسئولان و مردم و کشاورزان داده بودیم. 

حسینی تصریح کرد: کمیته هایی متشکل از آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، فرمانداران، بخشداران،کشاورزان، هواشناسی ، شیلات ، دادگستری و... برای توزیع آب سدها در استان وجود دارد  که در این جلسات با توجه به وضعیت منابع آبی و وردخانه ها و مخازن سدها در خصوص توزیع آب سدها تصمیم گیری می شود. امسال نیز با توجه به وضعیت نا مناسب آب سدها، تصمیم گرفته شد آب  سدها برای غلات استفاده شود و کشت تابستانه انجام نشود. که عمده کشاورزان این مناطق به توصیه ها عمل کردند و برخی کشاورزان نیز به توصیه ها عمل و برخی هم عمل نمی کنند که متاسفانه دچار خسارت مضاعف می شوند‌.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین بر استفاده بهینه از آب موجود در بخش کشاورزی و شرب استان تاکید کرد و گفت : سرمایه گذاری در توسعه شبکه آبیاری نوین، جایگزین کردن زراعت محصولات کم آب طلب و مقرون به صرفه با معرفی و توجیه بهره برداران و توجه و عمل به برنامه جامع سازگاری با کم آبی در استان از مهمترین اقدامات در سازگاری با برنامه کم آبی در استان است.
 

کاهش 20 هزار هکتاری کشت سالی در سال جاری/ خشکسالی همزاد گلستان است و غافلگیر کننده نیست

 



نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .