عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » پوشش واکسیناسیون بیش از یک میلیون راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی در استان گلستان


پوشش واکسیناسیون بیش از یک میلیون راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی در استان گلستان

پوشش واکسیناسیون بیش از یک میلیون راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی در استان گلستان

از ابتدای سال جاری تا کنون عملیات واکسیناسیون تب برفکی در بیش از 114 هزار راس دام سنگین  و بیش از 1 میلیون  راس دام سبک  علیه بیماری تب برفکی صورت گرفته است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان گلستان، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی گلستان در بازدید از یکی از واحدهای اپیدمیولوژیکی شهرستان گرگان با اعلام این خبر  گفت: از زمان آغاز مایه کوبی فاز ضربتی تب برفکی به صورت هدفمند ، بیش از یک میلیون راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند.
دکتر حمیدرضا حنفی افزود:  از ابتدای سال جاری تا کنون عملیات واکسیناسیون تب برفکی در بیش از 114 هزار راس دام سنگین  و بیش از 1 میلیون  راس دام سبک  علیه بیماری تب برفکی صورت گرفته است.
رئیس اداره بهداشت‌ و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان گلستان بیان کرد : بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیردار همراه با علائمی چون تب، لنگش، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر، زخم دهانی، زخم در سم و پستان و غیره می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود. این بیماری می تواند در اثر تماس دام بیمار با دام های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم افرادی که به مکان های آلوده رفت و آمد کرده اند همچنین هوا، آب، علوفه آلوده منتقل شده و جمعیت دام های حساس را مورد تهدید قرار دهد.
وی با اشاره به بالا رفتن احتمال شیوع بیماری تب برفکی در فصل سرد سال، اظهار کرد: بهترین راه جهت پیشگیری و کنترل این بیماری واگیر و به حداقل رساندن ضررهای اقتصادی ناشی از آن ضمن انجام واکسیناسبون، رعایت اصول قرنطینه ای و امنیت زیستی، ضدعفونی مداوم و مستمر دامداری ها و جلوگیری از جابجایی ها و انتقالات غیرضرور دام ها می باشد. 
 
]


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل دامپزشکی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .