عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » زهکشی 120 هزار هکتار از اراضی اولویت دار استان نیازمند 1050 میلیارد تومان اعتبار است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

زهکشی 120 هزار هکتار از اراضی اولویت دار استان نیازمند 1050 میلیارد تومان اعتبار است

زهکشی 120 هزار هکتار از اراضی اولویت دار استان نیازمند 1050 میلیارد تومان اعتبار است

 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در خصوص ضرورت زهکشی در اراضی اولویت دار استان گفت: اجرای زهکشی 120 هزار هکتار از اراضی اولویت دار شمال و غرب استان به شرکت آب منطقه ای استان سپرده شده است که برای اجرای این زهکشی 1050 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است. 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس سید محسن حسینی در برنامه حرف حساب صدا و سیمای گلستان اظهار کرد:  اعتبار امسال شرکت برای این طرح، 27 میلیارد تومان است. بدهی حال حاضر به پیمانکار 50 میلیارد تومان است و اگر ظرف 4 سال آینده هر سال 300 میلیارد تومان به این طرح اعتبار تزریق شود این طرح ظرف 4 سال به اتمام می رسد. 
وی افزود: در سال 85 مقرر شد شرکت آب منطقه ای گلستان مطالعاتی برای زهکشی اراضی اولویت دار استان انجام دهد که در نهایت 450 هزار هکتار مطالعه فاز یک انجام و 280 هزار هکتار برای اجرا برای دوره کوتاه مدت و میان مدت در نظر گرفته شد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان با بیان اینکه از این 280 هزار هکتار 42 هزار هکتار دارای اولویت بیشتری بود، گفت: در ابتدای کار مقرر شد شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی به لحاظ موضوعی کار را تقسیم کنند. زهکش های اصلی و درجه یک را شرکت آب منطقه ای و زهکش های درجه 2 و 3 را جهاد کشاورزی انجام دهد.اما به دلیل تداخل در کار، مقرر شد،  مناطق تقسیم بندی شود و منطقه 120 هزار هکتاری در اختیار وزارت نیرو و 160 هزار هکتاری در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفت. هم اکنون در حال انجام است. 
مهندس حسینی افزود: تقسیم این 120 و 160 هزار هکتار بر این قرار گرفت که بخش هایی که اولویت دفع رواناب ها بود با وزارت نیرو وبخش های با اولویت اصلاح خاک در اختیار جهاد قرار گرفت. 
وی بیان کرد: مناطقی که شمال آن رودخانه گرگانرود ، در جنوب آن قره سو ، در غرب آن خلیج گرگان ودر شرق آن جاده بین گرگان و آق قلا مناطق در دست اجرای شرکت آب منطقه است و این 42 هزار هکتار به لحاظ تاسیسات و ابنیه و جمعیت و روستاها بسیار پرتراکم است. و به لحاظ مدیریت رواناب در این مناطق رسوب گیر و آشغالگیر ها هم اجرایی می شود. 
در حال حاضر از این 42 هزار هکتار، حدود 10 هزار هکتار تکمیل و 26 هزار هکتار در دست اجراست و در 6 هزار هکتار به دلیل مسائل اعتبار وارد نشده ایم.
وی افزود: 78 هزار هکتار باقی مانده نیز تقریبا در حد فاصل منطقه ای است که جنوب آن گرگانرود، شرق آن منطقه دیگچه، غرب آن شهرستان آق قلا است. وفعلا در مرحله اجرای مناقصه است ولی اعتبارات زیادی می طلبد.
 وی بیان کرد: در این 10 هزار هکتار 32 سازه در زهکش های اصلی و 230 سازه در زهکش های فرعی لازم است که تاکنون 10 سازه در زهکش های اصلی و 74 سازه از سازه های فرعی ساخته شده است. این منطقه بسیار پرتراکم، دارای ابنیه زیاد وروستاهای فراوان است و به همین خاطر کار در آن کند انجام میشود. 
مهندس حسینی اظهار کرد: یکی از بحث های ما تقاضا از مردم است. بخشی از اراضی که زهکش ایجاد می شود شرکت آب منطقه ای خریداری می کند، مردم کمک کنند، خرید اراضی با سرعت بیشتری انجام شود. مشکلات اعتباری هم هست. زهکش های 3 و 4 ، اراضی قابلیت خریداری ندارد و شاید مقداری از اراضی کم شود ولی چون محصول وضعیت بهتری پیدا می کند این مساله جبران می شود. باقی مانده 42 هزار هکتار هم در دهه فجر به بهره برداری می رسد.
وی در خصوص ضرورت زهکشی در استان گفت: در شمال و غرب استان که شیب بسیار کمی دارد و خاک بسیار ریزدانه  و زهکش های طبیعی که رودخانه ها هستند نیز در آن منطقه کم است، موجب ماندابی شدن اراضی و تشدید سیلاب در این منطقه شده است. از طرفی چون آب باقی می ماند وتبخیر هم زیاد است بخشی از اراضی اراضی شور و نمکی می شود.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .