عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » ثبت 11 اثر معنوی گلستان در فهرست آثار ملی کشور


ثبت 11 اثر معنوی گلستان در فهرست آثار ملی کشور

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از ثبت 11اثر معنوی استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: تعداد آثار ثبتی گلستان هم اینک به 665 اثر رسیده است.

ابراهیم کریمی اعلام کرد: با توجه به اهمیت ثبت مواریث معنوی و فرهنگی و تاریخی در فهرست آثار ملی کشور، این اثرها در جلسه شورای ثبت میراث معنوی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تهران برگزار شد، به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: کشتی میاوندی( از انواع کشتی با شال درگرگان وحومه)، سمنو پزان و آیین وابسته آن در استان گلستان، فن و مهارت ساخت دوتار قزلباش شهرستان رامیان، مهارت بافت پلاس ترکمن، توف بافی( نواربافی علی آبادکتول)و نمد مالی قوم قزلباش ازجمله آثار ثبت شده می باشد.

کریمی ادامه داد: مراسم سینه زنی کمر به کمر رامیان، نان زنجفیلی (نان شیرین سنتی -نان عیدی) گرگان، سیاه دوزی( رودوزی منطقه روستایی شاهکوه)، حلوا گردویی بندرگز، نان پادرازی(نان شیرینی سنتی -نان عیدی) گرگان از دیگر آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است.

رئیس شورای ثبت میراث فرهنگی گلستان افزود: بررسی مقدماتی این 11 اثر جهت تشکیل پرونده پیشنهادی ثبت در فهرست آثار ملی کشور صورت گرفت و پس از تایید نظریه اولیه کارشناسی نسبت به آماده سازی و تشکیل پرونده اقدام و سپس پرونده تکمیل و به دفتر ثبت آثار ارسال شد.

به گفته وی پس از تشکیل پرونده و تایید نهایی آثار پیشنهادی در شورای ثبت آثار و تعیین حریم، نسبت به ثبت ملی این 11 اثر اقدام شد.

کریمی افزود که ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی، صنایع دستی و میراث معنوی این استان و معرفی هر چه بهتر این آثار، گام ارزنده ای جهت حفظ واحیای این مواریث ارزشمند است.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 1218
  • کد خبر : 18673