عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » نماینده رئیس جمهور در بندرترکمن: اشتغال جوانان در اولویت برنامه های دولت قرار دارد


نماینده رئیس جمهور در بندرترکمن: اشتغال جوانان در اولویت برنامه های دولت قرار دارد

هيئت دولت در دهمين سفر استاني خود که به ايستگاه گلستان رسيده است، خبر از موافقت با اجراي طرح گردشگري در جزيره آشوراده داده است.

فرماندار شهرستان بندرترکمن در جمع نخبگان و فرهيختگان و جوانان اين شهرستان با نماينده ويژه رئيس جمهور با اشاره به ظرفيت هاي عظيم گردشگري در اين شهرستان اظهار کرد: جزيره آشوراده نگيني در درياي خزر است که ظرفيت هاي فراواني براي توسعه گردشگري دارد.

مرجان نازقليچي افزود: خوشبختانه پس از سالها، اجراي طرح گردشگري از تنها جزيره درياي خزر مورد موافقت قرار گرفته که از آرزوهاي ديرينه همه مردم و مسئولان استان و شهرستان بوده است.

وي بيان کرد: اميدواريم اجراي طرح گردشگري در قالب تاسيسات زيربنايي و يا همان طرح طبيعت گردي شهرستان و جزيره آشوراده مورد توجه قرار بگيرد.

وي با اشاره به وجود کارگاه تعمير واگن و لکوموتيو در اين شهرستان خاطرنشان کرد: در اين کارگاه تجهيرات وجود دارد که هنوز از آن استفاده نشده است و با توجه به بهره برداري از خط ريلي سراسري و اتصال استان به کشورهاي آسياي ميانه لازم است که اين کارخانه مجددا احياء و نوسازي شود.

وي يکي ديگر از خواسته هاي مردم را فعال سازي ناحيه صنعتي 5، پيگيري و تاسيس کارخانه و صنايع کوچک و بزرگ در شهرستاني محروم مانند بندرترکمن دانست.

فرماندار بندرترکمن اجراي عمليات لايروبي کانال خزيني را يکي از مهمترين دغدغه هاي شهرستان بيان کرد: دهانه کانال خزيني خشک و بسته شده است و اگر لايروبي شود بار ديگر زندگي در خليج گرگان جريان پيدا مي کند وگرنه ما نيز به سرنوشت درياچه اروميه گرفتار مي شويم.

وي با اشاره به افتتاح خط ريلي سراسري و حضور روساي جمهور کشورهاي ترکمنستان و قزاقستان در استان تصريح کرد: اميدواريم ثمرات افتتاح اين خط ريلي به شهر کوچک بندرترکمن برسد.

وي افزود: اين شهرستان داراي اسکله و خط ريلي است و گمرک نيز در آن مستقر است و مي تواند در جابه جايي بار و مسافر بسيار حائز اهميت باشد بنابراين ما از دولت تقاضا داريم شهرستان بندرترکمن به عنوان منطقه آزاد تجاري معرفي شود.

وي يکي ديگر از دغدغه هاي مردم اين شهرستان را آب گرفتگي اراضي کشاورزي بيان کرد و گفت: زهکشي در اراضي کشاورزي بايد از اولويت برخوردار باشد چرا که آب گرفتگي اين اراضي موجب خسارت هاي فراواني به کشاورزان مي شود.

به گفته وي، سامانه مهندسي رودخانه قره سو و مسير رودخانه هاي منتهي به دريا و خط کمربندي شهرستان بندرترکمن، چهار بانده کردن جاده بندرترکمن به کردکوي، اتمام سالن ورزشي تختي و استخر سرپوشيده از ديگر مطالبات اين شهرستان از دولت است.

وي با اشاره به محروميت روستاهاي اين شهرستان گفت: متاسفانه 12 روستا در اين شهرستان وجود دارد که هيچ گونه طرحي در آنها اجرا نشده است و اجراي طرح هاي هادي نياز به اعتبارات کلان دارد.

اصلاح شبکه آب آشاميدني روستايي نيز از ديگر دغدغه هاي مردم است، مردم بيشتر روستاهاي اين شهرستان در فصل تابستان امسال، تنها چهار ساعت در شبانه روز آب داشته اند، طرح جمع آوري آب هاي سطحي شهر، تکميل تصفيه خانه فاضلاب شهر، اتمام شهرک نمادين مناسک حج، حمايت از جوانان، ماهيگيران و مقابله با صيد غير مجاز از اولويت هاي اين شهرستان است.

 

امام جمعه بندر ترکمن و بيان دغدغه هاي مردم

امام جمعه شهرستان بندرترکمن در اين مراسم با اشاره به دغدغه هاي مردم اين شهرستان و عدم اجرايي شدن طرح هاي گردشگري عليرغم وجود ظرفيت هاي فراوان خاطرنشان کرد: جزيره آشوراده مانند خرمشهر از زمان جنگ است با اينکه ظرفيت هاي فراواني دارد متاسفانه طي 35 سال گذشته هيچ توجهي به آن نشده است.

وي با اشاره به بيکاري جوانان اين شهرستان گفت: کارخانه واگن سازي در اين شهرستان طي دهه هاي گذشته فعاليت زيادي داشت و بيش از هزار کارگر و کارمند در آن مشغول به کار بودند متاسفانه اين کارخانه روز به روز کوچکتر و به فراموشي سپرده شد. تاسيسات اين کارخانه در حال فرسوده شدن است و نياز به حمايت ملي دارد، برخي از کارخانه ها تعطيل و برخي ديگر رو به تعطيلي هستند.

وي افزود: عدم اشتغال براي جوانان تحصيل کرده از آسيب هاي جدي اين شهرستان است، جواناني که اشتغال ندارند به دريا فشار مي آوردند و ماهيان را قتل عام مي کنند.

حجت الاسلام والمسلمين محمد صالح منصوري بيان کرد: حال و روز اين شهرستان از نظر عمران و اشتغال اصلا مناسب نيست.

وي با اشاره به عدم لايروبي کانال خزيني تصريح کرد: اين کانال مسير اتصال ميانکاله به خليج گرگان، منطقه با ارزش اکولوژيکي است که به دليل خشک شدن کانال خزيني در حال تبديل شدن به تالاب و مرداب است که اگر اين اتفاق بيفتد، فاجعه اي بزرگ براي محيط زيست خواهد بود. ماهيان خاوياري در اين منطقه قرار دارند و مي تواند علاوه بر بازگشايي و لايروبي آن، به اشتغال مردم اين شهرستان کمک کرد.

وي با اشاره به کمبود هاي بخش بهداشت و درمان اين شهرستان خاطرنشان کرد: متاسفانه بيمارستان بندرترکمن فاقد دستگاه سي تي اسکن است و همين امر موجب شده است مجرومان تصادفات جاده اي پيش از رسيدن به گرگان ، جان خود را از دست بدهند.

وي با اشاره به بندر خواجه نفس هم گفت: اين بندر در گذشته به بخش خصوصي واگذار شد که البته خيانت بزرگي به استان کردند، از دولت انتظار مي رود مانند همه استان هاي ساحلي که خود اقدام به تاسيس بندر کرده در ساحل خواجه نفس نيز زير ساخت ها را آماده و به بخش خصوصي واگذار نمايد.

 

اشتغال مطالبه اصلی جوانان بندرترکمن

یاسر کُر به نمایندگی از جوانان شهرستان ترکمن به برخی مسائل و مشکلات در حوزه جوانان پرداخته و گفت: نکته اول بحث اشتغال جوانان است. با توجه به اینکه در زمینه گردشگری فرهنگی قابلیت های خوبی در سطح شهرستان وجود دارد ولیکن حمایت اساسی و کلان صورت نمی گیرد. ضمن اینکه می توان گفت که در حوزه کارآفرینی و سرمایه گذاری امکانات لازم در سطح شهرستان وجود ندارد. در صورتیکه مطمئنا با راه اندازی بندر چندمنظوره ترکمن و بندرخواجه نفس و همچنین راه اندازی فرودگاه تفریحی آموزشی آسمانه خزر بسیاری از مشکلات اشتغال جوانان حل خواهد گشت.

وی در حوزه فرهنگ خطاب به نماینده رئیس جمهور بیان داشت: در زمینه فرهنگی، ما نیازمند حمایت جدی دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر هستیم. تعجب نکنید اگر که بگویم بندرترکمن سینما ندارد. مراکز و اماکن فرهنگی در شهرستان ترکمن وجود ندارد. مطمئنا توجه به فرهنگ و هنر در هر جامعه ای یکی از عوامل پیشرفت است و در بندرترکمن نیز موزه مردم شناسی و خانه هنرمندان نیاز مبرم هنرمندان است.

نماینده جوانان بندرترکمن ادامه داد: در حوزه اوقات فراغت؛ یکی از درخواست های جوانان این است که سالن نیمه کاره تختی و استخر سرپوشیده و نیمه کاره بندرترکمن تکمیل گردد.

وی اظهار داشت: در حوزه علمی هم جوانان انتظار توسعه مراکز علمی و آموزشی را خواهان هستند نه اینکه بعلت کمبود اعتبارات و امکانات یکی از مراکز دانشگاهی حاضر در شهرستان ترکمن به شهرستان مجاور انتقال یابد.

کُر خاطر نشان ساخت: سلامت ایران فردا در گرو داشتن جوانانی سالم است. از این رو لازم است که با فراهم آوردن بسترهای اساسی یک جامعه ایرانی و اسلامی و با توجه به نیاز های حوزه جوانان گام های موثری در این راه برداشته شود. در این زمینه می توان به حمایت و توسعه تشکل های غیردولتی وسازمان های مردم نهاد بعنوان یکی از اساسی ترین گام ها در جهت نیل به توسعه همه جانبه اشاره کرد.

وی در پایان اظهار داشت: توجه داشته باشید جوانانی که رشد و تربیت یافته سازمان ملی جوانان در سالهای دولت اصلاحات بودند هنوز هم پیش قراولان فعالیت های فرهنگی اجتماعی و سیاسی در بطن جامعه ایران هستند لذا از شما درخواست می گردد تا از مستقل شدن سازمان ملی جوانان نیز حمایت قاطع فرمائید.

 

معاون رئيس جمهور، اشتغال اولين مطالبه جوانان

آخرين سخنران اين مراسم نماينده ويژه دولت و معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده بود، دکتر شهيندخت مولاوردي در ديدار با نخبگان و فرهيختگان اين شهرستان گفت: در 15 ماهي که از آغاز به کار دولت يازدهم مي گذرد، تلاش بر اين بوده که مجموعه سياست هايي که دولت در دستور کار دارد، بر مبناي سياست ها و شعارهايي که در ايام انتخابات دارد و اسناد بالا دستي نظام باشد.

وي افزود: دولت در شرايطي کشور را تحويل گرفته که شرايط مناسبي نبوده و بازسازي آن وضعيت نياز به تلاشهاي شبانه روزي و جهادگونه داشته است.

وي با بيان اينکه دولت تلاش دارد تا اداره امور و مديريت جامعه را به مدار تدبير و عقلانيت بازگرداند تصريح کرد: تقريبا حدود 11 سال از اجراي سند چشم انداز توسعه کشور مي گذرد، اما با آرمان ها و اهدافي که در اين سند تدوين شده فاصله زيادي وجود دارد.بايد تلاشي جهادگونه صورت بگيرد تا هم از نظر اقتصاد و هم از نظر علمي و فناوري و ساير امور به وضعيت مطلوب برسيم.

وي با اشاره به مذاکرات هسته اي نيز گفت: متاسفانه طي سالهاي گذشته اقتصاد کشورمان درگير تحريم هاي ظالمانه و يکجانبه اي بود که شرايط سختي را براي مردم کشورمان رقم زد، مذاکرات هسته اي با نظارت عاليه به سمتي رفته است که به گفته رئيس جمهور 15 قدم به توافق مشترک بر اساس منافع ملي و توجه به خطوط قرمز دست يافته ايم.

وي خاطر نشان کرد: دولت در نظر دارد براي افزايش سرمايه گذاري و بهبود فضاي کسب و کار و زمينه براي اجرايي شدن سياست هاي درست گام بردارد.

به گفته وي، اشتغال، اولين و آخرين مطالبه جوانان کشور و استان گلستان است که در نتيجه رونق اقتصادي و خروج از رکود محقق مي شود، دولت بسته اي را براي خروج از رکود به مجلس ارائه داده که هنوز عملياتي نشده است.بحث توسعه گردشگري يکي از اولويت هاي دولت است که با هدايت سرمايه گذاري ها مي توان زمينه اشتغال را فراهم کرد.

وي يکي از خدمات ارزنده دولت را اجراي طرح تحول نظام سلامت بيان کرد و گفت: خوشبختانه اين طرح در حال اجرا است اما هنوز در مقدمات و مراحل نخست آن هستيم و بيشتر بر روي درمان تاکيد داريم اما در آينده بر اجرايي شدن فاز دوم اين طرح بيشتر بر جنبه پيشگيري توجه خواهيم کرد.

وي با اشاره به سفرهاي استاني دولت بيان کرد: جلسات فشرده متعدد کارشناسي براي انجام سفرها انجام مي شود تا وعده هايي که دولت دهد قابل اجرا باشد تا بتواند اعتماد عمومي را حفظ نمايد.

به گفته وي، 121 پروژه براي استان گلستان در دهمين سفر استاني دولت در نظر گرفته شده که بالغ بر 581 ميليارد تومان اعتبار براي آن مصوب شده است، اميدواريم اين پروژه ها در سال 94-93 به اجرا درآيد. وي دليل اين اقدام دولت را توسعه متوازن در تمامي استان ها و شهرستان ها برشمرد و بيان کرد: بايد از تمام ظرفيت هاي بالقوه در استان ها و شهرستان ها استفاده شود تا مردم از کمبودها و محروميت ها رنج نبرند.

وي خاطرنشان کرد: قطعا پروژه هايي که در اين سفر اعلام شد کمک زيادي به اشتغالزايي خواهد کرد، افتتاح راه آهن و اتصال استان به آسياي ميانه نقش موثري در توسعه خواهد داشت. همچنين راه آهن گرگان –مشهد از ديگر پروژه هاي اولويت دار در استان است.

ملاوردي در پايان گفت: ايجاد منطقه آزاد اينچه برون؛ زهکشي 280 هزار هکتار زمين و تکميل سدهاي ناتمام از ديگر مصوبات دولت در اين استان است که کارشناسي شده است و اميدواريم در دور بعدي سفرها با دست پر به خدمت مردم گلستان برسيم. تا زماني که مردم پشت سر دولت باشند سياست هاي دولت با موفقيت اجرا خواهد شد.


ارسال کننده خبر : فرمانداری بندرترکمن
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .