عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » اجرای بیش از 27 هزار بازدید از آثار تاریخی استان گلستان


اجرای بیش از 27 هزار بازدید از آثار تاریخی استان گلستان

 سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از اجرای بیش از 27 هزار بازدید از آثار تاریخی، اماکن فرهنگی، تپه و محوطه‌های باستانی سطح استان توسط نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، رحمان فرمانی روز شنبه 25 دی‌ماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: با توجه به پراکندگی آثار و اماکن تاریخی در استان گلستان و لزوم حفاظت و صیانت هر چه‌بهتر از این مواریث، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی مستمر از مکان‌های تاریخی بازدید و با متخلفانی که به‌صورت پایشی و گزارش مردمی شناسایی‌شده‌اند، از طریق مراجع قانونی برخورد می‌کند.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان به میزان بازدیدهای انجام‌شده از ابنیه و اماکن تاریخی-فرهنگی استان طی 9 ماه گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه سال جاری بیش از 27 هزار مورد بازدید از آثار، ابنیه، حرایم تاریخی و پایگاه‌های مستقر در شهرستان‌های استان توسط نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی انجام‌شده است.
وی اضافه کرد: در این مدت 97 نفر در جرائم مرتبط با میراث‌فرهنگی استان شناسایی و دستگیر شدند که 76 نفر از آن مربوط به حفاری غیرمجاز در مناطق ثبتی و غیر ثبتی سطح استان بوده است.
فرمانی بیان کرد: علاوه بر این بازدیدها از آثار تاریخی، اماکن فرهنگی، تپه و محوطه‌های باستانی سطح استان، نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان 107 مورد گشت شبانه به‌منظور متلاشی کردن باندهای قاچاق اموال تاریخی و فرهنگی را طی 9 ‌ماهه سال جاری اجرایی کردند.
وی تأکید کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس که باعث کاهش حضور مراجعه‌کنندگان و مردم به اماکن فرهنگی، موزه‌ها، سایت‌ها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی شده است و به‌منظور جلوگیری از فرصت‌طلبی سودجویان و حفاران غیرمجاز، بازدیدهای نظارتی از آثار تاریخی‌-فرهنگی سطح استان افزایش‌یافته و این بازدیدها به‌صورت محسوس و نامحسوس تداوم خواهد داشت.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان بابیان این‌که نیروهای این یگان تمام توان خود را برای حراست و حفاظت از آثار تاریخی به‌عنوان پشتوانه‌های فرهنگی استان به کار می‌گیرد، تصریح کرد: حفاظت از آثار فرهنگی-تاریخی سراسر استان به‌صورت گشت‌های نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در ساعت اداری و غیر اداری و به‌ضرورت گشت‌های شبانه اجرایی می‌شود اما قطعاً تعداد و پراکندگی آثار تاریخی شناسایی‌شده در سطح استان و لزوم حفظ و حراست از میراث نیاکان، نیازمند مشارکت مردمی است و بدون حضور آن‌ها این امر میسر نخواهد بود.
وی در پایان گفت: از همه مردم استان درخواست داریم در صورت مشاهده هرگونه موردی در این خصوص مراتب را با شماره تماس ۳۲۲۴۱۵۵۷-۰۱۷ در میان بگذارند.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .