عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » آیین تجلیل از فعالان کتاب و کتاب‌خوانی استان گلستان برگزار شد

با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» ؛

آیین تجلیل از فعالان کتاب و کتاب‌خوانی استان گلستان برگزار شد

 به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آیین تجلیل از فعالان کتاب و کتاب‌خوانی استان گلستان با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» و با حضور جمعی از مدیران استانی و شهرستانی و فعالان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، آیین تجلیل از فعالان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در استان گلستان با حضور فرهاد سمیعی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان، غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، آخوند میرزاعلی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گلستان، سید رضا نظری مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گلستان و جمعی از فرمانداران، شهرداران و مدیران استانی و شهرستانی و فعالان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در صبح امروز شنبه 28 آبان ماه در تالار فخرالدین اسد گرگانی شهرستان گرگان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد رعیت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، ضمن قدردانی از تلاش‌های فعالان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی استان و اشاره به اینکه حوزه فرهنگو علم به یکدیگر مرتبط هستند، گفت: هرچقدر قدرت علمی ما افزون شود، بر حوزه فرهنگ هم تأثیرگذار است و برعکس آن‌هم به‌نوعی صادق است.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه فرهنگ هم باید علمی به آن نگاه کنیم تا بتوانیم شاهد تقویت، رشد و توسعه بیشتر آن شویم، افزود: اگر می‌خواهیم در حوزه‌ای به ارتقاء برسیم راه آن قدم گذاشتن در مسیر دانایی است که کتاب و کتاب‌خوانی یکی از ابزارها و راه‌های رسیدن به آن نقطه دانایی به شمار می‌رود.

محمد رعیت در ادامه با اشاره به پیشینه کتاب و کتاب‌خوانی در ایران باستان تا به امروز و نیز ذکر مصادیقی از توجه به فرهنگ کتاب در استان گلستان درگذر تاریخ این خطه، گفت: به‌عنوان نمونه ابوسلیک گرگانی یکی از نخستین سرایندگان شعر پارسی و آخرین شاعر دوره طاهریان و سامانیان است. اگرچهرودکی به‌عنوان پدر شعر فارسی شهرت یافته است، ولی نمی‌توان از نقش مؤثر ابوسلیک در شخصیت بخشیدن به شعر فارسی و استوار ساختن نظام آن، پیش از رودکی، چشم پوشید.

وی همچنین به جایگاه بین‌المللی عبدالقاهر جرجانی به‌عنوان اولین زبان‌شناس جهان اسلام که به باور بسیاری از صاحب‌نظران پدر علم معانی و بیان ما است، اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: هر یک از ما به‌نوبه خود وظیفه‌داریم که این پیشینه غنی تا به امروز را به نسل‌های آتی، تمام و کمال انتقال دهیم و برای توسعه و مانایی این میراث کهن مجدانه بکوشیم.

محمد رعیت در پایان با اشاره به اینکه علی‌رغم اینکه ازنظر جمعیتی به نسبت بسیاری از استان‌ها جزء نیمه دوم شمار جمعیتی کشور به شمار می‌آییم، گفت: اما ازنظر سرانه مطالعه رتبه شش کشوری را دارا هستیم؛ اما این پایان کار نیست و برای ارتقاء این جایگاه و نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی، تلاش خود را با کمک اهالی فرهنگ و دانایی دوچندان می‌کنیم.

سپس آخوند میرزاعلی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گلستان میز ضمن گرامیداشت هفته کتاب‌خوانی و قدردانی از تلاش فعالان این حوزه، اظهار کرد: استان گلستان هم‌اکنون دارای 75 باب کتابخانه عمومی است که شامل 63 باب کتابخانه نهادی اعم از روستایی و شهری و 11 باب مشارکتی و یک باب مستقل (کتابخانه فرهنگ در روستای بالا جاده) است. همچنین در حال حاضر 42910 نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان و 712 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است.

وی در ادامه به برخی از خدمات و فعالیت‌های این نهاد فرهنگی اشاره کرد و گفت: اجرای موفق طرح پیک کتاب در ایام کرونا، میز مرجع مجازی، جشنواره دوسالانه قصه‌گویی و جشنواره رضوی، گوشه‌ای از فعالیت‌های این نهاد بوده است.

آخوند میرزاعلی سپس با اشاره به قانون پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها، گفت: برخی از شهرداری‌های استان این مهم قانونی را تا به امروز انجام داده‌اند اما شاهدیم برخی از شهرداری‌ها به این قانون توجه جدی نشان نمی‌دهند.

وی سپس همچنین خواستار توجه فرمانداران و مسئولان و حمایت آن‌ها ولو در حوزه سخت‌افزاری و خودرویی برای ارتقاء فرهنگ کتاب‌خوانی به‌خصوص در مناطق کم برخوردار شد.

غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، نیز در این مراسم، گفت: همه ما وظیفه‌داریم به ترویج فرهنگ دانایی که همانا راه رسیدن به دانایی، توانایی است کمک کنیم.

وی به نقش خانه و خانواده در نهادینه شدن فرهنگ مطالعه تأکید کرد و افزود: بامطالعه کتاب در خانواده می‌توانیم فرهنگ آن را به فرزندان خود انتقال دهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به اینکه کتابداران قشر بسیار مظلوم و شریف هستند که با کمترین امکانات، بیشترین خدمات فرهنگی را ارائه می‌دهند، گفت:

خوشبختانه طرح اصلاح اساس نامه نهاد کتابخانه های عمومی تا پایان سال مصوب خواهد شد.

 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستانهم در این مراسم ضمن اشاره به تأکیدات رهبری به امر کتاب و کتاب‌خوانی، به خاطره‌ای از رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: به نقل به عرض می‌رسانم که رهبر انقلاب درجایی فرمودند همان میزانی که در جوانی وقت برای کتاب می‌گذاشتم، هم‌اکنون هم بدین گونه است.

فرهاد سمیعی این نگاه و عمل رهبر انقلاب اسلامی را الگو قلمداد کرد و گفت: یکی از ره‌آوردهایی که مطالعه دارد مباحث اخلاق و عمق‌بخشی به اندیشه است.

وی توجه به کتاب‌خوانی از دوران کودکی را مهم و ضروری برشمرد و افزود: جامعه در کنار نشاط و امید و مواردی ازاین‌دست، نیازمند نسلی آگاه، هوشمند و دقیق است.

پس از پخش چند کلیپ موضوعی و گزارشی در حوزه فعالیت‌ها در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و تقدیر از خانواده مرحومه سیده فاطمه رحیمی نیاکی مسئول کتابخانه میرفندرسکی، از افراد ذیل در حضور مسئولان تجلیل به عمل آمد:

 

 

فاطمه مصطفی لو، کتابدار برتر نهادی از کتابخانه فردوسی شهرستان مینودشت

زهرا منوچهری، مسئول برتر کتابخانه نهادی از کتابخانه بوستان کتاب شهرستان کردکوی

فاطمه ملکان، مسئول برتر کتابخانه نهادی از کتابخانه شهدای 12 دی شهرستان گالیکش

محبوبه بیگم حسینی، کتابدار پیشکسوت شهرستان کردکوی

کتابخانه عمومی فردوسی در شهرستان مینودشت به‌عنوان کتابخانه برتر نهادی

کتابخانه خوارزمی در شهرستان رامیان به‌عنوان کتابخانه مشارکتی برتر

محبوبه خاکی به‌عنوان مسئول برتر کتابخانه مشارکتی مهر بازنشستگان

حسین کریمی به‌عنوان خدمتگزار برتر کتاب از شهرستان گرگان

کیمیا حاجی لو دوجی، به‌عنوان کتاب‌خوان خردسال عضو کتابخانه خاتم‌الانبیاء شهرستان مراوه‌تپه

سارینا سقلی، به‌عنوان کتاب‌خوان کودک عضو کتابخانه شهید قاضیلار سیجوال شهرستان ترکمن

صدیق یلمه چاروا، به‌عنوان کتاب‌خوان نوجوان عضو کتابخانه خیام شهرستان آق‌قلا

گزل کم، به‌عنوان کتاب‌خوان جوان عضو کتابخانه شهدای خواجه نفس شهرستان گمیشان

گودرز نجفی، به‌عنوان کتاب‌خوان بزرگ‌سال عضو کتابخانه مختوم قلی فراغی شهرستان گنبد

تقدیر از علی جوان حاذق خواه فرماندار شهرستان گمیشان به‌پاس توجه مجموعه‌سازی و رویدادهای کتاب‌خوانی

تقدیر از صابر حسن‌پور، فرماندار بندرگز به‌پاس تعمیر و شاداب سازی کتابخانه‌های روستایی، نام‌گذاری معابر به نام کتاب و حمایت از رویدادهای کتاب محور

تقدیر از عبدالغفور غراوی، فرماندار بندر ترکمن به‌پاس تأمین ساختمان کتابخانه شهید قاضیلار سیجوال، زیباسازی شهری با محوریت کتاب، همکاری در طرح پیک کتاب و رویدادهای کتاب محور

تقدیر از محمدباقر مولایی فر، فرماندار کردکوی به‌پاس پیگیری ویژه برای احیای پروژه در حال ساخت کتابخانه عمومی شماره 2 شهرستان کردکوی و رویدادهای کتاب محور

تقدیر از سید محمدرضا سیدالنگی، رضا گزمه، ابوذر اسفندیاری پور، فرزاد ساتقلی به ترتیب شهرداران گرگان، کلاله، گمیشان در همکاری در پرداخت نیم درصد و مشارکت در اقدامات خیرین به‌منظور پیشبرد امور کتابخانه‌های

تقدیر از حجت‌الاسلام محسن کیایی و محمدامین آخوند صفری ائمه جمعه شهرهای دلند و فراغی به‌پاس استفاده از ظرفیت تریبون‌های شهرستان در راستای تبلیغ فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی

تقدیر از عبدالرحمان اونق، فاطمه حسین‌خانی و شیما تجری به‌عنوان نویسنده گلستانی

تقدیر از امیر دانا، مسئول انتشارات ویراست

تقدیر از مجتبی کریمی، مدیرمسئول انتشارات شهدای نینوا

تقدیر از نعمت‌الله صحنه، مدیر کتاب‌فروشی صحنه

تقدیر از پرستو قوشچی، کتابدار موسسه فرهنگی هنری میرداماد

 

 

 

 

همچنین در پایان این مراسم از 75 نفر از برندگان مسابقه یاریگران زندگی تقدیر به عمل آمد.



 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .