عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » تدوین نقشه راه مشارکتی برای ساماندهی گردشگری روستای زیارت

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان خبر داد؛

تدوین نقشه راه مشارکتی برای ساماندهی گردشگری روستای زیارت

تدوین نقشه راه مشارکتی برای ساماندهی گردشگری روستای زیارت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در جلسه بررسی طرح ساماندهی گردشگری روستای زیارت شهرستان گرگان گفت: قرارگاه عملیاتی توسعه گردشگری استان گلستان با دستور استاندار گلستان تشکیل شده است و در نخستین گام طرح ساماندهی گردشگری روستای زیارت گرگان در دستور کار این قرارگاه قرار گرفت.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری در جلسه بررسی طرح ساماندهی گردشگری روستای زیارت شهرستان گرگان که با حضور صادقعلی مقدم مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک استانداری گلستان، کامبیز علیپور مدیر امور اراضی استان، جمعی از معاونان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان در کاخ‌موزه گرگان برگزار شد، با تأکید بر اهمیت گردشگری در استان، گفت: تنها راه خروج از مشکلات اقتصادی و اصلی‌ترین راهکار توسعه استان متناظر با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایش توسعه صنعت گردشگری است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان خاطرنشان کرد: قرارگاه عملیاتی توسعه گردشگری استان گلستان با دستور استاندار گلستان تشکیل شده است و در نخستین گام طرح ساماندهی گردشگری روستای زیارت گرگان در دستور کار این قرارگاه قرار گرفت.
وی بیان کرد: با تشکیل این جلسات به‌صورت مستمر برای بررسی طرح گردشگری روستای زیارت با حضور مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی و به دبیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به دنبال تدوین نقشه راه مشارکتی با توجه به مقررات دستگاه‌ها برای روستای زیارت با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان استان و شهرستان هستیم.
ساوری یادآور شد: 23 دستگاه اجرایی متولی، ذی‌نفع و ذی‌مدخل در امر ساماندهی گردشگری روستای زیارت هستند که باید پای‌کار آمده تا مسائل و مشکلات موجود را رفع کنیم.
وی گفت: از دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان استان می‌خواهیم با رویکرد حل مسئله به طرح ساماندهی گردشگری روستای زیارت توجه کرده و برای رفع مشکلات و حل مسائلی که استان و جامعه محلی را درگیرد کرده کمک و همراهی کنند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان تصریح کرد: نفع سازمانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان و وزارتخانه متبوع در دوره جدید، انتفاع مردم است و بر اساس سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم، نیاز است تا همه دستگاه‌های اجرایی در گستره ملی و استانی نفع مردم را به نفع سازمانی ارجحیت دهند.
وی اضافه کرد: نگاه دلت مردمی آیت‌الله رئیسی تغییر به نفع مردم است و ما به‌عنوان دستگاه‌های دولتی باید بر اساس این سیاست اصلی نگاه‌ها را به توسعه روستاهایی نظیر روستای زیارت شهرستان گرگان به نفع مردم تغییر دهیم.
ساوری بیان کرد: متأسفانه تاکنون هیچ کنشگری مثبتی در خصوص ساماندهی روستای زیارت صورت نگرفته است؛ می‌بایست ابتدا دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان زیرساخت‌های رونق اقتصادی را برای روستای زیارت مهیا کرده و پس‌ازآن از جامعه محلی انتظار همراهی و همکاری داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در طول بیش از 15 سال گذشته طرح توسعه اقتصادی روستای زیارت به نتیجه نرسیده و هیچ ادله‌ای نیز برای عدم اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای جامعه محلی ذکر نشده است اما اکنون با تأکیدات دکتر زنگانه استاندار گلستان و همچنین مطالبه مردم منطقه باید طرح ساماندهی این روستا تعیین و تکلیف شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان تأکید کرد: برای رسیدن به راهکاری برای ساماندهی این روستای مهم استان می‌بایست طرح توسعه اقتصادی این روستا بر اساس مطالعات دقیق و با پشتوانه کارشناسی تدوین شود تا فارغ از هر راهکار و نتیجه‌ای، اقناع عمومی جامعه محلی صورت گیرد.
وی در ادامه گفت: برای پویایی اقتصاد روستای زیارت باید نقش جوامع محلی در تدوین طرح ساماندهی گردشگری این روستا به‌صورت ویژه لحاظ شود.
ساوری عنوان کرد: بر اساس مطالعه اولیه صورت گرفته اگر بتوانیم در افق 1410 سالانه 127 هزار گردشگر را با ضریب ماندگاری دو و نیم روز به روستای زیارت جذب کنیم، مسائل اقتصادی این روستا برطرف خواهد شد.
وی تصریح کرد: در سریع‌ترین زمان ممکن برای اجرای پروژه ورود خواهیم کرد و دیگر جلسه برای جلسه نخواهیم گذاشت زیرا اگر همین رویکرد سالیان گذشته را تداوم‌بخشیم در آینده نه‌چندان دور فاجعه‌ای گریبان‌گیر روستای زیارت خواهد شد.
در این جلسه مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با طرح ساماندهی گردشگری روستای زیارت به بیان دیدگاه، مسائل و مشکلات این منطقه پرداختند.
 

تدوین نقشه راه مشارکتی برای ساماندهی گردشگری روستای زیارت

 

تدوین نقشه راه مشارکتی برای ساماندهی گردشگری روستای زیارت

 

تدوین نقشه راه مشارکتی برای ساماندهی گردشگری روستای زیارت

 

تدوین نقشه راه مشارکتی برای ساماندهی گردشگری روستای زیارت

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .