عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » واقعه 5 آذر، نماد ظلم‌ستیزی مردم گرگان


واقعه 5 آذر، نماد ظلم‌ستیزی مردم گرگان

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان گفت: واقعه 5 آذر سال 57، روز تاریخی و نماد ظلم‌ستیزی مردم گرگان است.
به گزارش ایثار واحد گلستان: اسرافیل وزیری در مصاحبه با خبرنگار صداوسیمای استان گلستان نقش مردم گرگان در انقلاب اسلامی را بی‌بدیل دانست و افزود: مردم گرگان در دفاع از مردم مشهد و محکومیت حمله مأموران رژیم شاه به حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام  به دستور امام خمینی رحمه‌الله به خیابان‌ها آمدند.
مدیرکل بنیاد استان ادامه داد: بر اساس گزارش شهربانی گرگان نزدیک به 30 هزار نفر در این قیام حضور داشتند که برای شهر گرگان در آن تاریخ جمعیت قابل‌توجه ای بوده و این نشان از ولایت‌پذیری مردم در آن زمان بشمار می‌رود.
وی افزود این حادثه یکی از نشانه‌های ظلم رژیم شاهنشاهی بود و امیدواریم بتوانیم در مسیر سرافرازانه شهدا و جانبازان قیام 5 آذر گام برداریم.
وزیری ایستادگی مردم در مقابل رژیم منحوس پهلوی را ستودنی دانست و گفت: بی‌شک فداکاری شهدا و جانبازان در پیروزی انقلاب اسلامی زمینه سرافرازی این انقلاب را فراهم آورده و امروز باید از جان‌فشانی‌های آنان قدردانی کنیم.
مدیرکل بنیاد با توجه به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه خاطرنشان کرد: وظیفه مهم بنیاد انتقال مفاهیم وزنده نگه‌داشتن یاد و خاطرات همراه با بازخوانی تاریخ خونین 5 آذر 57 و ارائه مبارزات و قیام مردم گرگان به نسل جوان است.
 وی بابیان اینکه قیام مردم گرگان ثبت ملی شده است گفت: حماسه 5 آذر فرصتی برای ارج نهادن به مقام شامخ 14 تن از شهدای فاجعه خونین پنجم آذر سال 1357 است و در این فاجعه بزرگ بیش از 150 نفر مجروح و جانباز شدند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در مصاحبه با خبرنگار صداوسیمای استان گلستان گفت: واقعه 5 آذر سال 57، روز تاریخی و نماد ظلم‌ستیزی مردم گرگان است.
اسامی شهدای واقعه تاريخی 5 آذر به ترتيب الفبا به اين شرح است: 1- حسين (چنگیز) امير لطيفی  2- صديقه پروانه 3- سيد اسماعيل حسينی  4- عباس خالداران 5- احمد سبطی 6- حجت‌الله عباسی 7- ابوالقاسم (جعفر) علاءالدين 8- نرگس قصابان  9- غلامحسين محبی راد 10- حسين مقصود لو  11- سيد نظام‌الدين نبوی  12- حسينعلی نصيری 13-  فرامرز ويزواری 14-  ابوالحسن هادی .
لازم به ذکر است قیام 5 آذر گرگان به‌عنوان مهم‌ترین روز تاریخی گرگان در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب و ثبت ملی شده است.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .