نماینده وزارت راه و شهرسازی از اختصاص 600 میلیارد ریال اعتبار به منظور بهرهبرداری مقدماتی راهآهن بینالمللی گرگان -اینچهبرون خبر داد.
“آنه غراوی” عصر روز یکشنبه در حاشیه جلسه هماندیشی و برنامهریزی افتتاح پروژه بینالمللی راهآهن سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان در گرگان اظهار داشت: این پروژه بینالمللی دوم لغایت 10 آبان با حضور سه رئیس جمهور ایران، قزاقستان و ترکمنستان به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه اتصال این راهآهن از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است، تصریح کرد: راهآهن شمال کشور به عنوان زیرساخت مهم در تحول اقتصادی و تغییر بنیادی اقتصادی کشورها حائز اهمیت است چراکه این کریدور میتواند در تحقق فعال بودن کریدور شمال به جنوب موثر باشد.
عضو هیئتمدیره راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه کریدور شمال به جنوب دالانهای زیادی دارد، افزود: دالان اینچهبرون به گرگان و بندرعباس از جمله آنهاست و دالان بعدی که پیگیری میشود دالان رشت به آذربایجان از طریق آستارا و انزلی است.
غراوی با تأکید بر اینکه کریدور شمالی در توسعه و روانسازی ترانزیت کشور بااهمیت است، خاطرنشان کرد: ترانزیت به عنوان محور درآمدی تلقی میشود لذا بنای ما این است بارهایی که از کشورهای آسیای میانه، روسیه و اوکراین جابجا میشود از طریق این خط ریلی انجام گیرد.
وی به بیان اینکه روسیه به شدت علاقمند فعال شدن این کریدور است، گفت: چشمههای بار آسیای میانه شناسایی شده است که چیزی حدود 7 میلیون تن بار از قزاقستان است و در حال حاضر ظرفیت 3 میلیون تن در این محور وجود دارد که در صورت برقی شدن این محور ظرفیت جابجایی به حدود 5 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
نماینده وزارت راه و شهرسازی افزود: تلاش میشود اضافه ظرفیت جابجایی از طریق آنتنی که از گرگان به مشهد ایجاد میشود به سمت شاهرود و بندرعباس توسعه پیدا کند.
غراوی با اشاره به اهمیت افتتاح و بهرهبرداری این خط آهن بینالمللی گفت: بارهای چین مورد مطالعه قرار گرفته که نشان میدهد این محور در تحول اساسی ایفای نقش میکند.
وی افزود: افتتاح این محور به عنوان اتصال بینالمللی به دنیا از مسیر چین و آسیای میانه دارای اهمیت است به طوری که زمینه انتقال بار به اروپا و سایر کشورها فراهم میشود.
نماینده وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه این خط ریلی بینالمللی یکی از بهترین بهترین، کوتاهترین و اقتصادیترین مسیر محسوب میشود، یادآور شد: موقعیت ایران و محور اینچهبرون به گرگان دارای ویژگیهای خوبی است که کمک شایانی در تحول اقتصادی خواهد داشت.
غراوی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم افتتاحیه ان خط ریلی از اهمیت بسیار ویژهای برخوردار است، گفت: روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان برای افتتاح این محور در گلستان حضور خواهند یافت که برد بینالمللی برای نظام، اقتصاد کشور، راهآهن و ارتباطات بینالمللی دارد.
وی بیان داشت: یکی از بحثهایی که با کشورهای آسیای میانه، روسیه، اوکراین و چین داشتیم این بود که این کشورها خیلی با زیرساختهای حمل و نقل ریلی ایران بیگانه بودند لذا اگر در مرحله نخست بتوانیم آئین افتتاحیه را به نحو احسن انجام دهیم اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.
نماینده وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر شناساندن راهآهن جمهوری اسلامی ایران به کشورهای دنیا گفت: باید کشورهای مختلف را ترغیب کنیم تا بارهای ترانزیتی خود را به این محور سوق دهند.
غراوی، میزان شبکه ریلی کشور را 11 هزار و 500 کیلومتر اعلام کرد و متذکر شد: 18 منطقه در کل کشور ناحیه داریم که به طور شبانهروزی در جابجایی بار و مسافر فعال هستند.
وی وجود 75 کیلومتر خط فرعی، 6 هزار عدد بوژی و ظرفیت مبادله 400 واگن را از مهمترین شاخصههای خطوط ریلی ایران برشمرد و گفت: این ظرفیتها با استاندارد بینالمللی برابری میکند.
نماینده وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در اینچهبرون امکان تغییر بوژی در خاک ایران وجود ندارد، افزود: تغییر بوژی در خاک ترکمنستان انجام میشود.