نسخه آزمایشی

نسخه آزمایشی

اتمام مرمت، حفاظت و استحکام بخشی محراب امامزاده يحيي بن زيد(ع) گنبدکاووس

لینک کوتاه خبر: https://golestanp.ir?p=530158کپی به کلیپ‌بورد

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
استان گلستان از اتمام مرمت، حفاظت و استحکام بخشی محراب امامزاده یحیی بن
زید(ع) گنبدکاووس خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امورفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و
صنایع دستی استان گلستان ، مهندس ابراهیم کریمی امروز یکشنبه 10 شهریورماه
با اعلام این خبر گفت: مرمت این اثر شاخص بر جای مانده از معماری اصیل
اسلامی- ایرانی با اعتبار 400 میلیون ریال صورت گرفته است.

او خاطرنشان کرد : مرمت محراب امامزاده يحيي بن زيد(ع) گنبدکاووس با هدف
تکمیل مطالعه و شناخت از این اثر تاریخی و همچنین حفاظت و مرمت پیشگیرانه،
استحکام بخشی و خوانا سازی بخش های اصیل بر جای مانده آن انجام شد.
کریمی گفت : محراب زيبا وپر كار اين بنا که در مرکز فضای داخلی امامزاده و
جنب ضریح مطهر می باشد ، متعلق به دوره ايلخاني است و به شيوه برجسته ساخته
شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان با تشریح اقدامات صورت گرفته در این پروژه
یادآور شد : مستند نگاری کامل کتيبه ها،  نقوش و آسیبهای اثر، پاکسازی
آلودگیها، آسیبهای بیولوژيک و الحاقات ناموزون، استحکام بخشی و رفع
آسیبهای فیزیکی و بیولوژيک، موزون و خوانا سازی کتیبه ها و نقوش، پر کردن
ترکها و حفره های ایجاد شده در نقوش و کتیبه ها از جمله اقدامات مرمتی این
بنا بوده است.
 لازم به ذکر است، بناي امامزاده يحيي بن زيد (ع) در بخش مرکزی شهرستان گنبد کاووس و در 3 کيلومتری جنوب غربی این شهرستان واقع شده است.
محراب در وسط دارای یک طاق با قوس جناقی و تزئینات گچبری بوده که در اثر
دخل و تصرفات انسانی و مرمت های ادوار گذشته ، دچار تخریب و آسیب فراوان
شده است.
ارتفاع محراب 25/2 متر – عرض آن(ضخامت )10/1 متر- طول آن 90/3 متر وارتفاع 
تيزه طاق محراب تا كف موجود 65 سانتيمتر است در حقيقت در اثر دخل وتصرفات
صورت گرفته در گذشته ، كف بنا بالا  آمده وباعث شده قسمتهايي از محراب
ونقوش و كتيبه هاي آن در زير كف قرار گيرد.
در دو طرف محراب آيت الكرسي به خط ثلث آمیخته با نقوش اسلیمی بطور عمودي نوشته شده است .
از جمله ويژگي‌های تکنیکی و منحصر به فرد محراب های دوره ايلخانی می توان
به آراستگی و ظرافت در نقوش و تکنیک های به کار رفته در اجرا، به کار گیری
نقوش اسلیمی و گل و بته در زمينه کتيبه، کاربرد خط غیر از کوفی مانند ثلث، استفاده از تکنيک لانه زنبوری که از شاخصه های تزئینات دوره ایلخانی است،  اشاره کرد.

 

 

گزارش تصویری

جدیدترین اخبار