عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » برداشت 97 درصد از آب زیرزمینی در استان نشان دهنده در خطر بودن منابع آب زیرزمینی است

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان :

برداشت 97 درصد از آب زیرزمینی در استان نشان دهنده در خطر بودن منابع آب زیرزمینی است

برداشت 97 درصد از آب زیرزمینی در استان نشان دهنده در خطر بودن منابع آب زیرزمینی است

 مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان در مراسم روز بهره وری و بهینه سازی مصرف  در شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: همیشه در استان پتانسیل 2 ونیم میلیارد متر مکعب آب مطرح می شود اما این در حالی است که میزان واقعی آب قابل بهره برداری در استان کمتر از این میزان است و حدود 97 درصد از آب زیرزمینی استان نیز برداشت می شود و این نشان دهنده بحرانی بودن موضوع آب زیرزمینی در استان است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس اغنامی در مراسم تجلیل از 14 کشاورز نمونه در بخش بهره وری مصرف آب در شرکت آب منطقه ای استان اظهار کرد: دو سال ترسالی موجب شد کشاورزان استان به صورت بی رویه به کشت برنج بپردازند وهمین موضوع به چالش آب در استان دامن زد.
اغنامی با بیان اینکه مصرف انرژی درکشور و استان حدود 10 برابر استاندارد مصرف انرژی در دنیا است و هدر رفت آب در شبکه های شرب حدود 30 درصد است، گفت: این ها موضوعاتی است که به مفهوم بهره وری بر می گردد و بسیاری از کشورهایی که در دنیا رشد داشته اند، ارتقای شاخص بهره وری و رشد و توسعه پایدار و مستمر را در دستور کار خود قرار دادند.
وی بیان کرد: در حوزه بهبود بهره وری آب یک سری اقدامات سازه ای(مانند سد سازی و..) و برخی اقدامات نیز غیر سازه ای مطرح است که توسط مراجع بالادستی سیاست گذاری می شود.مانند اینکه کشاورز تصمیم بگیرد چه الگوی کشت را در استان رعایت نماید. 
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان تصریح کرد: از کمیسیون کشاورزی مجلس تقاضا داریم برای جلوگیری از کشت بی رویه برنج در استان وکشور باآب غیر مجاز دستور واردات برنج را صادر کنند تا شاهد افزایش بی رویه قیمت برنج هم نباشیم و از کاشت بی رویه با چاه هم خودداری شود. 
وی افزود: اینکه کشاورز تصمیم بگیرد چه رقمی بکارد و چه الگوی کشتی داشته باشد ، نیازمند سیاست گذاری است. برای تنظیم بازار برنج و اینکه شاهد افزایش قیمت برنج نباشیم از هم اکنون دستور واردات برنج را اعلام کنند تا هم از کشت با آب زیرزمینی غیر مجاز جلوگیری شده و هم شاهد افزایش بی رویه قیمت برنج نباشیم.
 

برداشت 97 درصد از آب زیرزمینی در استان نشان دهنده در خطر بودن منابع آب زیرزمینی است


تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .