عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » والدین 71 درصد از افراد بازمانده از تحصیل، بیسواد یا کم سواد هستند


والدین 71 درصد از افراد بازمانده از تحصیل، بیسواد یا کم سواد هستند

والدین 71 درصد از افراد بازمانده از تحصیل،  بیسواد یا کم سواد هستند

معاون آموزشی نهضت سواد آموزی کشور گفت: با بررسی های به عمل آمده مشخص شده است که والدین 71 درصد از افرادی که بازمانده از تحصیل هستند یا ترک تحصیل نموده اند، خود از افراد کم سواد یا بیسواد جامعه هستند.
محمد مهدی زاده در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی گنبدکاووس با بیان اینکه 80 درصد بهره برداران بخش کشاورزی را نیز افراد بیسواد و کم سواد تشکیل می دهند، گفت: این آمار خود گویای نقش علم در تولیدات کشاورزی کشور است.
وی آمار باسوادی کشور در مقطع کنونی را 85 درصد ذکر کرد و گفت: این آمار در قبل از انقلاب 47/5 درصد بود که بیانگر فعالیت های انجام شده در سال های پس از انقلاب برای گسترش باسوادی در کشور است.
معاون آموزشی نهضت سوادآموزی کشور تصریح کرد: با وجود این اقدامات و بر اساس آمار مرکز آمار ایران، هنوز 9 میلیون و 700هزار نفر در کشور بی سواد هستند و 11 میلیون نفر نیز حداکثر تا پنجم ابتدایی درس خوانده اند و این آمار ضرورت تلاش بیشتر در این زمینه را عیان می کند.
مهدی زاده با بیان اینکه انتظارات رهبر معظم انقلاب و نیز امام خمینی (ره) در این زمینه بسیار فراتر از وضع موجود است، گفت: در سند چشم انداز 20 ساله ما باید رتبه نخست در منطقه را داشته باشیم ولی اکنون در بین 24 کشور منطقه رتبه 17 را داریم و در بین 182 کشور جهان نیز رتبه ایران 110 است که رضایت بخش نیست.
وی به خسارت های بیسوادی و کم سوادی در زمینه های مختلف از جمله سیاسی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: بیسوادان کشور نیز همچون سایر اقشار از حق رای و مشارکت در امور سیاسی برخوردارند و بدیهی است که بی سوادی آنها در کیفیت مشارکت سیاسی آنان تاثیر منفی می گذارد و کشور از این ناحیه دچار خسران می شود.
معاون آموزشی نهضت سوادآموزی کشور خاطرنشان کرد: ناهنجاری های اجتماعی از قبیل بزهکاری، اعتیاد و قاچاق مواد مخدر نیز از طریق افراد بی سواد و کم سواد رونق می گیرد و آسیب بی سوادی کمتر از اعتیاد نیست.
مهدی زاده با تصریح بر این نکته که هیچ کمبود مالی برای جذب و آموزش سواد به بیسوادان وجود ندارد و دولت به رغم تمام مشکلات مالی، تمامی نیازهای مالی را در این زمینه تامین می کند، گفت: دولت الان برای جذب هر بیسواد یک میلیون و 350 هزار ریال پاداش پرداخت می کند و به هر سوادآموز نیز در ازای موفقیت در سوادآموزی شش میلیون و 700هزار ریال پرداخت می کند.
معاون آموزشی نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه در این سازمان پایگاه اطلاعاتی بی نظیری با استفاده از 35 پایگاه اطلاعاتی درست شده است، گفت: در این پایگاه وضعیت سواد تمامی ایرانیان زیر 50 سال قابل مشاهده است و مسوولان می توانند با داده های دقیق این پایگاه نسبت به جذب افراد بیسواد به کلاس ها سوادآموزی اقدام کنند.
وی افزود: با استفاده از اطلاعات این پایگاه حدود 250 هزار نفر از کودکان هفت تا 17 ساله که در هیچ جای کشور آموزش ندیده اند و یا کمتر از سوم ابتدایی سواد دارند، شناسایی شده اند که به تفکیک هر شهرستان و حتی آبادی های کشور قابل ارائه است.
در این جلسه رئیس اداره سوادآموزی آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس نیز گزارشی از وضعیت سوادآموزی در این شهرستان ارائه کرد و گفت: این شهرستان امسال با جذب بیش از سهمیه در نظر گرفته شده در سه دوره مختلف سوادآموزی، رتبه اول را در تعداد جذب سوادآموز در استان گلستان کسب کرده است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس نیز در این جلسه خواستار ارائه آمار بیسوادان این شهرستان از طریق پایگاه نهضت سوادآموزی شود و گفت: با دریافت این آمار نسبت به برنامه ریزی برای جذب و آموزش این افراد در سریعترین زمان ممکن اقدام خواهد شد.
مهندس حمیدی با تاکید بر اهمیت سوادآموزی گفت: در دنیای کنونی فرد بی سواد همانند یک نابینا نمی تواند مسیر خود را تشخیص دهدو باید نسبت به رفع این معضل اجتاماعی و فرهنگی جامعه اقدام شود.

والدین 71 درصد از افراد بازمانده از تحصیل،  بیسواد یا کم سواد هستند

 

والدین 71 درصد از افراد بازمانده از تحصیل،  بیسواد یا کم سواد هستند

 

والدین 71 درصد از افراد بازمانده از تحصیل،  بیسواد یا کم سواد هستند

 


ارسال کننده خبر : فرمانداری گنبد کاووس
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 1208
  • کد خبر : 14812