عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » پیام سیدکمال محب حسینی مدیرکل امور روستایی و شوراها به مناسبت روز روستا


پیام سیدکمال محب حسینی مدیرکل امور روستایی و شوراها به مناسبت روز روستا

پیام سیدکمال محب حسینی مدیرکل امور روستایی و شوراها به مناسبت روز روستا

 مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری‌ گلستان ضمن گرامیداشت ۱۵ مهرماه روز ملی روستا و عشایر گفت: براساس سرشماری رسمی کشور در سال ۱۳۹۵، ۸۷۱ هزار و ۵۴۶ نفر معادل ۴۶.۶ درصد از جمعیت استان در روستاها سکونت دارند و از لحاظ درصد جمعیت روستانشین، استان گلستان در رتبه دوم کشور قرار دارد.  

سید کمال محب حسینی با اشاره به نقش مهم عشایر در تامین گوشت قرمز استان گفت: جمعیت عشایر استان گلستان در قشلاق بیش از ۲۳ هزار نفر بوده و ۲۶ درصد از گوشت قرمز استان را تامین می کنند.
وی افزود: با عنایت به رویکرد دولت مردمی آیت الله رئیسی و باتوجه به تاکیدات استاندار گلستان مبنی بر نقش و جایگاه مردم در تحقق پیشرفت و رشد همه جانبه، الگوی حکمرانی مردمی در سطح روستاهای استان گلستان در دستورکار قرار گرفت.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گفت: بر همین اساس، پس از برگزاری نشست های متعدد با کارشناسان متخصص این حوزه، طرح الگوی پیشرفت و توسعه ۱۱۰ روستای استان گلستان تدوین شد که از این تعداد، ۸۳ روستا دارای ظرفیت و مزیت های نسبی جهت اجرای طرح الگوهای پیشرفت و توسعه روستایی می باشند و ۲۷ روستا نیز به عنوان روستاهای کم برخوردار استان در شاخص های عمرانی، زیربنایی به منظور برنامه ریزی جهت فراهم سازی زیرساخت ها و اجرای طرح الگوهای پیشرفت و توسعه روستایی شناسایی شده اند.
سید کمال محب حسینی اظهار داشت: در هفته دولت امسال با برنامه ریزی های انجام شده، ۲۱۲ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۱۶۵ میلیارد ریال توسط دهیاری ها به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی ۷۸ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۱۱۹ میلیارد ریال در سطح روستاها آغاز شد.
وی گفت: در ۶ ماهه نخست امسال، علاوه بر واریز ۹۱۰ میلیارد ریال عوارض از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و امور مالیاتی به حساب دهیاری های استان اعتباری بالغ بر ۱۶۳ میلیارد ریال از محل ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، برای کمک به اجرای پروژه های عمرانی ۲۱۶ روستای استان واریز گردید.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری تصریح کرد: در راستای افزایش نشاط اجتماعی در سطح روستاها، نوروز امسال با برنامه ریزی های انجام شده ۳۰ جشنواره فرهنگ و اقتصاد روستا با هدف احیاء سنت ها، آداب و روسوم، معرفی توانمندی های فرهنگی و اقتصادی روستاییان در سطح روستاهای استان گلستان برگزار شد.
سید کمال محب حسینی با اشاره بر لزوم یکپارچه سازی برنامه های فرهنگی در سطح روستاها گفت: در راستای جلوگیری از موازی کاری در اجرای برنامه های فرهنگی در سطح روستاها، تشکیل شورای فرهنگی در روستاهای استان گلستان برای اولین بار در دستورکار قرار گرفت و تاکنون این شورای فرهنگی در ۲۷۰ روستای استان تشکیل شده است.
وی گفت: همچنین باتوجه به اهمیت توانمندسازی منابع انسانی، تاکنون ۵۴ دوره و کارگاه آموزشی ویژه دهیاران، کارکنان دهیاری ها و اعضای شوراهای اسلامی روستاها برگزار شده است.
 استان گلستان دارای ۱۰۵۲ روستا و نقطه جمعیتی می باشد که از این تعداد ۹۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار است.


تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .