رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بینالملل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان گفت: مرکز اصلی فعالیت 18 شرکت حمل و نقل بینالمللی در استان گلستان است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان- عبدالحمید قوچاقی در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: شرکتهای حمل و نقل بینالمللی توان حمل و جابجایی محمولههای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی را در پهنه جغرافیایی استان و حتی خارج از استان را دارند.
وی نظارت، کنترل و اجرای سیاستهای بخش حمل و نقل بینالمللی را جزو مولفههای راهبردی دانست و تصریح کرد: شرکتهای حمل و نقل بینالمللی و ناوگان ایرانی و خارجی در سطح کشور و استان گلستان در حال تردد و فعالیت تجاری و بازرگانی هستند.
این مقام مسئول افزود: یک مجموعه تیمی منسجم از سازمان صنعت، معدن و تجارت، گمرکات، نیروی انتظامی، راهداری و حمل و نقل جادهای و بسیاری از تشکلهای صنفی کارفرمایی غیرانتفاعی برای روانسازی امر صادرات، واردات و ترانزیت در استان فعال هستند.
قوچاقی بیان کرد: رویههای متعددی در زمینه کارهای بازرگانی و تجاری در سطح دنیا انجام میشود مخصوصا در جمهوری اسلامی، منطقه و پهنه جغرافیایی استان گلستان مباحث صادرات، واردات و رویه ترانزیت انجام میشود.
وی در خصوص رویه ترانزیت گفت: رویه ترانزیت یعنی اینکه محمولهای که مبدأ بارگیری و مقصد تخلیه در جمهوری اسلامی نیست و در کشور دیگری بارگیری و در کشور ثالث تخلیه میشود مجموعهای که میخواهند این کار را انجام دهند حتما باید نسبت به تاسیس شرکت حمل و نقل بینالمللی اقدام کنند.
رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بینالملل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان افزود: سازمان حمل و نقل با توجه به یکسری ضوابط، مقررات و آئیننامهها به این مهم تاکید دارد کسانی که متقاضی تاسیس شرکت حمل و نقل هستند با یک روندی اجازه فعالیت در بخش حمل و نقل بینالمللی هستند.
قوچاقی ابراز کرد: شرکتهای حمل و نقل جمهوری اسلامی با توجه به اینکه عضو کنوانسیونها و پروتکلها است طبق قاعدهای اسناد حمل را صادر میکند و راننده زیرپوشش را جذب میکند و برای راننده دفترچه خروج میگیرد، راننده حتما باید وسیله نقلیهاش ترانزیت باشد.
وی افزود: مدیران شرکتهای حمل و نقل باید رانندگان وسایل نقلیه را توجیه کنند که اگر فعالیتی در رویه بینالمللی قرار است انجام دهند از اطلاعات اولیه برخوردار باشند، اگر میخواهند در پهنه جغرافیایی یک کشور دیگر ورود کنند نیاز به یکسری قراردادها، کنوانسیونها و پروتکلها است.
این مقام مسئول گفت: اکثر فعالیت شرکتهای حمل و نقل بینالمللی به کشورهای آسیای میانه و کشورهای همسایه مانند افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و تاجیکستان انجام میشود.
قوچاقی بیان کرد: اگر رونق اقتصادی، امنیت و فراغ خاطر بین تجار چند کشور برقرار شود یقینا مصرف اوراق و اسناد بینالمللی افزایش خواهد یافت و ما نیز به دلیل اینکه عضو بسیاری از کنوانسیونها هستیم تلاش میکنیم رونق اقتصادی و بسترهای آن را در کشور ایجاد کنیم.
وی با اشاره به نقش منطقه ویژه اقتصادی و پایانههای مرزی اینچهبرون تصریح کرد: تاکید به وجود چنین مناطقی باعث تسهیل بازرگانی بینالمللی میشود.
رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بینالملل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان افزود: افرادی که به عنوان راننده حرفهای در بخش حمل و نقل جادهای میخواهند فعالیت کنند در بدو ورود باید در قالب شرکتهای حمل و نقل باید در دورههای آموزش اجباری شرکت کنند.
قوچاقی، نداشتن اعتیاد و سلامت جسمانی را جزء فاکتورهایی دانست که رانندگان حرفهای از آن برخوردار باشند و گفت: در بخش حمل و نقل بینالمللی داشتن ویژگیهای خاص از جمله آشنایی با قوانین و مقررات کشور همسایه و کشور هدف بسیار مهم است.
وی بیان کرد: رانندگانی که در بخش حمل و نقل بینالمللی کار میکنند سفیران نظام جمهوری اسلامی هستند همانطور که یک قهرمان المپیک باعث برافراشته شدن پرچم سه رنگ ایران در نقاط بینالمللی میشود یک راننده بینالمللی نیز در یک فعالیت بازرگانی میتواند تا همان اندازه معرف جمهوری اسلامی ایران باشد.