مديركل راه و شهرسازي گلستان گفت: هدف اصلي اين وزارتخانه در برنامه اقتصاد مقاومتي، افزايش كمي و كيفي ترانزيت كالا و مسافر است كه در صادرات غير نفتي بسيار موثر خواهد بود.
به گزارش اداره روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان، مهندس”ابراهيم مبارك قدم” با حضور در برنامه زنده تلويزيوني تلاش از سيماي مركز گلستان، افزود: براي تحقق اين هدف، تكميل كريدورهاي شرقي و غربي و جنوب به شمال اعم از آزادراه ها، بزرگراهها و خطوط ريلي در دستور كار است كه در استان گلستان شامل احداث 10 كيلومتر در امتداد مسير گاليكش تا تنگراه مي شود.
به گفته وي، توسعه خطوط ريلي استان بويژه از مسير گرگان تا گنبد يكي ديگر از برنامه هايي است كه در اولويت قرار دارد و مطالعات آن به طول 70 كيلومتر در دست انجام است.
مبارك قدم با بيان آغاز مطالعات اوليه اين خط ريلي،اظهار كرد: احداث و توسعه اين خط با توجه به تردد سنگين 42 هزار وسيله نقليه در روز بين اين مسير، در افزايش ايمني بزرگراه و كاهش سوخت و صرفه جويي در انرژي نقش بسزايي خواهد گذاشت.
مديركل راه و شهرسازي گلستان با اشاره به اينكه استان گلستان از نعمت آزادراه بي بهره است، گفت: در حال حاضر اقدامات اوليه ساخت 120 كيلومتر از اين زيرساخت حمل و نقل در برنامه هاي اداره كل راه و شهرسازي قرار دارد.
مبارك قدم ادامه داد: بخشي از برنامه هاي ابلاغي به استان در مقوله اقتصاد مقاومتي بعنوان پروژه مطرح است كه شامل ساخت و توسعه 53 كيلومتر بزرگراه و راه اصلي مي شود.
به گفته وي، ساخت بزرگراه در امتداد مسير گاليكش تا تنگراه به طول 10 كيلومتر، بهسازي راه شاهرود به محور شمال به طول 5 كيلومتر، ساخت راه اصلي آق قلا به گنبد به طول 20 كيلومتر، احداث باند دوم محور كردكوي به بندرتركمن به طول هشت كيلومتر و ساخت محور راميان – اولنگ به طول 10 كيلومتر از جمله اين پروژه هاست.
اين مقام اجرايي گلستان با اشاره به اينكه با ابلاغ اعتبار اوليه اين پروژه ها و با توجه به مطالعات انجام يافته؛ زيرسازي هاي اوليه، برگزاري مناقصه و انتخاب پيمانكار تعيين و پروژه ها فعال خواهند شد، افزود: براي تكميل آنها به 270 ميليارد ريال اعتبار در سال جاري نياز است.
مبارك قدم اضافه كرد: از مجموع 270 ميليارد ريال منابع مالي مورد نياز براي تكميل اين پروژه ها، نزديك به 50 ميليارد ريال آن از طريق اوراق اسناد خزانه اسلامي در اختيار راه و شهرسازي و شركت ساخت و توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل استان قرار گرفته است.
وي، اولويت اجراي اين پروژه ها را با بزرگراه ها و سپس با راه هاي اصلي دانست و گفت: به دليل اينكه بزرگراه ها بيشترين حجم ترافيك را عبور مي دهند احداث و توسعه آنها در اولويت برنامه هاي اقتصاد مقاومتي قرار دارد.
مبارك قدم اظهاركرد: اولويت ديگر، بهسازي محور شاهرود به شمال است زيرا كه قطعه اي از كريدور جنوب به شمال محسوب شده و اين قطعه براي تداوم اين مسير به سمت كشورهاي آسياي ميانه (CIS) اهميت استراتژي و لجستيكي براي ترانزيت كشور و استان دارد.
وي، اجراي برنامه هاي ميان مدت و بلند مدت را هم جزو برنامه هاي ديگر اين اداره كل در جهت نيل به اهداف اقتصاد مقاومتي بيان كرد و گفت: احداث و توسعه خطوط ريلي به سمت علي آباد و گنبد از گرگان و همچنين ساخت آزادراه نوكنده به آشخانه از جمله اين برنامه هاست كه مطالعات اوليه آنها به اتمام رسيده و مجوز فراخوان سرمايه گذار خصوصي صادر شده تا بصورت BOT و مشاركتي كليد بخورند.