عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان برگزار شد


کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان برگزار شد

کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان برگزار شد

 کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان و اعضای شورای اسلامی گرگان باهدف بررسی موضوعات مرتبط با حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهر مرکز استان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، این کمیسیون روز چهارشنبه 24 شهریورماه 1400 با حضور احمد تجری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، علی‌اکبر بصیری نیا رئیس کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان، حمیدرضا آقاملایی، مهران کاظم نژاد و عیسی مهری اعضای شورای اسلامی گرگان، معاونین و مدیران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد.
در این جلسه موضوعات و ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان، مشکلات، معضلات پیش روی این حوزه‌ها و راهکارهای خروج از آن و همچنین ظرفیت‌های همکاری دوجانبه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان و مدیریت شهری گرگان بیان شد.
 در ابتدای این جلسه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) در چند سال اخیر، گفت: اقدامات خوبی در دوره قبل شورای شهر گرگان برای توسعه گردشگری اجرایی شد و با تعامل و همتی که از اعضای دوره ششم شورای شهر گرگان شاهد هستیم امیدواریم شاهد رونق گردشگری در مرکز استان باشیم.
احمد تجری بیان کرد: شهر تاریخی استرآباد(گرگان) به‌عنوان نخستین بافت تاریخی ثبت‌شده کشور و برخورداری بیش از 50 گذر تاریخی، بیش از 60 اثر ثبت‌شده ملی و شناسایی بیش از 750 اثر ارزشمند و فاخر، علاوه بر هویت شهر گرگان به‌عنوان عنصری مهمی در توسعه گردشگری استان مطرح است.
او با اشاره به این‌که با اقدامات اجراشده در شهر تاریخی استرآباد، شاهد توسعه ویژه‌ای در این اثر ارزشمند ملی در دو سال آینده خواهیم بود، خاطرنشان کرد: 15 بنا در این بافت تاریخی ارزشمند در حال مرمت و احیا است و با تأمین اعتباری که اخیراً صورت گرفت، 12 بنای دیگر به جمع بناهای در حال مرمت افزوده خواهد شد. این بناها با کاربری‌های پذیرایی، اقامتی، مراکز فرهنگی، بازارچه صنایع‌دستی و... بهره‌برداری می‌شوند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، یکی از نیازمندی‌های قسمت مرکزی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) را در حال حاضر اختصاص مکانی به‌عنوان مرکز صنایع‌دستی دانست، و تصریح کرد: با احیا و مرمت بنایی تاریخی توسط شهرداری در شهر تاریخی استرآباد به‌عنوان بازارچه دائمی صنایع‌دستی، پکیج گردشگری بافت تاریخی تکمیل خواهد شد.
او در ادامه در ارتباط با پیگیری برای ایجاد ناحیه شهری مختص بافت تاریخی گرگان، تأکید کرد: مدیریت واحد شهری در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) می‌تواند تعامل، همکاری و پیگیری را در حوزه اقدامات این اثر تاریخی ارزشمند تسریع بخشد.
تجری گفت: ظرفیت‌های صنایع‌دستی نیز یکی از جاذبه‌های جذب گردشگران و رونق اقتصادی شهر خواهد بود که در این حوزه شهرستان گرگان با برخورداری از 1582 هنرمند، 41 رشته صنایع‌دستی، 28 محصول با مهر اصالت بین‌المللی، 5 محصول با نشان ملی، تدوین استاندارد آموزشی سه رشته، ثبت میراث ناملموس 5 اثر و ثبت بانوی هنرمند گرگان به‌عنوان مفاخر ملی و... حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.
او یادآور شد: در حال حاضر 7 بازارچه دائمی صنایع‌دستی در سطح استان در حال ساخت است و با ظرفیتی که شهرستان گرگان در حوزه صنایع‌دستی برخوردار است نیازمند ایجاد حداقل یک بازارچه دائمی صنایع‌دستی در مرکز استان هستیم.
 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با اشاره به اقدامات در حال اجرا در حوزه گردشگری گرگان، گفت: 21 هزار و 200 میلیارد ریال پروژه گردشگری در شهرستان گرگان در حال اجراست.
او بیان کرد: اجرای پروژه‌های زیرساختی در حوزه گردشگری شهر گرگان مانند شهربازی مدرن، باغ‌موزه هفت شهر و... نشان از جدیت مدیریت شهری مرکز استان گلستان در توسعه و رونق گردشگری و ماندگاری مسافران است که جای تقدیر دارد.
تجری خاطرنشان کرد: مطالعه و ساماندهی گردشگری شهری گرگان یکی از اقداماتی است که لازمه توسعه متوازن گردشگری شهر محسوب می‌شود و مدیریت شهری باید با نگاه جدی به آن ورود داشته باشد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در ادامه تصریح کرد: امروزه بازاریابی و تبلیغات یکی از نیازهای اصلی حوزه گردشگری استان و شهر گرگان است که یکی از ابزار این تبلیغات و بازاریابی برندسازی در بخش گردشگری است. برندسازی در گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند توجهات را به گرگان و استان جلب کند که این امر با همکاری و پای‌کار آمدن دستگاه‌های اجرایی مرتبط و مدیرت شهری قابل‌دسترس است.
 پیشنهاد چند مکان برای ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در گرگان و طرح و تصمیم‌گیری درباره آن در جلسه بعد کمیسیون، تدوین طرح جامع و تعیین تکلیف ساماندهی تپه تاریخی قلعه‌خندان گرگان، احصا و تبیین زیرساخت‌های موردنیاز بافت تاریخی گرگان و طرح پیشنهاد نام‌گذاری گذرگاهی به‌عنوان گردشگری در هفته گردشگری سال جاری در صحن علنی شورای اسلامی شهر از مصوبات این جلسه از کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان بود.

 

کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان برگزار شد

 

کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان برگزار شد


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .