عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » جاذبه های میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان گرگان


جاذبه های میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان گرگان

 روستای کفشگیری:

 

«کفشگیری» نام روستایی است در 13 كیلومتری غرب گرگان ،در مسیر جاده قدیم گرگان به کردکوی واقع است. كفشگیری از قدیمی ترین روستاهای بخش مركزی گرگان است كه تعدد و تنوع آثار تاریخی درآن منحصر بفرد است.
این روستا با جمعیتی بالغ بر 2240 نفر در قالب 700 خانوار یکی از روستاهای تاریخی شهرستان گرگان می باشد.
روستای کفشگیری در دوران قاجار به واسطه سکونت خوانین وامرای صاحب حکومت محلی همچون « محمد باقر خان سردار رفیع یانه سری» که در آن دوره حاکم ولایت گرگان و استرآباد بود، از آبادانی وخرمی بسیار بیشتری نسبت به سایر روستاهای اطراف برخوردار بود.
در این روستا چند رشته قنات و بناهای تاریخی ثبت شده و از همه جالبتر بقایای سنگ فرش کوچه ها از زمان قاجار تا کنون هنوز باقی مانده است.
اهمیت سنگفرش در آنزمان از این جهت مهم است که در بسیاری از روستاها و شهر های آنزمان و حتی امروز با ریزش کمترین باران کوچه ها وخیابانها گل آلود میشدند و مردم عادی برای رفت آمد در کوچه های گل آلود یا از اسب و الاغ استفاده می کردند و یا بوسیله اسباب چوبی که بنام "چولنگ” تردد می کردند.
اولین دبستان روستایی استراباد تاسیس 1307 ،خانه های تاریخی ثبت شده ،حمام تاریخی ،تپه باستانی ،سنگفرش كوچه ها و… باعث شده كفشگیری متفاوترین بافت تاریخی روستا های استان را به سبب تنوع در خود جای دهد .
بنای تاریخی اندرونی سردار رفیع بنای ارزشمند برجای مانده از دوران قاجاریه است این بنا دارای سیستم انتقال آب و اصطبل مخصوص سردار بوده است.
درباره وجه تسمیه روستای کفشگیری "اسد الله معطوفی” در کتاب سنگ مزارها وکتیبه های تاریخی گرگان و استرآبا این گونه می نویسد:” چند سنگ مزار متعلق به طایفه کفشگر در گورستان روشن آباد، دهنه محمد آباد کتول، کفشگیری و مخصوصا شموشک وجود دارد که به علاوه با استناد به اسناد تاریخی ، وقفنامه ها و استاد تملک اراضی منطقه می توان بر این امر صحه نهاد که روستای کفشگیری فعلی نام اصلی اش کفشگر(کفشگری) و تیول همین طایفه یاد شده بود”.
طوایف كابلی، رایج و شهریاری ها از بزرگترین طوایف كفشگیری هستند . شغل اصلی مردمان این روستا كشاورزی و دامداری است . كوهستانهای یانسر(منطقه هزارجریب ) و دهكده جهاننما (مشرف بر دشت گرگان ) در البرز مركزی ،مناطق ییلاقی اهالی كفشگیری بوده است.
كفشگیری از روستاهای پیشرو در نهضت انقلاب بوده است و همچنین یازده فرزند پاك روستا در راه انقلاب ،به درجه رفیع شهادت نائل شدند. شهید حسن شهریاری، شهید علی درودی، شهیدشعبان رویانی، شهید محمود رایج ،شهید علی قره گزلی، شهید علیرضا مهاجر بادكوبه ،شهید تقی لولایی شهیدعلی كابلی، شهید علی اكبر رایج كفشگیری، شهید مسعود یونسی، شهید علی رایج كفشگیری یازده شهید گرانقدر روستا هستند.
 كفشگیری پیشرو در عمران و ابادانی غلامعلی رایج ، خلیل ا… رایج ، حسن دهقان ، حسین علی رایج و مجتبی رایج اعضای پرتلاش شورای كفشگیری هستند . حمید كابلی عضو سابق شورای اسلامی و دهیار كفشگیری است . بواسطه فعالیت های مستمر این دو نهاد و همراهی و مشاركت خوب اهالی موجب شده كفشگیری با اجرای دو مرحله طرح هادی از روستاهای پیشرو در توسعه و آبادانی در استان باشد .
اهدا تقدیر نامه های متععد سازمانهای مرتبط با روستا به دهیاری و فعالیت مستمر موجب شد حمید كابلی در سال90 دهیار نمونه و برتر استان شناخته شود. همچنین كابلی در سال 91 بعنوان نماینده و سخنگوی دهیاران در همایش سراسری دهیاران استان ، خواسته های آنان را بیان نماید .
علاوه بر فعالیت های عمرانی ،نگاه جدی به فعالیت های فرهنگی ، ورزشی و كمك و تلاش در این زمینه موجب شده است كه شورا و دهیار روستا عملكرد بسیار خوبی در این زمینه داشته باشند. كفشگیری ظرفیتی برای گردشگری : بافت منحصر بفرد تاریخی كفشگیری و وجود امكانات در روستا موجب شده این روستا ظرفیت بالقوه برای پذیرش گردشگر باشد . وجود سالن پذیرایی «ماهان» با گنجایش هزار نفر،بعنوان مجهز ترین و بروز ترین سالن پذیرایی روستایی استان با برخورداری از فضای روستایی و امكاناتی قابل قیاس با پیشرفته ترین سالنهای پذیرایی استان ، همچنین قهوه خانه «آب و آتش» با گنجایش 200 نفر و با محیط سالم روستایی و چشم اندازی به طبیعت دلنشین بخشی از ظرفیت كفشگیری در بخش گردشگری است. مردمان خون گرم و مهمان دوست و وجود امكانات دیگری از جمله پمپ بنزین ، درمانگاه و… در كنار عوامل ذكر شده پاسخگوی حداقل نیازهای پذیرش گردشگر خواهد بود.
بازدید از كفشگیری و فضای تاریخی و طبیعت منطقه می تواند تجربه ای دل انگیز برای علاقه مندان طبیعت ،تاریخ و روستا باشد.
 
 

 

 

 شهر سرخنکلاته:
سُرخَنکَلاته شهري است در استان گلستان ايران. اين شهر در بخش بهاران از توابع شهرستان گرگان اين استان قرار دارد.
پيشينه
در محل روستاي سرخنکلاته در حدود سي‌صد سال پيش چند خانوار زندگي مي‌کردند ولي پس از گسترش طاعون شديد در منطقه استرآباد اين محل به نام قبرستان‌محله معروف شد.
در اوايل دوره قاجار امير علي‌بيک با عده‌اي از بستگان و افراد طايفه خود به همراه قشوني که رياست آنرا حاجي محمدوردي‌بيک به عهده داشت جهت امنيت استرآباد از ارسباران آذربايجان به اين منطقه آمدند. از آن‌جا که شهر استرآباد ظرفيت پذيرش اين طايفه و قشون را نداشت اين افراد قبرستان‌محله را براي اقامت برگزيدند و در آن‌جا ماندگار شدند. آن‌ها به خاطر اين‌که از پنج گروه (مقصودلو، تاجيک، مارزلو، جلايري، قجر (جرجاني) تشکيل مي‌شدند قبرستان‌محله را بش‌محله (پنج‌محله) ناميدند و بعداً خروس‌محله نيز به آن اضافه شد.
بعدها مقصودلوها و شماري از اهالي سرخنکلاته در جنبش مشروطيت ايالت استرآباد نقش مهمي داشتند. عبدالصمد خان که در سال 1252 ه.ق با فرمان محمدشاه قاجار به رياست و سرکردگي اهالي سرخنکلاته (مقصودلو‌ها) برگزيده شده‌بود در سفر ناصرالدين شاه به خراسان با تفنگداران خود به ناحيه شاهکوه به ديدار وي رفت. از همين زمان بش‌محله با نام سرخن‌کلاته (در اصل سر خان کلاته) معروف شد. کلاته در زبان مازندراني به معناي روستا و آبادي است.
عمارت رحیم خان مقصودلو ، حمام خزینه ای تازیکی از میراث فرهنگی این شهر است .
 

جاذبه های میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان گرگان

جنگل رنگو
توضیحات :
جنگل زیبای رنگو (رینگو) در پانزده کیلومتری جنوب غربی گرگان واقع شده. از کوچه های روستای توشن، راه جنگل پیداست. هر کوچه ای به جاده ای خاکی و مزارعی ختم می شه که تا چندی پیش، بخشی از جنگل بوده اند. بعد از پیمودن دو کیلومتر، از روستای توشن و عبور از مسیری خاکی در میان بوته های تمشک و درختان بلند، به کنار رودخانه ای می رسیم که از چشمه های زلال جنگل و ارتفاعات رنگو سرچشمه می گیره. جنگلی که از روستای توشن ما رو به مناطق دیگر می رسونه، رنگو نام داره.
راه دسترسی : خاکی
تمام فصول
امکانات گردشگری :
امامزاده ،آب آشامیدنی ، زیر انداز
لوازم شخصی مورد نیاز:
لباس مناسب فصل ،کیسه زباله ، آب آشامیدنی ، غذا ، زیر انداز 

 

جاذبه های میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان گرگان

جنگل شموشک
توضیحات :
شموشک علیا ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گرگان در استان گلستان است. این روستا در دهستان روشن آبادودر فاصله20 کیلومتری شهرگرگان  قرار دارد . براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۸۸۶ نفر (۲۳۹ خانوار) بوده است. در این روستا محصولات کشاورزی همچون شالی،گندم،لوبیا،پنبه،گلزارکشت می شود.آب و هوای این روستا بسیار عالی و پاک می باشد و سالانه هزاران نفر به این روستا سفر می کنند.از جاذبه های گردشگری این روستا می توان به آسیاب خیلی قدیمی و تخت میرزا وشاه نشین تپه و ابندان آن که در مجاورت آن بوم کلبه روستای که دارای تعداد سه عدد کلبه با سبک خانه های قدیمی و طبخ غذاهای محلی  اشاره کرد. از این روستا دو راه برای رفتن به جهان نما وجود دارد البته این راهها برای پیاده روی نسان بوده نه برای وسیله نقلیه.شموشک در دهانه جهانما قرار دارد و ارتفاع ان از سطح دریا نسبتاً زیاد است . در اطراف  روستا درختهای راش،انجیلی،افرا،سرخ دار که در  جنگل شموشک میروید زير ساخت هاي موجوددر روستا: کلیه زیر ساخت ها تامین گردیده است
امکانات گردشگری :
راه دسترسی به جنگل جاده خاکی  می باشد
بهار تابستان  پاییز
برای اقامت یک واحد بوم گردی
لوازم شخصی مورد نیاز:
لباس مناسب فصل ،کیسه زباله ، آب آشامیدنی ، غذا ، زیر انداز

 

 

 

جاذبه های میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان گرگان

منطقه شصت کلاته
توضیحات :
جنگل شصت کلا در 6 کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان واقع است و در نقاط بکر و دور از دسترس آن جانوران وحشی و درنده دیده می‌شود. در کف تاریک جنگل و در کنار درختان می‌توان انواع قارچ‌های رنگارنگ و بعضاً سمی را یافت که بسیاری از آن‌ها خواص دارویی و صنعتی مهمی دارند. رودخانه شصت کلا به طول تقریبی 43 کیلومتر از دامنه‌های شمالی کوه قل بلاغ سرچشمه گرفته و با عبور از دره‌ها و جنگل‌های زیبای کوه جوزبند و سیراب نمودن روستای سیدمیران، به دشت گرگان و مازاد آن به رودخانه قره‌سو می‌ریزد. این رود زیبا در مسیر خود آبشارهایی همچون باران کوه و شصت کلاته را به وجود می‌آورد. آبشار شصت کلاته در انتهای جنگل شصت کلا در 22 کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار دارد.
راه دسترسی : مقداری با ماشین  1:30 کوهنوردی
تمام فصول
امکانات گردشگری :
جنگل ،آبشار
لوازم شخصی مورد نیاز:
لباس مناسب فصل ،آب آشامیدنی ،کیسه زباله ،غذا ، زیر انداز، در مسیر کوهنوردی چند چشمه دارد  

 

جاذبه های میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان گرگان

جنگل توشن
توضیحات:
 توشن ، نام روستایی در 2.5 کیلومتری جنوب شهرگرگان واقع در استان گلستان که در دهستان ”انجیرآب” قرار دارد و دارای طبیعت بسیار زیبا است. توشن در لغت نامه دهخدا به معنی کم شدن آب می‌باشد.
در جنوب این روستا، جایی به نام آبندان واقع شده که سه طرف این آببندان جنگل و مرتع است ، دارای درختانی تنومند و مرتع آن کاملا سبز می‌باشد.
روستای توشن به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه ، آب و هوای معتدل و مرطوب ، وجود آببندان ، مناطق جنگلی ، دریاچه و سد ، وجود ماهیان مختلف در آب دریاچه ، و همچنین نزدیکی به شهر گرگان ، از سال‌های گذشته مورد توجه اهالی متمکن گرگان و گردشگران قرار گرفته است . همچنین این منطقه در فصول مختلف مورد استفاده ماهیگیری قرار می‌گیرد. آب چشمه ” دوبرار ” که حدود 16کیلومتر از دل جنگل به این منطقه هدایت شده ، جزو بهترین آبهای منطقه از نظر املاح است که باعث رونق روستا و همچنین کشاورزی که شغل دیرینه اهالی این روستا می‌باشد ؛ شده است .
گفتنی است که براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت روستای توشن ۷۹۸ نفر ” ۲۰۹ خانوار” بوده است .
راه دسترسی :خاکی
تمام فصول
امکانات گردشگری
آب آشامیدنی ،آب بندان،جنگل،
لوازم شخصی مورد نیاز:
لباس مناسب فصل،کسیه زباله،آب آشامیدنی،غذا ،زیر انداز 

جاذبه های میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان گرگان

ناهارخوران
توضیحات:
در جنوب شهر گرگان، جنگی با نام ناهارخوران وجود دارد که یک جنگل باستانی و یکی از جاذبه های اصلی شهر به شمار می رود. این جنگل در حدود ۳۰۰ هکتار وسعت دارد که ۱۶۸ هکتار از آن از سال ۱۳۳۸، به منظور ایجاد تفرجگاه برای اهالی گرگان توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور در اختیار شهرداری گرگان قرار گرفت و پس از آن امکانات رفاهی و گردشگری در آن به وجود آمد. چندین سال پیش و قبل از این اقدام شهرداری، اهالی برای بهره بردن از مناظر و مواهب جنگل به صورت خودجوش شروع به تجهیز کردن پارک کرده بودند. به مرور زمان و با افزایش جمعیت و به تبع آن با افزایش وسعت شهر گرگان، فاصله ی جنگل ناهارخوران با مرکز شهر تبدیل به یک خیابان شلوغ و پر رفت و آمد شد؛ خیابانی که امروز یکی از گذرگاه های اصلی شهر و یکی از جاذبه های پارک جنگلی ناهارخوران به حساب می آید و به عنوان بلوار ناهارخوران شناخته می شود.
راه دسترسی:
آسفالت
امکانات:
آب آشامیدنی ،سرویس بهداشی،آلاچیق،نیمکت،جنگل
مناسب برای تمام فصول
لوازم شخصی مورد نیاز،
لباس مناسب فصل،کیسه زباله،غذا،زیر انداز 

 

 جنگل النگدره
توضیحات:
پارک جنگلی النگدره، دارای وسعتی به مساحت ۱۸۵ کیلومتر و چشم‌اندازی منحصر به فرد است و به عنوان یکی از ۷ منطقه نمونه گردشگری کشور و همچنین پارک جنگلی شاخص شمال کشور انتخاب و معرفی شده است. هوای جنگل حداقل ۱۰ درجه خنک‌تر از نقاط شهری است. در دامنه جنگل پوشش گیاهی ویژه و همچنین رودخانه و چشمه‌هایی وجود دارد.
رودخانه قلاشی از قسمت جنوب پارک تا شمال امتداد دارد و تقریباً از وسط آن می‌گذرد. در نزدیکی این رودخانه، ۳ چشمه آب وجود داردو پوشش گیاهی ابن جنگل را درختان انجیلی و ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی تشکیل می‌دهد.
راه دسترسی:
آسفالت
امکانات:
آب آشامیدنی،آلاچیق ،نیمکت،سرویس بهداشتی،جنگل
مناسب برای تمام فصول
لوازم شخصی، مورد نیاز:
 لباس مناسب فصل،کسیه زباله،آب آشامیدنی،غذا ،زیر انداز

 روستای زیارت

توضیحات:
زیارَت یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان گرگان در استان گلستان ایران است.
این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱۹۶۴ نفر (۴۷۸ خانوار) بوده‌است
زیارت در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستان‌های جنوب شهر گرگان حدود ۱۰ کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد.
زیارت به علت برخورداری از هوای نسبتاً خشک و خنک بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارد. روستای زیارت به سرعت رو به گسترش است اگر چه از آغاز سال ۱۳۸۳ استانداری گلستان بدون هر گونه برنامه مشخصی محدودیت‌هایی را برای ساخت‌وساز ایجاد کرده ولی آپارتمان‌سازی در این روستا با شتاب فراوان ادامه دارد.
از اماکن دیدنی این روستا می‌توان به آبشارهای زیبا، چشمه آبگرم، امامزاده و همچنین بافت قدیمی روستا نام برد. از نکات جالب در مورد این روستا، میانگین عمر بالای مردم آن است که علت آن نیز زندگی طبیعی و استفاده از مواد غذاییجنگلی است.
راه دسترسی:
آسفالت
امکانات :
آب آشامیدنی ،امامزاده
مناسب برای تمام فصول
لوازم شخصی مورد نیاز:
لباس مناسب فصل،کیسه زباله،غذا،زیر انداز

 

 

جاذبه های میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان گرگان

  جنگل نومل
توضیحات:
وستای نومل روستای کوچک و زیبایی ست که در فاصله ۷ کیلومتری ازجاده اصلی گرگان- مشهد در دهستان استرآباد جنوبی قرار دارد که در کنار کوه ازجلوه های طبیعی و دیدنیهای خاصی برخوردار است و دارای نزدیک به ۳۵۸ خانوار میباشد.
این روستا علاوه بر سد نومل، دارای آثار باستانی و جاذبه های طبیعی دیگر نیز می باشد. آثار باستانی ای مانند  قلعه تاریخی ” قلعه تپه‌”، غار "چل گیسو”،  قبرستانهای قدیمی به تعداد۹ قبرستان در اطراف نومل، سنگ نوشته های قدیمی زیارتگاه ” پیرمومن ” در داخل جنگل، و جاذبه های طبیعی مانند ” آبشارهای نومل ” بالغ بر ۶ مورد و ” آب بندان ".
راه دسترسی:
آسفالت
امکانات :
آب آشامیدنی ،امامزاده،آبشار ،سد کوثر،جنگل
مناسب برای تمام فصول
لوازم شخصی مورد نیاز:
لباس مناسب فصل،کیسه زباله،غذا،زیر انداز

 

 

جاذبه های میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان گرگان

  چشمه تقر تپه
توضیحات:
قرتپه روستایی از دهستان بخش بهاران شهرستان گرگان است که حدودا 1035 نفر جمعیت دارد و محصول ان برنج, گندم, جو,توتون و... میباشد
 روستای تقرتپه در مسیر اصلی جاده گرگان به علی اباد ودر نزدیکی روستای تقی اباد قرار دارد.این روستا  میزبان طبیعت گردان میباشد و مجموعه ای از زیبایی های بسیار زیادی را در خود جای داده است,مثل تپه ای که در وسط روستا قرار دارد.این تپه از دوران تیمور خان به جای مانده است که برای دیده بانی و دفاع از روستاییان استفاده میکردند .بعضی از مردم فرصت طلب به فکر منافع شخصی خود بوده و فکر میکنند در داخل این تپه که خود اثری ارزشمند است گنج وجود دارد و دائما به فکر کندن این بنای عظیم و زیبا هستند  در کنار این تپه مسجدی است که زیبایی این بنا را چند برابر میکند.
یکی از جاهای دیدنی و طبیعی این روستا می توان به( چشمه کل زر),چشمه ای زیبا و بزرگ اشاره کرد که مردم از جاهای مختلف برای دیدن این چشمه ی بزرگ می ایند این چشمه از زیر درختی بزرگ جاری است  و اب  ان معدنی میباشد .  از این اب  برای مصارف کشاورزی نیز استفاده میکنند.این چشمه در تمام فصول پر از اب است.که در تابستانها از ان برای ابیاری شالیزارها ودر زمستانها برای ابیاری باغها استفاده میشود.
راه دسترسی: آسفالت مسیر چشمه خاکی
امکانات : آب آشامیدنی ،سرویس بهداشی ،جنگل
لوازم شخصی مورد نیاز:
لباس مناسب فصل،کیسه زباله،غذا،زیر انداز

 

 

جاذبه های میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان گرگان

جعفر آباد

توضیحات:
جعفر آباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گرگان در استان گلستان است. این روستا در دهستان قرق ودر فاصله25 کیلومتری شهرگرگان  قرار دارد . براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن 850 نفر (۲00 خانوار) بوده است. که اکثر ساکنان آن دامدار و کشاورز هستند و لهجه آنها کتولی می باشد .تابستان سردتری نسبت به روستاهای همجوار خود دارد که همین موضوع مردمان بسیاری را در فصل تابستان به سوی روستا و جنگل جعفر آباد کشانده است. جنگل جعفر آباد در انتهای روستای جعفر آباد واقع شده که جاده آن از ابتدای جاده گرگان -مشهد تا انتهای روستا آسفالت و بقیه راه جنگل خاکی و سنگی است و بعضا برای رفتن به جاهای بالاتر جنگل باید از داخل رودخانه گذشت پس داشتن وسیله نقلیه مطمئن الزامی است.این جنگل دارای چندین دره چشمه مرداب و رودخانه می باشد.درآب آن ماهی هم دیده میشود که میگویند خام خوردن این ماهی های کوچک برای دفع زردی بسیار موثر میباشد.درختان این جنگل شامل بلوط انجیلو ولیک کندس(ازگیل وحشی) لرگ سرخدار و غیره میباشد .
راه دسترسی: آسفالت
امکانات :
آب آشامیدنی،امامزاده، جنگل سرویس بهداشتی،آبشار،مرداب
مناسب برای تمام فصول
لوازم شخصی مورد نیاز:
لباس مناسب فصل،کیسه زباله،غذا،زیر انداز

 

 

جاذبه های میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان گرگان

  جنگل قرق
توضیحات:
پارک جنگلی قرق در ۲۴ کیلومترى شرق گرگان و در مسیر جاده اصلى گرگان – مشهد قرار دارد و مشتمل بر پارک وحش، تأسیسات رفاهى و پارک بازى مى‌باشد. پارک جنگلى قرق از تفرجگاه‌هاى مهم گرگان است که در تمام طول سال مورد بهره‌بردارى قرار مى‌گیرد. پارک جنگلی قرق گرگان یکی از مناطق مهم زیست محیطی جانواران در ایران محسوب می شود.
مساحت این پارک ۶۵۰ هکتار است و در محیط جلگه‌ای قرار دارد. ارتفاع نسبی 105 متر از سطح دریا واقع است .بلند ترین نقطه آن 600 متر و كوتاه ترین آن 40 متر می باشد . میانگین بارندگی سالانه آن 3/633 میلی متر و حداقل درجه حرارت متوسط سالانه 4/8 و حداكثر آن 5/27 و متوسط درجه حرارت 8/17 درجه سانتی گراد می باشد . جریان باد در بهار و تابستان از غرب به شرق و شب ها ازجنوب به شمال است . این پارك دارای دو حلقه چاه عمیق است كه از طریق لوله كشی ، آب به منبعی كه در مركز پارك بر روی تپه ای قرار دارد و سپس به سیستم شبكه آبرسانی متصل می شود كه از نظر كیفیت ، از درجه بالایی برخوردار است .
راه دسترسی:
آسفالت
امکانات :
آب آشامیدنی، جنگل سرویس بهداشتی،نماز خانه ، محل استقرار ، موزه روستایی ، قبرستان تاریخی ،زیست گاه مارال
مناسب برای تمام فصول
لوازم شخصی مورد نیاز:
لباس مناسب فصل،کیسه زباله،غذا،زیر انداز

 

 

 

جنگل توسکستان
توضیحات:
جنگل توسکستان در جنوب شرقی گرگان و در 40 کیلومتری این شهرستان واقع شده است. از این جنگل تا شاهرود چیزی در حدود 80 کیلومتر فاصله می‌باشد که از مسیر قله شاهکوه شاهرود می‌گذرد. در ابتدای این جنگل روستایی با همین نام قرار دارد. بالاترین نقطه این جنگل را منطقه جهان نما می‌نامند که با عبور از جاده‌های پر پیچ و خم به آن می‌رسند. در زمستان این منطقه پوشیده از برف و یخ است و هوای بسیار سرد آن اجازه اقامت طولانی در آن نمی‌دهد و در تابستان هوای خنک و دلنشین و حتی کمی سرد آن موجب توجه بسیاری از گردشگران به جنگل توسکستان شده است. از نقطه جهان بین تا شاهرود جاده تقریبا سرازیر می‌شود. علاوه بر هوای مطبوع دارای رودخانه ای است که از میان این جنگل می‌گذرد. اختلاف دما در منطقه جهان بین نسبت به نقطه پایین آن 15 درجه سانتیگراد است. پوشش گیاهی این منطقه از درختان ارس می‌باشد که هر چه بیشتر به منطقه جهان بین نزدیک می‌شویم پوشش گیاهی توسکستان تنک‌تر می‌شود.
راه دسترسی:
آسفالت
امکانات :
آب آشامیدنی ، جنگل سرویس بهداشتی،آلاچیق ،قبرستان تاریخی،آبشار
مناسب برای بهار تابستان پاییز
لوازم شخصی مورد نیاز:
لباس مناسب فصل،کیسه زباله،غذا،زیر انداز

 

 جاذبه های میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان گرگان

 

 

شاهکوه
توضیحات:
شاهکوه روستایی است کوهستانی واقع در البرز مرکزی که از شمال به گرگان و از جنوب شرقی به شاهرود و از جنوب غربی به دامغان می‌رسد و از نظر تقسیمات استانی در حوزه استان گلستان قرار می‌گیرد. این روستا در ارتفاع ۲۰۰۰ متری دریا قرار دارد و با شهرهای گرگان و شاهرود ارتباط زمینی از طریق راه شوسه دارد. شاهکوه به علت موقعیت کوهستانی خود دارای تابستان هایی معتدل و زمستان هایی سرد است و مردم آن به کارهای کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند. در پاییز و زمستان مردم این منطقه به علت سردی هوا و عدم امکان کشت‌وکار به شهرهای گرگان و شاهرود کوچ می‌کنند. اما در تابستان شاهکوه جمعیت فراوانی را در خود جای می‌دهند و جمعیت آن به حدود پانصد خانواده می‌رسد.
راه دسترسی:
اسفالت
امکانات :
آب آشامیدنی طبیعت کوهستانی ،
مناسب برای بهار و تابستان
لوازم شخصی مورد نیاز:
لباس مناسب فصل،کیسه زباله،غذا،زیر انداز کیسه خواب

 

 

 

 

 


تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : kord
  • بازدید : 10785
  • کد خبر : 43733