عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » سفرای کشورهای مختلف از بلند ترین برج آجری جهان بازدید کردند


سفرای کشورهای مختلف از بلند ترین برج آجری جهان بازدید کردند

سفرای کشورهای مختلف از بلند ترین برج آجری جهان بازدید کردند

سفرای کشورهای مختلف شرکت کننده در نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین که در استان گلستان در حال برگزاری است،روز چهارشنبه با حضور در شهر گنبد کاووس از برج قابوس به عنوان بلند ترین بنای برج آجری جهان بازدید کردند.
در این بازدید سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان،عراق و هند حضور داشتند و با ویژگی های معماری و اهمیت تاریخی برج قابوس به عنوان یادمان شهر گنبدکاووس و سازنده آن قابوس بن وشمگیر، مشهورترین پادشاه آل زیار آشنا شدند.
در این بازدید که معاون فرماندار، شهردار، رییس شورای اسلامی شهر گنبد و تعدای از مسوولین شهرستان حضور داشتند، کارشناسان میراث فرهنگی به تشریح مشخصات بنای برج قابوس و نیز اهمیت آن در معماری اسلامی پرداختند.
سفرای کشورهای مختلف در ادامه حضور خود در شهر گنبدکاووس از موزه فرش این شهرستان هم که در جوار این برج احداث شده است، بازدید کردند.
در این بازدید مسوول موزه فرش گنبدکاووس با تشریح ویژگی های فرش ترکمن که در این موزه انواع مختلف آن گردآوری شده است، آنها را با تاریخ و ویژگی های بافت فرش ترکمن و نقوش مختلف آن و نیز خاستگاه این نقوش آشنا کرد.
برج قابوس یکی از بناهای شاخص و ممتاز در معماری دوره اسلامی است که در سال 397 هجری قمری( 1007- 1006میلادی) به فرمان قابوس بن وشمگیر مشهورترین پادشاه آل زیار ساخته شده و اکنون بیش از هزار سال قدمت دارد.
این بنای آجری 62.66 متر ارتفاع دارد و بلندترین برج آجری جهان محسوب می شود که علاوه بر ثبت ملی، در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) نیز به ثبت رسیده است.
نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین از روز گذشته (سه شنبه) در استان گلستان آغاز به کار کرد و در آن بر سفرا و نمایندگانی از کشورهای مختلف، 194 نفر از هنرمندان سراسر کشور (110هنرمند استان گلستان، 84 هنرمند از سایر استان ها) حضور دارند.
برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی، جاذبه های گردشگری استان های کشور، سوغات استان ها و اجرای مراسم آیینی و موسیقی اقوام از برنامه های این جشنواره است.
جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین برای نخستین بار در سال 84 برگزار و از آن پس در تقویم مناسبت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام این استان ثبت و درج شد و اکنون نهمین دوره آن برگزار می شود.
این جشنواره در فهرست رویدادهای سازمان گردشگری جهانی (unwto)نیز به ثبت رسیده و در لیست برنامه های جهانی گردشگری در درگاه اینترنتی این سازمان عنوان شده است.
وجود انبوه جاذبه های اکوتوریسم، استان گلستان را به گنجینه اکوتوریسم ایران مشهور کرده است و یادمان هایی چون گنبدقابوس و رادکان، خرابه های شهر تاریخی جرجان و تمیشه و صدها اثر ارزشمند دیگر در استان گواهی از این مدعاست.
نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین تا روز جمعه 27 شهریور ماه برای علاقه مندان قابل بازدید است.


ارسال کننده خبر : فرمانداری گنبد کاووس
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 1387
  • کد خبر : 12714