عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » برگزاری مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن گلستان


برگزاری مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن گلستان

 مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن گلستان در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) برگزار گردید.

 به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن گلستان در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) با حضور استاندار گلستان، رئیس مرکز ملی فرش ایران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی استان و فعالان حوزه فرش استان در محل سالن جلسات استانداری گلستان برگزار گردید .

 در این مراسم استاندار گلستان گفت : موضوع فرش دستباف ترکمن از زوایای مختلفی قابل بحث است ، اول اینکه یکی از مردمی ترین حرفه ها در کشور و حتی دنیا موضوع قالی بافی و فرش بافی است ، که حضور بانوان در تولید این هنر صنعت سخت و پر زحمت گواه این مدعاست .

 دکتر حسن صادقلو افزود : از بعد دیگر این حرفه یکی از تاریخی ترین حرفه هاست ، و فرش هم تاریخی است و هم تاریخ ساز . نقش های این هنر صنعت نیز پر از تاریخ ، استعداد و سلیقه است ، و یکی از بومی ترین دانش ها دانش فرش است .

 وی ادامه داد : اشتغال جانبی فرش نیز از مقوله های پر اهمیتی است که نیاز به بررسی بیشتر دارد .

 صادقلو توجه به ذائقه زمان در تولید فرش را بسیار حائز اهمیت خواند و افزود : یکی از ابعاد مهم فرش برای تولید کنندگان آن بعد اقتصادی آن است که در این راستا لازم است ضمن حفظ بعد تاریخی فرش ذائقه زمان در تولید فرش لحاظ گردد ، و تولید این محصول باید بر اساس ذائقه و خواست مشتریان انجام و با ادبیات مخصوص خود به بازار عرضه گردد .

 در این مراسم دکتر کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز ضمن ابراز امیدواری برای آینده فرش دستباف ترکمن در استان گلستان گفت : امیدوارم امروز روز خوبی برای فرش گلستان باشد زیرا فرش دستباف این استان به ثبت جهانی در سازمان جهانی مالکیت فکری رسیده است .

 دکتر کارگر گفت : ثبت جهانی محصولات مختلف در سازمان مالکیت فکری بدان جهت است که از کپی برداری و تقلب آن محصول جلوگیری شود ، و از سوی دیگر ثبت در این سازمان تاریخی را ایجاد خواهد نمود .

 وی افزود : شاه بیت غزل اقتصاد مقاومتی فرش دستباف ترکمن است و در شرایط تحریم ها و محدودیت های موجود این هنر صنعت می تواند به توسعه صادرات غیر نفتی کشور و استان کمک نماید .

 رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت : تا کنون 40 نقطه جغرافیایی در حوزه فرش در کشور شناسایی شده که فرش ترکمن یکی از آنهاست .

 رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و برنامه های این سازمان در حوزه فرش دستباف گفت : ثبت جهانی فرش ترکمن سرآغاز مسیر توسعه این هنر صنعت است و امیدواریم با تلاش فعالان این حوزه و رفع محدودیتها و مشکلات شاهد رونق بیش از پیش این هنر صنعت باشیم .

 حسینقلی قوانلو همچنین افزود : علاوه بر فرش ترکمن این سازمان پیگیر ثبت جهانی خاویار و ابریشم استان در سازمان جهانی مالکیت فکری می باشد .

 وی همچنین با اشاره به فعالیت خوشه فرش دستباف در استان گفت : امیدواریم عامل توسعه خوشه فرش دستباف در استان بتواند با انجام برنامه های خود به رشد و توسعه و رونق این هنر صنعت کمک نماید .

 در این مراسم عادلی عامل توسعه خوشه فرش دستباف استان گلستان نیز اقدامات و برنامه های این خوشه در راستای توسعه فرش دستباف ترکمن را ارائه نمود .

 

 

 

 

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : خلیلی
  • بازدید : 1144
  • کد خبر : 9895