عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) تشکیل شد

با حضور معاون استانداری گلستان و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط؛

کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) تشکیل شد

کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد (گرگان)  تشکیل شد

 کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) پیرو چهارمین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان گلستان و باهدف هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط به‌منظور پیشبرد اهداف مرمت و احیا شهر تاریخی استرآباد( گرگان)، با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط تشکیل شد.

به گزارش روابط‌عمومی و امورفرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، اولین جلسه این کارگروه روز دوشنبه 10 آبان‌ماه 1400 با حضور عفت همدم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان، احمد تجری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، محمد حمیدی فرماندار شهرستان گرگان، محمدرضا سبطی شهردار گرگان، حسین محبوبی مدیرکل راه و شهرسازی استان، حجت‌الاسلام روح‌الله سلیمانی فرد مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان، سارا اخوت معاون میراث‌فرهنگی استان، رحمان فرمانی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرگان، عالیه ملک‌شاهکویی مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی استرآباد و نمایندگانی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، دانشگاه گلستان، اداره‌کل امور اجتماعی استانداری گلستان، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان برگزار شد.

این کارگروه مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان را اخذ کرده است و با ریاست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان و دبیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان باهدف تعامل دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای احیا و مرمت شهر تاریخی استرآباد (بافت گرگان) تشکیل‌شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان در این جلسه گفت: ذیل کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) کمیته‌ای تشکیل خواهد شد و در رابطه با هر موضوع مورد پیگیری در بافت از دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای بررسی و رفع مشکلات استفاده خواهد شد.
عفت همدم بیان کرد: اولویت‌بندی اقدامات و بناهای قابل احیا و مرمت در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) صورت گیرد و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه بافت تاریخی، اقدامات عمومی خود را تسریع کنند.
او با تأکید بر این‌که جلسات کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) به‌صورت مستمر تداوم خواهد داشت تا به موضوعات و مشکلات پیرامون این اثر میراث‌فرهنگی شاخص پرداخته شود، تصریح کرد: هماهنگی دستگاه‌های اجرایی از الزامات احیا شهر تاریخی استرآباد است و باید این هماهنگی در جلسات کارگروه استانی پیگیری شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان بیان کرد: موضوع تهاتر بناهای تاریخی بافت تاریخی توسط شهرداری و راه و شهرسازی در جلسات کارگروه استانی به‌صورت دقیق پیگیری و به ابعاد آن پرداخته شود.
او گفت: دانشگاه جامع گلستان با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، احیا و مرمت بنایی در راستای ایجاد پایگاهی برای حضور دانشگاه در بافت تاریخی گرگان را بررسی و در جلسات آینده کارگروه مطرح کنند.
همدم اظهار امیدواری کرد با شکل‌گیری کارگروه شاهد تسریع در امورات احیا و مرمت شهر تاریخی استرآباد(گرگان) باشیم و این بافت جایگاه خود را به‌عنوان نخستین بافت تاریخی ثبت‌شده کشور به دست آورد.
در ادامه این نشست مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان گفت: کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) با مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی استان گلستان به‌عنوان بالاترین شورای تصمیم‌گیری استانی شکل گرفت و در این کارگروه هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط در امور مرمت و احیا بافت تاریخی گرگان اجرایی خواهد شد.
 
احمد تجری خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته‌های مختلف ذیل کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد و تعیین شرح وظایف آن از مسائل، موضوعات و نیازهای مبتلابه در این اثر ارزشمند تاریخی احصا شده است.
او تأکید کرد: مدیریت شهر تاریخی استرآباد به‌عنوان نخستین بافت تاریخی ثبت‌شده کشور باید به سمتی برود تا الگویی برای سایر بافت‌های تاریخی کشور باشد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان یادآور شد: با اقدامات اجرایی در احیا و مرمت بافت تاریخی گرگان تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این بافت افزایش‌یافته و روند خوبی برای احیا این اثر تاریخی ارزشمند متصور هستیم.
در ادامه این جلسه فرماندار شهرستان گرگان گفت: اقدامات خوبی توسط دستگاه‌های اجرایی در بافت تاریخی گرگان اجرایی شده است اما با تشکیل کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) باید برنامه‌ها و اقدامات در این بافت احصا و برنامه‌ریزی شود.
محمد حمیدی خاطرنشان کرد: هدف نهایی تشکیل کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد حفظ، مرمت و احیا بافت تاریخی گرگان و انتقال آ به آیندگان و همچنین توسعه گردشگری شهر گرگان و استان گلستان است.
او تأکید کرد: باید مالکان برای ورود به بخش مرمت و احیا بناهای بافت تاریخی با ارائه مشوق‌هایی ترغیب شوند و مشکلات و دغدغه‌های آنان رفع شود.
فرماندار شهرستان گرگان بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی درگیر با بافت تاریخی شامل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، راه و شهرسازی، اوقاف و امور خیریه و شهرداری گرگان با تعامل و همکاری بیشتر امورات مربوط به بافت تاریخی را پیگیری کنند.
او با اشاره به این‌که نگاه شهرداری به شهر تاریخی استرآباد(گرگان) باید متفاوت با سایر مناطق گردشگری در شهر باشد، گفت: در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) خدمات عمومی توسط دستگاه ای دولتی احیا و مرمت شوند و سایر بخش‌ها با محوریت بخش خصوصی احیا و بهره‌برداری شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان نیز در نخستین جلسه از کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) گفت: شهر تاریخی استرآباد بافتی ارزشمند و منحصربه‌فرد در کشور است و در سال‌های اخیر با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استان اقدامات مطلوبی در شهر تاریخی استرآباد اجرایی شده است.
حسین محبوبی با تأکید بر این‌که با توجه به کمبود اعتبارات دستگاه‌های اجرایی مرتبط اولویت‌های مرمت و احیا شهر تاریخی استرآباد مشخص شود و راهکارهای مناسب آن احصا شود، اظهار امیدواری کرد با اقدامات کارگروه شهر تاریخی استرآباد شاهد تسریع روند مرمت و احیا بافت تاریخی باشیم.
او بیان کرد: تصویب طرح حفاظت شهر تاریخی استرآباد می‌تواند چراغ راهی برای حفظ و حراست از این اثر تاریخی باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان خاطرنشان کرد: متولی مستقلی برای شهر تاریخی استرآباد تعیین شود تا اقدامات و موضوعات پیرامون این اثر پیگیری شود. باید تلاش کنیم با ترغیب مالکان و بهره‌برداران، سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی گرگان تسهیل شود.
او تأکید کرد: راه و شهرسازی استان برای تهاتر بناهای تاریخی و احیا و مرمت آن آمادگی دارد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان نیز در ادامه این جلسه گفت: شهر تاریخی استرآباد(گرگان) نشان از اصالت و هویت شهر گرگان و استان گلستان است.
حجت‌الاسلام روح‌الله سلیمانی فرد یادآور شد: اقدامات خوبی تاکنون در بافت تاریخی گرگان صورت‌گرفته است اما با وضع مطلوب فاصله‌داریم.
او تأکید کرد: هزینه‌های اعتباری در شهر تاریخی استرآباد نسبت به سایر بافت‌های تاریخی سطح کشور به دلیلی وسعت و ویژگی‌های ساختاری بناها بیشتر است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان تصریح کرد: جلسات کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) می‌بایست مسئله محور و موضوع محور پیش رود تا به نتایج مطلوب دست‌یابیم.
او گفت: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان برای احیا و بهره‌برداری بناهای تاریخی موقوفه با استفاده از مدل‌های اقتصادی متنوع و جدید و همچنین واگذاری موقوفاتی که ثبت تاریخی نشده و یا تخریب‌شده است به شهرداری گرگان و اداره‌کل راه و شهرسازی استان در قالب تهاتر آمادگی دارد.
حجت‌الاسلام سلیمانی فرد در ادامه خاطرنشان کرد: عدم اعطای تسهیلات به بناهای موقوفی نیز یکی از مشکلات این حوزه است که باید در شورای عالی بانک مطرح شود که با توجه به وجود بناهای موقوفه در بافت تاریخی گرگان در احیا این اثر تاریخی اثرگذار است.
در ادامه این جلسه نیز نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط به بیان مسائل و موضوعات مربوط به شر تاریخی استرآباد(گرگان) پرداختند.
تعیین اولویت مرمت و احیا بناهای تاریخی شهر تاریخی استرآباد با محوریت اماکن عمومی، تشکیل کمیته‌های فنی ذیل کارگروه به دبیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، اعلام اقدامات دستگاه‌های اجرایی در قالب تفاهم‌نامه چهارجانبه در بافت تاریخی گرگان در جلسه آتی، تهاتر اراضی بافت تاریخی گرگان، جابه‌جایی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان از بناهای بافت تاریخی به سایت اداری، ایجاد پایگاه آموزشی در بافت تاریخی با همکاری دانشگاه جامع گلستان و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان و بررسی و ارزیابی برنامه‌ها و تعیین شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی در جلسات آتی کارگروه از مصوبات این جلسه از کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) بود.

کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد (گرگان)  تشکیل شد

 

کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد (گرگان)  تشکیل شد

 

کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد (گرگان)  تشکیل شد

  

کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد (گرگان)  تشکیل شد

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .