عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » بیش از هزار کیلومتر شبکه آب شرب شهری در استان فرسوده است

در نشست خبری مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب گلستان مطرح شد :

بیش از هزار کیلومتر شبکه آب شرب شهری در استان فرسوده است

 

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان گفت: هزار و۱۸ کلیومتر شبکه فرسوده آب شرب شهری در استان وجود دارد که برای بازسازی هر کیلومتر از شبکه به یک نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز می باشد.
به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان گلستان، مهندس بهزاد هرمزی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارکرد: سال آبی خشکی را پشت سر گذاشتیم به ‌طوری که گلستان جزو چهار استان اول کشور با بیشترین میزان کاهش ریزش های جوی بود بطوریکه مطابق آمار شرکت آب منطقه ای در این سال حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب از حجم آب سفره‌های زیرزمینی را از دست دادیم.
وی با بیان اینکه ۹۶ درصد منابع آب شرب استان وابسته به چاه ها می‌باشد گفت: با توجه به تعداد 35000 حلقه چاه مجاز و غیرمجاز (بیش از 13000 حلقه غیرمجاز) در استان،متاسفانه 600 حلقه چاه های آب شرب استان نیز بعلت برداشت های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی تحت تاثیر قرار می گیرند که این موضوع باعث کاهش آبدهی و همچنین لوله بریدگی آنها شده که متعاقب آن از مدار بهره برداری خارج می شوند.
هرمزی اظهار داشت : با توجه به شروع فصل پاییز و آغاز سال بارندگی جدید، متاسفانه هنوز بیلان سفره های زیرزمینی منفی بوده  و با وجود بارندگی اخیر هنوز شرایط بحرانی نرمال نشده است.
وی همچنین تصریح کرد: در شرایط بحرانی تابستان امسال، آورد رودخانه ها نیز در بدترین شرایط خود قرار داشت و در برخی از موارد تا 80 درصد کاهش یافته بود که عملا چیزی تحت عنوان رودخانه جاری وجود نداشت.
 مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان تصریح کرد: در شهر گرگان طی مرداد ماه میزان ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آبدهی منابع تأمین آب شرب به واسطه برداشت های بی رویه از سوی سایر ذی نفعان، خشکسالی و کاهش میزان ریزش های جوی کاهش پیدا کرد. لازم بذکر است در شرایط عادی در کل استان حدود یک هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود منابع آب شرب داریم که با توجه به کاهش 30 درصدی در تابستان اخیر این مشکلات دو چندان شد به نحوی که در برخی زمان ها با توجه به نیاز ۶ هزار و 900 لیتر بر ثانیه ای آب شرب استان، در برخی از مواقع تولید تنها ۴ هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه بود.
وی با تاکید بر اینکه این وضعیت تامین آب در تابستان سال 1400 توسط شرکت آب و فاضلاب از قبل پیش بینی شده و مکاتبات و پیگیری های زیادی در سطح ملی و استانی انجام شد گفت: اعتبار برای تامین آب در اواخر خرداد سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد که با این اعتبار عملا احداث و بهره برداری از پروژه های تامین در تابستان امکان پذیر نبود زیرا حداقل زمان برای وارد مدار کردن یک حفر، تجهیز و راه اندازی هر حلقه چاه حدود ۸ ماه است. البته شرکت خوشبختانه از چند ماه قبل فعالیت ها را برای این منظور آغاز کرده  بود بطوریکه طی هفته گذشته یکی از چاه ها آماده بهره برداری شده، یک حلقه چاه دیگر نیز حفر شده و در شرف اخذ مجوز خرید تجهیزات است و همچنین قرارداد دو حلقه چاه هم منعقد که یک حلقه آن در دست حفاری بوده ضمن اینکه دو حلقه دیگر هم در شرف اخذ مجوز انعقاد حفر می باشد.
هرمزی در پایان به موضوع کشف سرقت آب در گرگان هم اشاره کرد و گفت: این سرقت از یکی از خطوط اصلی در یکی از محورهای میدان های آبرسانی به شهر گرگان انجام گرفته بود که موضوع توسط دستگاه های  قضایی در دست بررسی بوده و بعد از انجام اقدامات لازم، جزئیات این خبر اعلام می‌شود.
 



نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب و فاضلاب استان گلستان
تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .